Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5970
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Sven »

Omdat het er niet was en er inmiddels veel Nederlandstalige info beschikbaar is (Met grote dank aan Bart/Dabits, zonder anderen tekort te willen doen) Leek het me goed een verzameldraadje te beginnen.

Mocht je merken dat ik informatie niet toevoeg in het hoofdbericht terwijl het er wel thuis hoort, wil je me dan een berichtje sturen, met de link naar de informatie?
En als je me op fouten betrapt, dat lees ik ook graag.

Nieuwe informatie mag natuurlijk ook in de reacties :)
Laatst gewijzigd door Sven op 14 mei 2014 18:39, 3 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5970
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Epoxy graniet: Stabiel, stijf, sterk en heeeel veelzijdig

Bericht door Sven »

Epoxy graniet is namaak steen. Hele sterke plaksel met een (meestal) mineraal vulmiddel.
Omdat het bij juiste verwerking niet krimpt kunnen (zeer) zuivere vormdelen gemaakt worden die als ze goed ontworpen zijn zeer goede machines kunnen opleveren.

En waar op de Amerikaanse cnczone vooral veel gesproken lijkt te worden over epoxy graniet, wordt er in Nederland (En België?) ook daadwerkelijk gebouwd.

Ontwerp
Een ontwerp in EG moet er in het algemeen anders uitzien dan een ontwerp in staal, aluminium of hout.
In het algemeen zal een EG ontwerp kloeker zijn dan een "traditioneel" ontwerp.

Alles wat je aan je vormdeel wilt gaan bevestigen moet eigenlijk van te voren al een plekje hebben gekregen en voorzien zijn van een insert, als dan niet al voorzien van schroefdraad.
Achteraf schroefdraad toevoegen is erg lastig nauwkeurig te doen. Boren kan alleen met steenboren. Gewone bootjes zijn binnen een seconde bot.
Edit: En voor wie niet met bootjes gaten maakt, gewone boortjes zijn ook in een oogwenk bot.

Epoxy
De epoxy in epoxy graniet is epoxy. Géén polyester, geen polyurethaan en geen vinylester.

Als je een paar basisregels in acht neemt dan is epoxy verder niet zo spannend.
- Regel 1: Zuiver afwegen. Als je niet goed afweegt dan wordt een deel van de componenten niet gebruikt. Dat levert een zwakker eindresultaat op. Gebruik bijvoorbeeld een digitale keukenweegschaal, die zijn op 2-5 gram nauwkeurig.
- Regel 2: (Heel) goed roeren. Zie voor waarom regel 1.
- Regeltje 3: Vaak wordt gezegd, elke component afwegen in een eigen beker en dan mengen in een derde beker. Ik doe daar niet aan mee maar het kan geen kwaad. Let er dan extra op dat je geen component over laat in de afweegbeker.

Er zijn ook merken die handpompjes aanbieden. Dan moet je goed opletten dat je steeds de hele slag pompt om de juiste verhouding te krijgen.
Ik vind het ondingen. Na verloop van tijd gaat een pompje dichtzitten en schoonmaken lukt niet echt.
Afwegen werkt altijd goed.

Epoxy is een thermoharder: bij het uitharden komt warmte vrij.
Ook verloopt de reactie sneller naarmate de temperatuur hoger is.
Giet je aangemaakte epoxy uit in een platte bak nadat je het hebt aangemaakt. Als je het in een compact beker laat dan kan de uitharding onthutsend snel gaan terwijl het in een platte bak een relaxed spulletje kan blijven.

Ook zal een volumineuze vorm sneller uitharden dan een dunne, al zal dit verschil minder groot zijn dan bij pure epoxy.

Er zijn veel soorten epoxy. Gewone traaghardende huis, tuin en keuken epoxy is prima geschikt.
Voor EG is snelhardende epoxy niet echt een voordeel, eerder een nadeel. Het storten van je vormdeel zal best wat tijd in beslag nemen en als een deel van je werkstuk al aan het uitharden is voor je klaar bent met vullen dan kan dat de kwaliteit nadelig beïnvloeden.

Let er in ieder geval op dat je oplosmiddelvrije epoxy neemt. De meeste gewone versies zijn dat, maar als je het niet zeker weet, vraag het even na.
Als er wel oplosmiddel in zit dan vind er bij het uitharden waarschijnlijk nog krimp plaats en is je vormdeel onnauwkeurig.

Gezondheid
Epoxy kan over tijd een allergie opbouwen. Die is meestal zo erg dat je bij het minste of geringste contact met epoxy een reactie krijg. Sommige mensen krijg bij de geur alleen al een reactie.
Zorg er daarom voor dat vanaf dag 1 alle huidcontact vermeden wordt. Draag nitril handschoenen en volledig bedekkende kleding.
Mocht je epoxy op de huid morsen, verwijder dit zo snel mogelijk met schoonmaakazijn.

Practisch
Epoxy plakt bijna alles aan alles, en dringt door veel min of meer poreuze materiaal heen zoals bijvoorbeeld papiertape. Richt je werkplek zo in dat die eigenschappen geen problemen geven.

Aggregaat
De verzamelnaam van alle korrels die je met de epoxy gaat binden. De keuze kan van grote invloed zijn de kwaliteit van je eindresultaat.
De belangrijkste:
- Schoon. Vuil kan de hechting beperken en dus de sterkte van het eindresultaat negatief beïnvloeden.
- Droog. Epoxy houd niet van vocht.
- Sterk. Materiaal dat zelf kan breken voor de epoxy zijn breuksterkte bereikt is eigenlijk niet sterk genoeg.
- Niet poreus. Anders heb je veel te veel epoxy nodig en loop je kans dat je sterkte mist.

Als je mineraal vulmiddel gebruikt dan is het eindresultaat alleen goed te bewerken met diamantgereedschap en in iets mindere mate met hardmetaal en steenslijpschijven.
Wil je kunnen boren/tappen dan moet je ander aggregaat kiezen.

Er zijn grote korrel , kleine korrels en heeeele kleine korrels.
Vuistregel is dat als je een een tweede maat aan je mix wil toevoegen dat die dan 5 keer zo groot of zo klein is als de eerste maat.

Toevoegingen
Materiaal dat strikt genomen misschien niet noodzakelijk is voor goed eindresultaat. Bijvoorbeeld kleurstof of materialen die vocht binden dat misschien nog aanwezig is.

Recept
Hoe meer epoxy je recept bevat, des te beter het in de mal "vloeit". Maar maak je het te dun dan komt er een laag epoxy bovenop het gegoten deel te staan en heb je (veel) te veel epoxy gebruikt, wat vooral de kosten hoger dan nodig maakt. Ook kan een deel van je aggregaat bij trillen komen bovendrijven. Ongeveer 10% epoxy (gewichtdelen) is het maximum voor een werkbaar kosteneffectief mengsel.

Als je daarentegen weinig epoxy toevoegt dan vloeit het niet meer en moet je het gaan aanstampen om een goede vulling van de mal te krijgen en daarmee een goed homogeen product te realiseren.
Als je TE weinig epoxy gebruikt dan zal niet al je aggregaat gebonden zijn en tast je de sterkte van het eindresultaat aan. Bart/Dabit gebruikt 3% als ondergrens.

Epoxy aanmaken
Zorgvuldig afwegen en roeren. Kleine beetjes kan je roeren met een stokje. Wordt het meer of moet je tijdens het mengen van de mix misschien extra epoxy gaan aanmaken dan is is een roerpropellor voor in de accuboor een goede overweging.
Tijdens het roeren altijd de hele binnenkant van de mengbeker afschrapen en die hars weer gebruiken. Anders wordt de hars die als eerste tegen de wand of bodem aan zat niet gebruikt in de reactie. Het kan geen kwaad dit vaak te doen.

Mengen
Als je de aangemaakte epoxy gaat mengen met het aggregaat, denk er aan dat je bij grote vormdelen een flinke bak met mix gaat aanmaken, dat wordt een flink gewicht. Denk na over hoe je gaat "roeren" (cement mixer?) en transporteren....

Ontluchten?
In veel kunstharstoepassingen wordt de hars of het eindproduct onder vacuüm verwerkt.
Heeft dat bij EG ook zin?

Nee. (lezing 1)
Als er luchtbellen in je mengsel komen dat gaan die niet zitten waar het de boel minder sterk maakt maar net daarnaast of ze worden kapot gedrukt.
Je hoeft ze dus niet uit de hars te halen na aanmaken en ook het vacumeren van je mengsel is zinloos.
Er zit zo veel ruimte tussen je aggregaat dat je enige luchtbellen er nooit uit krijgt.

Ja. (Lezing 2)
Als er lucht in het EG mengsel zit dan kan het gebeuren dat die lucht wil uitzetten als het mengsel hard wordt en dan de boel laat uitzetten.
Wat dan wel een probleem kan zijn is dat als de lucht in het complete EG mengsel zit, dan krijg je dat er nooit uitgevacumeerd, je moet dan dus de aangemaakte epoxy vacumeren voor het mengen met het aggregaat en daarbij geen nieuwe lucht insluiten.

Luchtinsluiting zal eerder bij een nat mengsel spelen dan bij Dabit's ultra droog mengsel.

Als je idd gaat vacumeren, zorg voor een buffertank waar epoxyresten in terecht kunnen zodat ze niet je pomp ingezogen kunnen worden.

Wapening
Materiaal of voorwerpen die dienen om de sterkte van het eindproduct te vergroten.
- Staven (zoals betonijzer in beton)
- Glas-, koolstof-, kevlardoek
- Glas-, koolstof-, kevlarvezel
- plaatmateriaal
Er wordt in de diverse berichten op internet niet veel geschreven over succes met wapening, of falen als gevolg van gebrek daaraan.

Mal
Het EG mengsel wordt gestort/gegoten in een mal. Hoe complexer de vorm des te ingewikkelder het gietproces.
Bij grote vormen wordt de sterkte en stijfheid van de mal zelf soms ook van belang.
Als de mal gaat vervormen onder invloed van het gewicht van de inhoud, of het aanstampen daarvan dan kan dat het eindresultaat beïnvloeden.
Ook kan epoxy tussen de maldelen kruipen en dan de eerder aanwezige weerstand tegen verschuiven teniet doen.
Vastschroeven in plaats van klemmen is vaak verstandig.

Lossingsmiddel
Zoals gezegd hecht epoxy aan zo'n beetje alles, ook aan de meeste materialen waar je een mal van maakt.
Daarom gebruik je lossingsmiddel op de mal. Er zijn harde en zachte losmiddelen.

Een van de problemen waar je juist bij epoxy graniet tegenaan kan lopen is dat het aggregaat in het mengsel tijdens het vullen van de mal het losmiddel plaatselijk wegdrukt of wegschuurt waardoor ondanks zorgvuldig aanbrengen de mal toch niet wil lossen.


Links
Dabit's eigenbouw met uitgebreid verslag van tests met recepten:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=8410

Index op cnczone.com voor de monsterlijk grote thread aldaar:
http://www.cnczone.com/forums/epoxy-gra ... hread.html

(wordt uitgebreid)
Laatst gewijzigd door Sven op 01 apr 2017 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Klaasvaak
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2016 17:31
Locatie: Groningen/Wieringerwerf

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Klaasvaak »

Leuke post, helaas nog niet echt aanvulling van andere. Wat zou een goed mengsel zijn? las ergens in dit forum

30% 3-5mm graniet
30% 1 mm aquariumgrind oid
30% zilverzand
10% epoxy

Is bovenstaande een goed mengsel, voldoet wel aan die 5x kleiner dan grooste korrel "wet"?
Kwam op cnczone.com ook af en toe mensen tegen die beweerde dat cnc's die alleen bestaan uit epoxygraniet te zwak zijn, terwijl andere zeggen dat je juist geen reinforcement moet toevoegen in de vorm van bewapening of iets dergelijks omdat epoxygraniet sowieso niet door buigt, moet men rekening houden met verzakking van bijvoorbeeld de gantry?
Is trillen tijdens mal(las dat ergens anders) vullen ook aan te raden als je nog geen triltafel oid hebt?

Ga zelf een ontwerpje maken en hoop daar eind zomer mee aan de slag te gaan. Wel nog weinig buildlogs vergeleken met aluminium of staal, ziet er niet echt lastiger/duurder uit?
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door karangetang »

Op de Amerikaanse cnczone wordt ook gesproken over voordelen van het toevoegen man micro balloons
Deze zouden er voor zorgen dat je met minder hars toch een goed gietbare massa krijgt.
Heb je een speciale rede enkel Epoxy beton te behandelen en niet mineraal beton dat zich juist de laatste jaren zo goed ontwikkelt en steeds vaker wordt toegepast?
Gebruikersavatar
Klaasvaak
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2016 17:31
Locatie: Groningen/Wieringerwerf

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Klaasvaak »

Hi,

Er is nu eentje op het forum bezig met een cnc uit cement beton die ik volg! ziet er ook interessant uit. Ben nog een beetje in de verdiepende fase dus heb niks uitgesloten. Echt een heel groot verschil in geld lijkt er niet te zijn tussen cement/epoxy als je het relativeerd met de totale kosten van een cnc. Toch lijken de meeste mensen uiteindelijk voor epoxy te kiezen vanwege mogelijk krimp gevaar, vandaar dat ik ook meer die kant op kijk.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door karangetang »

Nou dat zeg je nu maar met mij laatste experiment kan ik totaal 40 cent per kilo en een zeer eenvoudige receptuur

14460

kant en klaar zakken en grind das alles.
eigenlijk geen krim omdat de mortel zwelt om d krimp te kompenseren Volgende week ga ik storten als de mallen kaar zijn. Dat loopt wat vertraging op omdat al doende steeds verander
Gebruikersavatar
Klaasvaak
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2016 17:31
Locatie: Groningen/Wieringerwerf

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Klaasvaak »

Dat is wel wat minder dan 2eu de kilo natuurlijk, maakt kiezen er niet makkelijker op :mrgreen: Volg jouw bouwproject ook dus ben benieuwd naar de fotos van je eerste betonstorts! Kan ik ergens nog iets lezen over de mix die jij gebruikt heb?
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Firehunter »

Waar ik eigenlijk nog niets over gelezen heb, is de vorm van de aggregaat. Ik heb namelijk basalt split gebruikt in de volgende verhouding:
30% zilverzand
30% 0,02-2mm basalt inveegsplit
30% 8-16mm basalt split
10% epoxy

Bij mij is het oppervlak (waar de mal van af gehaald is) relatief ruig geworden met veel oppervlakkige luchtgaatjes (zie foto's hieronder). Ik denk dat dit komt doordat ik grind met ruige/scherpe randen gebruikt heb. Hierdoor is het mengsel moeilijk gietbaar en moet echt in de vorm gestampt/gedrukt worden. Het glijd/zakt uit zichzelf niet in de juiste vorm. Ik denk dat dit met gladde, ronde grind veel beter gaat. En zoals hierboven genoemd bijvoorbeeld microballoons.

12316 11980
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door karangetang »

Ook de viscositeit van de epoxy doet er toe lijkt me ...Maar inderdaat ronde steentje passen mooier in elkaar en
hoekige steentjes zoals bij split grijpen meer in elkaar . Wat mij verbaast nooit iemand es geprobeerd heet met marmer granulaat. dan krijg een eindproducht dat zich goed laat na bewerken door slijpen, zoals bij terazzo
Er is maar een leverncier daar voor die zit in Almere, Kwarts en basalt is loei hard daar heb je minstens diamant bij nodig . Ik denk dat Marmer sterk genoeg is , omdat de uiteindelijke sterke begrenst wordt door de epoxy en de hechting daar heb je geen kwarts voor nodig ook marmer is drukvast , ook sterker dan de epoxy
Laatst gewijzigd door karangetang op 01 apr 2017 23:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5970
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Sven »

Als je van plan bent om iets te gaan gieten, maak altijd van te voren proefjes met wat verschillende recepten.
Vooral het epoxypercentage is niet zaligmakend.

De smeuïgheid is afhankelijk van de korrelvorm (zoals boven al genoemd), de hoeveelheid kleinere fracties (meer fracties is minder restruimte, is nattere massa bij gelijk percentage epoxy) maar nog meer van de korrelgrootte: hoe kleiner de korrel, des te droger het mengsel, bij gelijk percentage in gewicht.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Klaasvaak
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 sep 2016 17:31
Locatie: Groningen/Wieringerwerf

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Klaasvaak »

thanks voor de tips, zit zeker ook wel logica in als je nadenkt over het grotere opzuig oppervlak bij kleine korrels. Zal tegen die tijd ook een thread hier bij gaan houden.

@firehunter, Zit zeker wat in, volgens mij gebruikte mostudio als grootste 5mm en die had daar iets minder last van, maar ik denk dat lucht gaatjes uiteindelijk toch voornamelijk bij een scheiding tussen 2 mediums zitten(dus alleen tegen de mal platen) dus lijkt me niet echt een nadeel
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door DaBit »

Ik ben van mening dat je eigenlijk liever scherp gebroken aggregaat hebt dan rond rivierzand. Als je je oprit ophoogt doe je dat ook met scherp zand want dat ronde spul beweegt alle kanten op.
Magoed, verkrijgbaarheid is ook nog wat; ik kon destijds gewassen en gedroogd rond grind en zand makkelijk krijgen, het scherpe spul was niet schoon en droog te krijgen.

Toevoegen microballoons lijkt een goed plan, tot je probeert dat spul ook daadwerkelijk te mengen met de rest van het aggregaat... Misschien gaat dat met massieve glaskogels makkelijker.

Welke mix van steentjes je nou moet hebben is altijd een goede vraag. Probleem is dat iedereen lokaal weer net een andere verhouding makkelijk kan krijgen. Ik zou het daarom ook uitrekenen met behulp van Fullers' maximum density vergelijking, zie hier, pagina 20.
Dat geeft je een beginpunt. Daarna pak je een grote jampot, die weeg je. Dan vul je 'm half met het grofste aggregaat, je weegt 'm weer, en je zet een streep op de pot. Dan voeg je het een-na-grofste aggregaat toe tot op het punt dat het volume toe gaat nemen, en je weegt 'm weer. Zou redelijk in de buurt moeten komen met wat meneer Fuller voorspelt, en zo niet dan moet je beter mixen. Dan het twee-na-grofste aggregaat, etc.

Als laatste stap kun je nog water toevoegen om te kijken hoeveel epoxy je nou echt nodig zou hebben om alle gaten tussen de steentjes te vullen. Maar met minder kom je ook wel weg; als de steentjes aan elkaar geplakt zijn is het goed, je hoeft niet perse elk kamertje te vullen met epoxy.

Ik had trouwens minder epoxy nodig als ik 10-20% meer fijne fractie toevoegde dan officieel zou moeten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Firehunter »

Verkrijgbaarheid is inderdaad ook een ding. Ik heb eerst bij een dierenwinkel en tuincentrum gekeken. Bij aquariumgrind staat vaak wel geschikt en schoon/droog spul, maar dit is relatief duur en wordt bijna altijd in kleine hoeveelheden (5kg) verkocht. Ik heb uiteindelijk 25kg zakken gekocht bij een bestratingsbedrijf, daar gaat het vaak in grotere aantallen en dus veel goedkoper. Zilverzand €2,75, basalt split 0.02-2mm €5,50 en split 8-16mm €3,50 per 25kg.

Nadeel was wel dat ze alles gewoon buiten hebben staan en dus alles vies en doorweekt was. De 8-16mm split heb ik gewassen en gedroogd, de andere 2 alleen gedroogd.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5970
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Sven »

DaBit schreef:Ik ben van mening dat je eigenlijk liever scherp gebroken aggregaat hebt dan rond rivierzand. Als je je oprit ophoogt doe je dat ook met scherp zand want dat ronde spul beweegt alle kanten op.
Heb je dat A/B getest?
Want voor het ophogen van je bestrating is het nou juist weer anders dan epoxybeton, daar zit er immers nog plaksel tussen en bij je straatje niet.

Bij beton doen ze geloof ik ook graag gebroken spul in de mix maar dat is altijd voor druk, dus dan lijkt me hoekigheid best prettig, maar de belasting van een freesmachine is niet zo hoog dat het plaksel nog hulp nodig heeft.

Da's allemaal zuigerij uit de duim dus ik zou graag testresultaten lezen.

Maar, het zou me niet verbazen dat beter gecompacteerd spul sterker is dan het minder goed gecompacteerde, en ronde stenen zijn dan misschien wel makkelijker goed te krijgen...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie