Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door DaBit »

Ik vind het geen heel best plan. Uitzettings coefficient van alu en beton liggen aardig uit elkaar. Dat levert een hoop spanningen op bij temperatuur wisselingen.

Zo duur is wat ijzer en wat hout voor een mal toch niet?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 02 mei 2019 00:33 Ik vind het geen heel best plan. Uitzettings coefficient van alu en beton liggen aardig uit elkaar. Dat levert een hoop spanningen op bij temperatuur wisselingen.

Zo duur is wat ijzer en wat hout voor een mal toch niet?
Heb je het dan puur over BETON-beton of ook EPOXY-beton, of Epoxy graniet?..

Zoals ik al zei.. ik overweeg de Alu profielen tevens als bekisting te gebruiken, maar dan wel een bekisting die blijft zitten
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 01 mei 2019 17:26 Even een vraagje/Hersenspinsel.. Stel!..

'k ben momenteel aan het nadenken over een machine met 5 assen, een "trog"met liggers die 2500 boven het "bed" uitsteken, op het "bed" komt dan een ATC met ruimte voor 20 Tools ISO 20, en voor het bed komt een "trog" waar een Trunnion in komt te hangen.

de zijkanten van de profielen wil ik dan afwerken met platen (min 2 mm dik) staal.
Nu houd ik persoonlijk wel van hersenspinsels, maar met een ''trog" en een "trunnion" kan ik eerlijk gezegd niet zo veel.
En als je dan ook nog over uitsteeksels van 2500 begint, wat me helemaal niet in jouw product range lijkt te liggen. (of ga je over op staande klokken?)

Misschien even een simpel schetsje opkliederen en een nieuw draadje opstarten ?
Ik denk dat je een beetje principe hermle 5 asser-gantry op denkt.
18505
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5379
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door serum »

Je hebt te maken met verschillende uitzettingscoëfficiënt. Sowieso, een aluminium profiel met een lineaire rail erop is een bi metaaltje pur sang. Extra geleiders aan de andere kant zou al wat oplossen.

De wapening waar je het over hebt natuurlijk ook.

Los van het uitzettingscoëfficiënt heb je ook nog te maken met de krimp tijdens het uitharden.

Volgens mij is het ook een methodiek om juist een stijvere constructie te krijgen, die voorspanning die ontstaat wordt bv ook bij magnesium autovelgen ook gebruikt om extra stijfheid te creëren, wat ik ervan begreep.

Mijn machine is ook opgebouwd uit aluminium profielen en lineaire geleiders. Maar die staat binnen, redelijk geconditioneerd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 02 mei 2019 13:28 Heb je het dan puur over BETON-beton of ook EPOXY-beton, of Epoxy graniet?..
Cementbeton heeft een lineaire thermische uitzetting van ca. 12um/m/K. Epoxybeton zal imho niet te gek ver afwijken van cementbeton want als je het goed doet heb je voornamelijk steentjes die tegen elkaar liggen. Staal is daar met 11um/m/K ongeveer gelijk aan. Aluminium zit er met 23um/m/K een factor 2 boven.

Daar maak je een mooi bimetaaltje mee. Misschien dat het meevalt omdat je een gesloten koker volgiet, maar dan nog zou ik niet weten waarom je het risico zou lopen als je ook een hele mal uit goedkope meubelplaat, MDF, whatever kunt fabriceren. Het moet raar lopen wil dat meer kosten dan wat je aan aluminium in je verloren bekisting zou stoppen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 mei 2019 14:09
Nu houd ik persoonlijk wel van hersenspinsels, maar met een ''trog" en een "trunnion" kan ik eerlijk gezegd niet zo veel.
En als je dan ook nog over uitsteeksels van 2500 begint, wat me helemaal niet in jouw product range lijkt te liggen. (of ga je over op staande klokken?)

Misschien even een simpel schetsje opkliederen en een nieuw draadje opstarten ?
Ik denk dat je een beetje principe hermle 5 asser-gantry op denkt.
18505

die 2500 is inderdaad een Typo.. dat moet 250 zijn.. ik wil een 5-assige machine met een werkbereik van 200x200x250, die lange Z-as is er om ook met het gereedschap onder de B-as te kunnen komen., als de tafel schuin staat

Inderdaad een Hermle-achtige constructie, maar dan met de Trunnion 90 graden gedraaid, dus met een B en C as.. als ik de B as 90 graden roteer, dan wordt C vanzelf A.. en ik werk momenteel al veel met de A as.

eigenlijk doet Hermle hetzelfde als waar ik jaren geleden mee kwam,en wat nu de OS machine geworden is.. een "Trog" met de geleidingen er bovenop, dan heb je daar niet veel vuil, als ik dan aan de voorkant van het portaal een balg of een rolgordijntje zet.. ben ik van alle vuiligheid op mijn geleidingen en spindels af..
Schuifdeurtje achter de Trunnion zodat ik geen rommel op de ATC krijg.. dat moet het wel zo'n beetje worden..

schetsje komt er aan..
serum schreef: 02 mei 2019 14:16 Je hebt te maken met verschillende coëfficiënten qua uitzet. Sowieso, een aluminium profiel met een lineaire rail erop is een bi metaaltje pur sang. Extra geleiders aan de andere kant zou al wat oplossen.

De wapening waar je het over hebt natuurlijk ook.

Los van het uitzettingscoëfficiënt heb je ook nog te maken met de krimp tijdens het uitharden.

Volgens mij is het ook een methodiek om juist een stijvere constructie te krijgen, die voorspanning die ontstaat wordt bv ook bij magnesium autovelgen ook gebruikt om extra stijfheid te creëren, wat ik ervan begreep.

Mijn machine is ook opgebouwd uit aluminium profielen en lineaire geleiders. Maar die staat binnen, redelijk geconditioneerd.
Als ik mijn frame volstort met EG op een warme dag, dan zal het Alu meer krimpen dan het EG.. waardoor de boel knettervast komt te zitten.. 't moet alleen niet warmer worden in mijn werkplaats dan de dag dat ik het frame gestort heb..

als je nauwkeurig werk doet, moet je sowieso een min of meer geconditioneerde werkruimte hebben.. passingen draai ik bij voorkeur niet als het minder dan 15 graden celsius is in mijn werkhok.

't foefje met Magnesium velgen is waarschijnlijk hetzelfde.. eigenlijk al hetzelfde als wat men deed met houten wielen met stalen banden.. je maakt de band iets te klein, stookt em heet, doet em om het wiel, en laat de boel afkoelen..

Wat de krimp tijdens het uitharden betreft.. Ik had juist begrepen dat EG verwaarloosbaar krimpt, en als de krimp minder is dan die van het Alu profiel.. dan zit ik aan de veilige kant..

Zodra ik de boel wat concreter heb.. kom ik met een draadje
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 02 mei 2019 16:14
Arie Kabaalstra schreef: 02 mei 2019 13:28 Heb je het dan puur over BETON-beton of ook EPOXY-beton, of Epoxy graniet?..
Cementbeton heeft een lineaire thermische uitzetting van ca. 12um/m/K. Epoxybeton zal imho niet te gek ver afwijken van cementbeton want als je het goed doet heb je voornamelijk steentjes die tegen elkaar liggen. Staal is daar met 11um/m/K ongeveer gelijk aan. Aluminium zit er met 23um/m/K een factor 2 boven.
Daar heb je wel een goed punt.. als alles evenveel uitzet.. is de temperatuurwisseling in de werkplaats niet heel erg van belang..dan zal dat alleen invloed hebben op de uiteindelijke maat van je onderdelen.. want.. als het frame net zoveel uitzet als de Z-as.. dan blijft de frees grosso modo op dezelfde plek hangen.. :lol:

Dan begin ik toch stiekum te denken aan voor de zijkanten van de Trog een strip staal boven en onder.. in de onderste Draadgaten voor stelpootjes, in de bovenste de gaten voor de rails en bevestiging van de motoren en dergelijke.. 't hele ding storten op een vlakplaat, en dan de bevestigingsplaten voor de tussenbalken uit laten steken.. gewoon een kwestie van een plaatje MDF met gaten op de plaats waar de platen moeten komen... hier en daar wat buisjes voor kabeldoorvoeren en dergelijke, en de voor en achterkant.. da'kom dan nie zo krap.. als't maar globaal vlak is.. 'k zou daar ook nog een strip in kunnen storten.. zodat ik de beplating van de machine daar weer aan vast kan schroeven..

Wat je dan krijgt is eigenlijk een "Stalen lijst" afgevuld met EG..., de andere delen kan ik dan op een vergelijkbare manier maken.. en dan alles laten nafrezen..

18507

"Opzetje met Alu profielen.. de tussenruimtes en de profielen zou ik dan vol willen storten met EG..

18508

Opzetje in EG.. volgens de hierboven beschreven methode
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door stef110 »

Ik kan een mal van MDF met lakdraagfolie ten zeerste aanraden.
Plaatje 2440x1220x18mm bij de gammel kost 35 euro als je deze insmeert met wat PVA sta je echt te genieten met loshalen.
Is mij nog steeds 100% mee gevallen het EG avontuur!

Stef
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als ik de boven en onderkant van mijn gietstukken al van staal maak, omdat daar toch gaten met schroefdraad in moeten komen, dan heb ik niet eens zoveel MDF nodig.. dan is het niet meer dan een "Spacer"
Ik kan het MDF ook gewoon beplakken met verpakkingstape, dat hecht ook niet aan Epoxy..

Aan de kopse kanten heb ik denk ik wel iets sterkers nodig dan een stukkie MDF, om te voorkomen dat het gaat "buiken".. of ik moet er een stuk Alu extrusie achter zetten..

Da's natuurlijk ook nog een optie, een "Raamwerk"" maken van Alu extrusies waar ik de boven en onderstrippen inzet, en de MDF "kist" aan de kopse kanten.. plaatje MDF eronder met gaten voor de bevestigingsplaten.. zooitje doken aan het staal lassen.. hier en daar een buisje voor kabeldoorvoeren.. en na het storten kan ik er aan de bovenkant ook wat latjes indrukken om kabelgootjes te maken.. paar rampamoertjes eraan zodat ik daar kabelklemmen in kan schroeven.. dat moet het dan wel zijn...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 02 mei 2019 16:20 Inderdaad een Hermle-achtige constructie, maar dan met de Trunnion 90 graden gedraaid, dus met een B en C as.. als ik de B as 90 graden roteer, dan wordt C vanzelf A.. en ik werk momenteel al veel met de A as.

eigenlijk doet Hermle hetzelfde als waar ik jaren geleden mee kwam,en wat nu de OS machine geworden is.. een "Trog" met de geleidingen er bovenop, dan heb je daar niet veel vuil, als ik dan aan de voorkant van het portaal een balg of een rolgordijntje zet.. ben ik van alle vuiligheid op mijn geleidingen en spindels af..
Lijkt me eerlijk gezegd niet zo'n handige keus, of je naar links zwenkt of naar rechts, het maakt niets uit in de mogelijkheden. Dus in de praktijk maak je een keuze, en zwenk je altijd dezelfde kant op en de andere richting is ongebruikt.
Dan is de ''schommel" zoal hermle gebruikt (en vele andere, de 1e keer dat ik bij Deckel in de fabriek was, 1984, heb ik deze constructie ook al gezien) toch praktischer.
Ik weet dat hermle de gantry er toen bij geïntroduceerd heeft (dat moet de vorige eeuw geweest zijn) omdat dat heel mooi temperatuur symmetrisch is.
En Lang had in die jaren CNC graveermachines die opstaande gantry wangen had. Maar dat is natuurlijk allemaal voor het www tijdperk, dus dat weet niemand meer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door hrscharft »

Je zou het ook zo kunnen doen als in de onderstaande constructie. We wijken wel een beetje af van het topic in dit draadje op deze manier maar als je hem nou in EG bouwt zijn we weer helemaal on topic.

17712
Zelf nog even de trog en de trunnion er bij bedenken.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Arie Kabaalstra »

hrscharft schreef: 02 mei 2019 21:57 Je zou het ook zo kunnen doen als in de onderstaande constructie. We wijken wel een beetje af van het topic in dit draadje op deze manier maar als je hem nou in EG bouwt zijn we weer helemaal on topic.

17712
Zelf nog even de trog en de trunnion er bij bedenken.
Met die layout hoef je niet eens een trog te bouwen, je hangt de Trunnion er gewoon voor.

de Ferrari waar ik ooit mee gewerkt heb, had ook die layout.. met een rolgordijntje op de X as.. mooie van deze constructie is dat het compact bouwt, nadeel is dat je Y-as een flink eind uitsteekt als je op Y- 100 aan het verspanen bent..

de layout van de assen overigens was op die Ferrari gelijk aan wat ik in mijn hoofd heb..



die layout is ook gekozen met het oog op de ruimte achterin de machine.. als ik de Trunnion zoals Bij hermle als A-C bouw, dan wordt mijn machine te diep voor de ATC achterin.. of ik moet er minder tools inzetten.. Ik kan daar nog even naar kijken.. maar ik vrees dat het er niet compacter op wordt..
ik heb de klauwen van de ATC al onder een hoek staan, om compacter te bouwen.. ik haal de tools er nu met een beweging over de X-as uit.. dat scheelt ook weer Y-Lengte.. ik moet het doen.. wil het doen met de delen die ik nu heb voor de geleiding..
Dabit schreef:Lijkt me eerlijk gezegd niet zo'n handige keus, of je naar links zwenkt of naar rechts, het maakt niets uit in de mogelijkheden. Dus in de praktijk maak je een keuze, en zwenk je altijd dezelfde kant op en de andere richting is ongebruikt.
Als ik bijvoorbeeld schuine kanten aan een horloge kast wil frezen, dan kan ik em naar B-45 zwenken, en een vlak frezen, en dan naar B45 zwenken voor de andere kant..

op die Ferrari werkte het prima.. of je nou linksom of rechtsom roteert..
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door hrscharft »

Niet alleen ferrari..

Haas UMC750 heeft ook practisch dezelfde layout en de trunnion in de lengterichting zoals jij dat zou willen. Die is uiteraard niet compact ;) met een meter of 2,5 in alle richtingen.
Het magazijn van de atc hangt daar aan de zijkant met een 'flip arm' om de tools te pakken. Maar goed dat hoef ik jou vast niet te vertellen ook ;)
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door hrscharft »

Dabit schreef:
Lijkt me eerlijk gezegd niet zo'n handige keus, of je naar links zwenkt of naar rechts, het maakt niets uit in de mogelijkheden. Dus in de praktijk maak je een keuze, en zwenk je altijd dezelfde kant op en de andere richting is ongebruikt.

Als ik bijvoorbeeld schuine kanten aan een horloge kast wil frezen, dan kan ik em naar B-45 zwenken, en een vlak frezen, en dan naar B45 zwenken voor de andere kant..

op die Ferrari werkte het prima.. of je nou linksom of rechtsom roteert..
ja of je roteert B-naar 45 en vervolgens C 180 graden... geeft hetzelfde effect.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Plaats reactie