Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door DaBit »

Sven schreef:Heb je dat A/B getest?
Nee, want vies scherp spul vergelijken met schoon rond spul is zowiezo zinloos.
Maar ik denk wel dat het 'beter' is. Met scherp zand kun je een basis maken die uit zichzelf al zo'n beetje blijft staan net zoals een zandkasteel. Dan hoeft de epoxy helemaal niet veel meer te doen.

Aan de andere kant: 'beter' tussen aanhalingstekens, want je zit met EB al gauw aan vrij dikke secties vast en dan is het ook al gauw niet meer de zwakste schakel in het geheel, ook al is het wat slapper.
Want voor het ophogen van je bestrating is het nou juist weer anders dan epoxybeton, daar zit er immers nog plaksel tussen en bij je straatje niet.
Ik heb anders toch een paar zakken cement en een matje betonijzer door het zand onder m'n oprit gemengd, baat het niet dan schaad het niet, fwiet-fwiet.
Maar, het zou me niet verbazen dat beter gecompacteerd spul sterker is dan het minder goed gecompacteerde, en ronde stenen zijn dan misschien wel makkelijker goed te krijgen...
Ik heb er een hele simpele mening over: gebruiken wat je krijgen kan, en 10% extra materiaal toepassen. De grotere afmetingen compenseren de eventueel mindere stijfheid ruimschoots.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door stef110 »

Ik wil binnenkort ook gaan beginnen aan een nieuwe freesbank met EG of beton.
Wat ik nu in gedachten heb is een stalen frame welke wordt ingestort met beton of EG. Wat denken jullie van deze manier ipv de strips los in te storten met diverse anker punten?

Afbeelding
http://gallery.svitterzon.nl/cache/albu ... 20brug.png

stef
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door karangetang »

Ee'n van de bijzodnere eigenschappen van epoxy beton , en daarom wordt daar vaak voor gekozen in plaats van staal of zelfs mineraal beton is de de dempende eigenschap. Demping is de derde belangrijke factor naast stijfheid en massa . De demping van EG is ca 10 keer hoger dan van Gietijzer.
De toch nog enigszins flexibele epoxy absobeert de trillings energie waardoor er veel minder sprake zal zijn van resonaties. Ik las net ergens anders dat een toch heel behoorlijk machine (Tormach) beter niet met 5000 toeren gebruikt kan worden omdat dat dan net de eigen frequentie is van de het systeem met alle gev olgen die her bij horen.et een goede vul
Ga je nu het staal weer de belangrijkste konstruktie materiaal maken zoals uit jouw tekening duidelijk blijkt komen die (resonatie) broblemen waarschijnlijk ook weer terug en heb je niet zoveel aan de dempende eigenschap van epoxy beton.
T'is maar hoe ik er tegenaan kijk, misschien heb ik het fout..

https://nl.wikipedia.org/wiki/Demping
http://www.designerdata.nl/tools/resona ... uentie.php

Voor mij komt het op neer dat je staal in een goede beton systeem gebruikt voor bevestiging omdat het in beton moeilijk tappen is. Ten tweede gebruik je staal om waar nodig te voorzien in de benodigde treksterkte omdat beton van zich op dat punt tekort kan schieten. Ten derde gebruik je staal om bij uitharding de krimp te beperken maar met bv moderne UHPC en krimpvrije betonsoorten die van zichzelf ook al een hogere treksterkte hebben speelt dat al minder.

nog wat lezenswaardigs
https://en.wikipedia.org/wiki/Epoxy_granite
http://www.dspe.nl/cms_file.php?fromDB=228
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door stef110 »

Om hier nog even op terug te komen, De reden dat ik dit wil toe passen in het X as gedeelte is voornamelijk omdat mijn gevoel zegt dat alleen beton niet sterk genoeg is. De brug is redelijk lang en niet heel hoog. Afmetingen voor het gietstuk zijn 1200mm lang 100mm hoog en 260mm breed.
Bijgevoegd een foto van het totale concept, het voetstuk is wel redelijk dik daar wil ik wel gewoon losse strips in maken dit geld ook voor de kolom.

Afbeelding

stef
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door DaBit »

Ik zou dat deel dan gewoon van staal maken. Als je het ingiet in EB trekt het toch krom.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Even een vraagje/Hersenspinsel.. Stel!..

Ik neem Alu Extrusies van 80x80 mm, die hebben aan de buitenkant leuke T-Groeven waar je van alles in vast kan bouten, zoals je rails en dergelijke.
Ook kun je dat spul "op zijn fischer-technik's" aan elkaar bouten, daar hoef je geen gaten voor te boren.. dat kan met Speciale verbinders die in de T-Gleuven komen

Heeft het dan zin om de liggers en staanders "Vol te proppen" met EG om zodoende een stijf en zwaar profiel te krijgen?.. , en zou ik dan "als wapening" een paar stukken staf dwars door de profielen kunnen steken om de EG "op zijn plek te houden"/ "te verbinden" met de profielen?

'k ben momenteel aan het nadenen over een machine met 5 assen, een "trog"met liggers die 2500 boven het "bed" uitsteken, op het "bed" komt dan een ATC met ruimte voor 20 Tools ISO 20, en voor het bed komt een "trog" waar een Trunnion in komt te hangen.

de zijkanten van de profielen wil ik dan afwerken met platen (min 2 mm dik) staal.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door javanree »

Ik zou denken dat je dan behoorlijke profielen nodig hebt voor die epoxy graniet wat gaat "doen" ; een profiel van zeg 60x60 mm buitenmaats heeft amper volume en de massa komt toch vanuit het volume... dus dan ga je al snel naar 80x120 profielen, of nog groter, om een beetje massa te krijgen.

De 'klassieke' methode van dikke bekisting volstorten, voor de geleidingen stalen strippen ingieten die je later pas slijpt/freest, zorgt voor veel meer stijfheid maar ook voor veel meer kosten en bouwtijd, ongetwijfeld de reden dat jij dit alternatief overweegt. Maar ik zou juist, gezien het soort werk wat jij hier laat zien op het forum, toch eerder gaan voor die 'klassieke' methode, als iemand er de kennis iig voor heeft ben jij het en volgens mij is dat eindresultaat vele malen beter dan de methode die je nu beschrijft.

Let wel : ik ben geen machine constructeur, slechts een 'gebruiker' van verspanende machines en heb tot nu toe zelf alleen ervaring met koop-spul. Maar de werktuigbouwer in mij zegt mij ergens dat jouw methode slechts een lapmiddel is om het gat tussen een puur profiel-gebaseerde machine en een echte volledig gestorte/gegoten epoxy graniet machine te overbruggen. Je verliest te veel stijfheid op de verbindingen volgens mij.

Maar ik laat het graag aan anderen over om dat , al dan numeriek onderbouwd, te bevestigen danwel te ontkrachten. Daarvoor ontbreken tijd, kennis en interesse mij :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5971
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Sven »

Het lijkt me een proefje waard.

Ik heb het idee dat met het vullen best wat stijfheid wordt toegevoegd.

Mijn grootste twijfel zit nog in een mogelijk gebrek aan duurzame hechting.

De binnenkant is denk ik niet geanodiseerd en epoxy hecht meen ik niet goed op onbewerkt alu-oxidehuid. Op den duur laat het waarschijnlijk los en misschien betekend dat een vermindering van stijfheid, zelfs bij mechanische verbinding hier en daar. Al zal dat laatste wel uitmaken.

Andersom zou je ook kunnen overwegen een mal te maken waarmee je zelf een EG profielsysteem maakt dat je dan weer gebruikt om snel een machine te bouwen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1002
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Markus »

Ik kan niet tegen epoxy (misschien omdat ik vroeger kano's heb gebouwd) en heb daarom UHPC gebruikt in mijn micro Frees, zou het een idee zijn om in het begin van dit draadje te beginnen met een uitleg waarom epoxy beton en waarom UHPC ?

UHPC heeft wat krimp en je kunt er geen blote aluminum in verwerken, maar bij sommige types hoef je niet te trillen en het is vrij sterk. Plakt wat minder. verder voor of nadelen ?

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Arie Kabaalstra »

javanree schreef: 01 mei 2019 17:40 Ik zou denken dat je dan behoorlijke profielen nodig hebt voor die epoxy graniet wat gaat "doen" ; een profiel van zeg 60x60 mm buitenmaats heeft amper volume en de massa komt toch vanuit het volume... dus dan ga je al snel naar 80x120 profielen, of nog groter, om een beetje massa te krijgen.

De 'klassieke' methode van dikke bekisting volstorten, voor de geleidingen stalen strippen ingieten die je later pas slijpt/freest, zorgt voor veel meer stijfheid maar ook voor veel meer kosten en bouwtijd, ongetwijfeld de reden dat jij dit alternatief overweegt. Maar ik zou juist, gezien het soort werk wat jij hier laat zien op het forum, toch eerder gaan voor die 'klassieke' methode, als iemand er de kennis iig voor heeft ben jij het en volgens mij is dat eindresultaat vele malen beter dan de methode die je nu beschrijft.

Let wel : ik ben geen machine constructeur, slechts een 'gebruiker' van verspanende machines en heb tot nu toe zelf alleen ervaring met koop-spul. Maar de werktuigbouwer in mij zegt mij ergens dat jouw methode slechts een lapmiddel is om het gat tussen een puur profiel-gebaseerde machine en een echte volledig gestorte/gegoten epoxy graniet machine te overbruggen. Je verliest te veel stijfheid op de verbindingen volgens mij.

Maar ik laat het graag aan anderen over om dat , al dan numeriek onderbouwd, te bevestigen danwel te ontkrachten. Daarvoor ontbreken tijd, kennis en interesse mij :mrgreen:
Ik denk dus ook niet voor niets aan 80x80 of 80x120 profielen daar zit een flink gat in.. , bovendien en tevens zou ik.. als ik de zijkanten van de trog met plaat afwerk, daar altijd nog een "stoeptegel" in kunnen storten.. zo wordt mijn EG Gevulde frame tevens bekisting, en dan heb je flink massa.

Bekisting kost ook serieus munten als je het goed wilt doen.. dan kun je maar beter een "functionele bekisting" maken denk ik zo.

Titanium is "Taaie poep", maar als je kijkt hoe mijn huidige freesbankje het spul vreet.. 'k pas tegenwoordig steevast Trochoidaal verspanen toe, en dan ga je met lichte snedes, met een bloedgang door je materiaal.. 4 mm frees, 0.05 mm afnemen, maar wel met 1000 mm/min..
't vermogen van mijn huidige spindel is hier de beperkende factor.. Snijsnelheid voor Titanium is een metertje of 60 als je lang plezier wilt hebben van je Freesje.. en een Suhner wil niet echt lekker trekken bij 4800 toeren..
Sven schreef: 01 mei 2019 18:43 Het lijkt me een proefje waard.

Ik heb het idee dat met het vullen best wat stijfheid wordt toegevoegd.

Mijn grootste twijfel zit nog in een mogelijk gebrek aan duurzame hechting.

De binnenkant is denk ik niet geanodiseerd en epoxy hecht meen ik niet goed op onbewerkt alu-oxidehuid. Op den duur laat het waarschijnlijk los en misschien betekend dat een vermindering van stijfheid, zelfs bij mechanische verbinding hier en daar. Al zal dat laatste wel uitmaken.

Andersom zou je ook kunnen overwegen een mal te maken waarmee je zelf een EG profielsysteem maakt dat je dan weer gebruikt om snel een machine te bouwen.
'k heb het net even bekeken bij een reststukje.. ik verwerk dat spul de laatste jaren met meters tegelijk voor mijn werkbanken.. de binnenkant is inderdaad niet geanodiseerd, maar allesbehalve glad, Ik denk dat wat "Wapening wel soelaas zal bieden. zeker met een ingegoten raamwerk zal het wezenlijk uitmaken, maar wel schelen in de hoeveelheod EG..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Markus schreef: 01 mei 2019 20:03 zou het een idee zijn om in het begin van dit draadje te beginnen met een uitleg waarom epoxy beton en waarom UHPC ?

UHPC heeft wat krimp en je kunt er geen blote aluminum in verwerken

Greezt,

Markus
Nou.. je vat het zelf al samen...Lijkt me vrij duidelijk
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door hrscharft »

Arie,

Als je toch enkel je kokers vol wilt gieten waarom dan een epoxy gedragen spul gebruiken en niet ouderwetsche beton?
Ik overweeg ook om dit te doen na de volgende verhuizing van mijn machine. Die is opgebouwd uit 100x100 koker dus daar is flink wat holle ruimte in.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Kjelt »

Verzwaren deden we altijd met zilverzand, voordeel dat je het ook weer kon verwijderen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Nederlandse epoxy graniet draadje

Bericht door Arie Kabaalstra »

hrscharft schreef: 01 mei 2019 22:01 Arie,

Als je toch enkel je kokers vol wilt gieten waarom dan een epoxy gedragen spul gebruiken en niet ouderwetsche beton?
Ik overweeg ook om dit te doen na de volgende verhuizing van mijn machine. Die is opgebouwd uit 100x100 koker dus daar is flink wat holle ruimte in.
Wat Markus al aangaf.. Beton heeft Krimp.. Ik wist dat al, omdat ik in het verleden in de betonbouw heb gewerkt..soms hoorde je het beton loskomen van de bekisting...

bij nader inzien, zoals ik ook al aangaf, kan ik de rechthoekige ruimtes tussen de profielen ook nog eens volstorten, zodat je eigenlijk een aluminium/epoxy hybride krijgt..

Momenteel ben ik al doende met het ontwerp van een machineframe van 80x80 profielen, en als ik de zijkanten van de trog op een vlakke plaat leg, dan kan ik de ruimtes tussen de profielen zo volstorten met Epoxy.. als de profielen dan ook al vol zitten, dan heb je toch wel een behoorlijke massa Epoxy.. ik wil het frame dus als het ware gebruiken als bekisting.. Ik denk eraan om er ook wat wapening doorheen te steken, zodat het echt één geheel wordt.. de dwarsbalken kan ik er dan op de gebruikelijke manier met T-verbinders tussen monteren... zo hou ik wat ruimte om af te stellen en uit te lijnen, mogelijk hoef ik dan niet eens na te bewerken..
Plaats reactie