Vacuümtafel, hoe werkt dat?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Kees Moret

Vacuümtafel, hoe werkt dat?

Bericht door Kees Moret »

Hallo allemaal.

Wellicht simpel te beantwoorden maar...
Hoe werkt een vacuümtafel, kijk ik snap best hoe het technisch in elkaar zit maar hoe zorg je er voor dat er rondom je werkstuk geen lekkage ontstaat zodat het vacuüm verloren gaat?
En als je dor je werkstuk heen freest krijg je toch ook lekkage of zie ik iets over het hoofd.. :?:
Ik ben benieuwd.

Groeten, Kees
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Vacuümtafel, hoe werkt dat?

Bericht door rkr »

afdichten doe je met tochtstrip :lol: eigenlijk met MOS schuim of iets dergelijks

en ja, als je door je werkstuk heengaat dan trekt hij valse lucht en ben je je vacuum kwijt, maar als er geen gaten in je werkstuk zit ( alleen langs de rand ) dan is het genoeg om je afdichting iets binnen je werkstuk te houden, of bij niet poreuse materialen om een heel dun laagje te laten zitten

ohja... 1 mm mdf is dus niet luchtdicht
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Vacuümtafel, hoe werkt dat?

Bericht door Swets »

ik heb ook wel eens iets gezien met een soort ventielen...

boven de tafel , uit de gaten waar gezogen wordt, stak een klein pennentje...

als er niets op lag, zat het klepje dicht, leg je er een werkstuk op, is het klepje open.....

en ik denk dat zoiets wel zelf te maken is.....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
pts
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2010 14:24

Re: Vacuümtafel, hoe werkt dat?

Bericht door pts »

Bij het vacuum vastleggen ga je tussen de plaat die je wil frezen en je tafel een mdf leggen van 10-18mm dik. Door deze plaat ga je dan vacuum trekken waardoor je bovenste plaat vast ligt. Uiteraard heb je hier een voldoende krachtige pomp nodig.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Vacuümtafel, hoe werkt dat?

Bericht door Swets »

Afbeelding

beetje dit idee... trouwens ... bovenste kunststof moet vast zitten aan het hout.... ...

maar als je er dus iets op leg, druk je het veertje in, waardoor het onderste kunststof plaatje naar beneden gaat, waardoor er aan het werkstuk gezogen wordt...

ligt er nix op, zal door het vacuum het klepje goed dicht trekken.....

en dit werkt denk ik zelfst met stofzuiger als vacuumpomp....

wel lucht laten gaan door de stofzuiger... anders word tie te warm.... dus ergens door een gat valse lucht laten zuigen....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vacuümtafel, hoe werkt dat?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef:ik heb ook wel eens iets gezien met een soort ventielen...
Ze doen het ook wel met een rubber vel over een plaat alu met 'ondiepe holtes, bol-vormig' er zit een gaatje in het rubber en in de holte, echter niet recht boven elkaar.
Wanneer er veel lek is, zuigt de rubber tegen de bodem van de holte en dicht af, en anders blijft de boel gewoon vacuum zuigen.
Je moest je werkstuk wel even goed aandrukken voordat je het vacuum aanzet, anders zijn al de gaatjes al dicht.
Wanneer je koelvloeistog gebruikt, wel een opvangtankje ertussen wat groot genoeg is voor de lekvloeistof. En een luchtfilter voor eventuele spaantjes zodat die niet in de pomp komen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
zeeschuim

Re: Vacuümtafel, hoe werkt dat?

Bericht door zeeschuim »

een tafel met een aantal afsluitbare sectoren (6 of 8 ) een plaat mdf erop als "spoilboard" zware pomp 5,5kw 200kbm of zelfs 360 kbm en gaan met die banaan. hoe kleiner de onderdeeltjes hoe slechter de houdkracht, mdf is zo poreus als wat, dus dat gaat hem niet worden. MDF met lakdraagfolie gaat wel
Kees Moret

Re: Vacuümtafel, hoe werkt dat?

Bericht door Kees Moret »

zeeschuim schreef:een tafel met een aantal afsluitbare sectoren (6 of 8 ) een plaat mdf erop als "spoilboard" zware pomp 5,5kw 200kbm of zelfs 360 kbm en gaan met die banaan. hoe kleiner de onderdeeltjes hoe slechter de houdkracht, mdf is zo poreus als wat, dus dat gaat hem niet worden. MDF met lakdraagfolie gaat wel
Goeie tip, maarre een pomp van 5.5Kw zie ik mezelf niet zo gauw gebruiken in een flat op 6 hoog 8) .
Het is voor mijn hobby en mijn freesbed is maar 350 x 450 mm....
Evengoed bedankt voor je advies..
Kees Moret

Re: Vacuümtafel, hoe werkt dat?

Bericht door Kees Moret »

Bedankt allemaal voor de reacties, ik ben toch weer iets wijzer geworden.
Ik laat het nog maar even rusten.

Groeten, Kees
gerkon
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jan 2009 15:06
Locatie: lisse
Contacteer:

Re: Vacuümtafel, hoe werkt dat?

Bericht door gerkon »

leuk filmpje
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... eMT74ZgBss

deze gebruiken ook een soort membraan
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vacuümtafel, hoe werkt dat?

Bericht door clements »

die MDF spoilboard, haal je daar eerst de top en onderlaag vanaf. Deze lijkt me redelijk dicht nl.
ASS-U-ME
zeeschuim

Re: Vacuümtafel, hoe werkt dat?

Bericht door zeeschuim »

clements schreef: haal je daar eerst de top en onderlaag vanaf
Nee alleen de bovenlaag, want dan is je tafel vlak.
MDF is echt een vergiet!
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Vacuümtafel, hoe werkt dat?

Bericht door hex173 »

ik heb een eenvoudige gemaakt: onderdelen van
http://www.vakuumtisch.de/index.php?pag ... rie&cat=23 en conrad.nl

het is een stuk witte vezel plaat (van een plank) 185x120x18 mm met daarin een gaatjes raster van 65x120 met een raster van 10 mm, gaatjes 3 mm diep 6mm. Met een venturi wordt "vakuum" gezogen, ongeveer - 0.45 bar.
Heb er even een printplaatje opgelegd. Filtertje zit er omdat ik bang was dat er houtvezeltjes in de venturi zouden komen.
Afbeelding

bovenzijde:
Afbeelding

onderzijde met twee M8 moeren afgevijld op 12mm om op de frees tafel te passen, de oortjes zijn voor de klemmen.
Afbeelding

hier nog een stukje rubber dan kun je de niet bedekte gaatjes afdichten.
Afbeelding

nog een paar opmerkingen:
De aluminium strip (het beste zou een T strip zijn) worden met M6 draadeinden vast gezet met wat kit er tussen.. De gaten in het plankje, voor het 6mm draadeind, worden ruim geboord, dan kan de lucht er langs. Aan de kant van de aansluiting heb ik nog een gleuf gezaag om de lucht over de hele breedte af te zuigen. De achterkant heb ik op de frees gevlakt en de bovenkant ook. De zijkanten geplamuurd en alles geverfd. Het idee dat de spaanplaat planken vlak zijn kun je wel vergeten, ze zijn of hol of bol. Achteraf ben je waarschijnlijk beter af met een plankje van vakuumtisch.de Maar goed het werkt. Ik heb er plexiglas naambordjes opgemaakt en dan 0.2 mm laten staan bij het omtrek frezen, met een Kress op de BF20L
Laatst gewijzigd door hex173 op 05 nov 2012 20:47, 2 keer totaal gewijzigd.
alles wat ik maak, kan beter.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Vacuümtafel, hoe werkt dat?

Bericht door diode »

Ik ben op mijn machine ook bezig geweest met een vacuümbed, deze zat er oorspronkelijk op.
Het bed was gemaakt van mdf en was 2100x1750mm, verdeeld in 12 of 14 vakken.

Voor de test stond er een blower van 1,1kW op, met 1 sectie open. Het vacuüm was zo rond de 0,05bar, lang niet genoeg om bruikbaar te zijn.
Naar het schijnt heeft er oorspronkelijk een totale blower capaciteit van 18kW opgestaan. Toch betwijfel ik of het vacuümbed ooit goed heeft gewerkt. Ik ben er wel achter dat als ik het vacuümbed goed wil laten werken ik een hoofdsponsor van de essent zal worden. Het bed is inmiddels verwijderd en zal worden vervangen door een bed met een raster van inslagmoeren.
Plaats reactie