Spindel geschikt voor lage toeren alswel hoge toeren.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Robbie
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Spindel geschikt voor lage toeren alswel hoge toeren.

Bericht door Robbie »

Hallo Rob,

Je vroeg aan mij of USBCNC de mogelijkheid heeft afwijkingen op de spoed van de voedingsspindel per 100 mm te compenseren, daar kan ik helaas geen antwoord op geven. Ik gebruik Linuc CNC en daarvan weet ik het zelf ook nog niet, maar Linux CNC is gratis en kan héél veel. Wat betreft hoge toeren en koppel, dat kan met een soort "versnellingsbak", zodat je meerdere regelbereiken krijgt. Maar 100-15.000 is een extreem bereik. De eisen die aan spillen gesteld worden die met een hoog koppel draaien is geheel anders dan de eisen bij een hoogtoeren spil. Het meest realistische is een bereik van 100- 5.000 a 6.000 (in 3 stappen) en verder zoals eerder gesuggereerd met een toerenversneller of met een extra HT spil. Verder vind ik 5.000 a 6.000 toeren al erg luxe, op mijn machientje kom ik niet verder dan 2.000 toeren en daar doe ik alles mee, maar als je het onderste uit de kan wil, dan is 2.000 toeren niet veel. Omdat je ook een wisselaar op de machine wil, vormt twee hoofdspillen wel weer een extra uitdaging.

Groet,
Rob.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Spindel geschikt voor lage toeren alswel hoge toeren.

Bericht door Scraper »

hugo stoutjesdijk schreef:Wat ik in beeld had was meer zoiets: http://www.skcnc.de/maschinen/sk-2010g-servo.html
Qua opbouw is dat wat ik voor ogen heb. Dit is ook een mooie http://www.skcnc.de/maschinen/sk2615g.html

Ik ga voor 1 spindel ivm toolwissel. De spindel van Niels ziet er zeer goed uit maar hakt een flink stuk uit m'n budget. Ook haal ik hier geen 15000 toeren mee.

Even voor het Idee;
Ik heb een soortgelijke spindel met tandriem zoals niels gebruikt met een hoger max toerental 10000 tot 12000 toeren + een vector gestuurde servo motor die draait op 230 volt en een vermogen heeft van 2.2 kw + hitachi frequentie regelaar http://www.maschinen-werkzeuge.com/hita ... p-810.html
Misschien een hoogtoerige servo motor met een tandriem reductie ivm koppel.

1) Wat voor spindel zou dit kunnen zijn en welke servomotor is het beste geschikt?
2) Is dit een goede combinatie?
3) Is de kwaliteit van de Hitachi frequentie regelaar goed?
Gr, Scraper
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Spindel geschikt voor lage toeren alswel hoge toeren.

Bericht door ruudpg »

Als je zo een groot toerenbereik wilt hebben, is het dan geen optie om er een schakelbare tandwielkast tussen te zetten zodat je uit verschillende verhoudingen kunt kiezen, in combinatie met een toolwisselaar moet dit lijkt mij geen probleem zijn om die te schakelen met bijvoorbeeld een luchtcilinder of bendix.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Spindel geschikt voor lage toeren alswel hoge toeren.

Bericht door ruudpg »

Het volgende is natuurlijk ook een goede optie. Een toeren-versneller, deze kan ook gewoon in een toolchanger gebruikt worden.

http://www.directindustry.com/prod/mpa/ ... 95715.html
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Spindel geschikt voor lage toeren alswel hoge toeren.

Bericht door Scraper »

Hallo mede cnc fanaten,

Na vele maanden maar weer eens gestart met mijn machine.
Zoals jullie al aangaven is het toerenbereik wat lastig te verwezenlijken. Ik heb mijn eis dan ook drastisch bijgesteld en ga nu voor een bereik van 0-6000 rpm.
Op internet heb ik een spil, AMT-22, gevonden van de firma Eastern Electromechanics Industrial Limited. (zie pdf hieronder)
http://www.dedicated.nl/CNC%20Spindle%2 ... atalog.pdf

Wat vinden jullie van deze spil en de fabrikant.

In de tabel, bij AMT-22, staan enkele gegevens die wat onduidelijk zijn b.v bij;
RPM: 1500-6000. draait de spil 1500 rpm bij 330V en 6000 bij 380V?
Wat houden de Hz waarde (84/200) precies in?
Wat betekent Constant Torque?

@Bassraf,

Ik heb op dit forum gezien dat je ook offertes hebt aangevraagd voor amt spindels. Heb je ondertussen al een spil besteld en zoja bij wie?
Gr, Scraper
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: Spindel geschikt voor lage toeren alswel hoge toeren.

Bericht door mlrs »

Het toerental is niet afhankelijk van de spanning maar van de frequentie lijkt me zo.
Kan wel wezen dat je bij een hogere frequentie ook een hogere spanning kan gebruiken
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1983
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Spindel geschikt voor lage toeren alswel hoge toeren.

Bericht door janplastiek »

Kan je als je een servo reductor in een toolholder plaatst en daar een boorkop op, het toerental niet verminderen? Natuurlijk wel het reductorhuis blokeren ?
Dan krijg je eigenlijk zoiets als een verminderingsaggregaat.
Ik weet dat er toerenversnelagregaten zijn met ISO conus, bestaat er dan niet het tegenovergestelde?

groeten Jan7482
Breek de dag, frees een lijntje.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Spindel geschikt voor lage toeren alswel hoge toeren.

Bericht door Swake »

hugo stoutjesdijk schreef:Zoek voor de grap eens op hoe nauwkeurig een rolmaat is bij 2 meter ;-)
Altijd dezelfde meter gebruiken kreeg ik ooit te horen toen ik nog klein was. Dan is de afwijking tenminste stabiel. :mrgreen: Wanneer hier een nieuwe meetlat komt of iets dergelijks dan vergelijk ik altijd met wat ik al heb liggen. Als de zichtbare afwijking te groot is, zeg maar meer dan een paar tienden voor een kort latje of een paar millimeter voor een rolmeter, dan gaat het ding terug. Om de zoveel tijd doe ik nog eens een vergelijking en dan heb ik soms een weggevertje.
Heb uit ondervinding ook geleerd dat 0.01 nauwkeurig in china niet hetzelfde is als in de Benelux. De formule achter het verschil is ook niks wiskundig :evil:
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1983
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Spindel geschikt voor lage toeren alswel hoge toeren.

Bericht door janplastiek »

ik moest 6 keer 1400 gaten diameter 4mm boren,pe plaat 12mm dikte (een soort van filterplaten voor actief koolfilters, voorheen werden die in rvs gemaakt maar deze werden opgevreten door de chloordampen die door het filter moesten opgenomen worden)
mijn freesmotor is een HSD type ES929 3000 toeren op 100Hz 18.000 toeren op 600 Hz
Eerst met een boor van 4mm en het laagste toerental op mijn router ingesteld 3000 toeren,
Na enkele gaten sloegen de krulletjes rond de boor en alles smolt lekker vast. Proberen te koelen met lucht, boren met een 1snijder frees 4mm,hielp wel maar nog veel keer de job moeten onderbreken door aan gesmolten krulletjes. ik vertelde dit dan tegen de leverancier van mijn router, en ze hebben toen een andere frequentie regelaar in de router geplaatst, een die van 0 tot 600 Hz gaat.
als ik het laagste toerental (3000 toeren) gebruik voor een werk kan ik nu de toeren regelen van ongeveer 600 toeren (lager toerental werd me afgeraden omdat de motor niet genoeg kracht zou hebben om op te starten) tot het maximum.
werkje werd toen een plezier, krullen werden een pak dikker en vlogen eigenlijk vanzelf weg als de boor terug omhoog ging.ik kon zelfs enkele platen op elkaar leggen omdat de krullen toch onderbroken werden per plaat.
dit is wel geen 100 toeren maar misschien wel iets om over na te denken

groeten Jan
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie