90 x 22 mm frezen uit pur plaat, hoe maak ik machine?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
geep

90 x 22 mm frezen uit pur plaat, hoe maak ik machine?

Bericht door geep »

wie kan me helpen? wij zijn bezig met een project en hiervoor wil ik een machine maken.
uitgangsmateriaal is pur plaat (schuim) met dunne aluminium cachering 50mu, afmetingen 2400 x 600 x 80 mm.

hierin dienen 2 sleuven gefreesd te worden, van 2400 x 90 x 22.
maw over de gehele lengte dienen er 2 sleuven van 90 mm breed, en 22 mm diep gefreesd te worden.

dit dient min of meer automatisch te gebeuren, waardoor ik zat te denken aan een loopband waarop we de platen leggen.
op een bepaalde punt wordt de plaat middels een rol naar beneden gedrukt, waarna de frezen komen.

de frezen hangen dan boven het werkstuk langs elkaar en de pur loopt er onderdoor, waardoor er direct 2 sleuven gefreesd worden.

aantal vragen;
- zijn er freesmotoren waarop ik direct een frees kan plaatsen
- kunnen deze dan een frees van 90 x 22 houden (het is maar pur)
- waar kan ik zo'n frezen verkrijgen of laten maken (houtfrees)

wie kan mij hier meer over vertellen (ondanks dat het geen cnc werk is)

bvd

g. santegoeds
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: 90 x 22 mm frezen uit pur plaat, hoe maak ik machine?

Bericht door wstoof »

Hoi

Jammer dat er een laagje aluminium op zit, anders had je kunnen gaan voor snijden met een hete draad.
Zit dat aluminium folie aan weerszijde van de plaat, of beter gezegd zit het aan de zijde waar je de sleuf uit wel halen ?

groet, wouter
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13487
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 90 x 22 mm frezen uit pur plaat, hoe maak ik machine?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Geen CNC?.. zodra je er een pc aanknoopt is het CNC :D

't eerste wat mij zo te binnen schiet is dat je eigenlijk een volautomatische cirkelzaag wilt, maar dan met een zaag van 9 cm breed..

't principe van automatisch transport wordt ook al toegepast bij Vandikte schaafbanken voor houtbewerking..

wat jij dus wilt is een kruising van een cirkelzaag met een vandiktebank..

je zou dus kunnen uitgaan van een vandiktebank, de as met messen vervangen voor een as met je (schijf) frees erop, en dan het transport erop bouwen.. , hoogte verstelling van de as kun je met stappenmotoren doen..


@Wouter: .. hoe dacht je sleuven te snijden met een draad?.. en dan ook nog in PUR?.. PUR is een thermoharder.. gaat niet lukken denk ik..
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: 90 x 22 mm frezen uit pur plaat, hoe maak ik machine?

Bericht door wstoof »

@ Arie , wat PUR betreft heb je gelijk is niet zo makkelijk ze snijden met een hete draad (idd thermoharder).
Zeker als de dichtheid hoog is van het materiaal, en niet te vergeten de additieven om het brandvertragend te maken vormen een (gezondheid) zorg.
Heb zelf dan ook geen PUR gesneden met een hete draad

@ geep

De vorm van de uitsnede zal geen probleem zijn voor een hete draad, wordt veel gedaan met een stuk dikkere draad ( of in dit geval beter een dunne strip ) welke in de juiste vorm gebogen wordt.
Als het zeg maar "piepschuim" platen waren geweest had je het zo kunnen oplossen.

Zelf heb ik ( in bedrijfspand ) ook PUR platen gebruikt ( maar dan formaat 6 x 1,5 meter )
Deels heb ik dat zelf verwerkt en deels is het gedaan door de leverancier/producent.
Een van de medewerkers van dat bedrijf vertelde dat ze in hun werkplaats gebruik maakte van hete draad snijden, maar moet toegeven dat hij nou niet bepaald over kwam als iemand met materiaal kennis.

Ik denk echter dat het frezen van PUR platen echt af te raden is...
Mijn ervaring is dat het ENORM veel stof geeft welke tevens de huid zwaar irriteert (onderschat dit niet... als het je huid irriteert wat denk je dan wel niet van je longen ?) .
Daarnaast geeft het een enorme volume afval.

Denk dat met verspanen het wel zal werken... maar dat je dus anderzijds veel moet investeren (frezen,filters !!) en het restafval ( spanen maar voornamelijk het stof ) een groot zorgen kind is.
Het stof dat in de motoren van je bv frees gaat zitten plakt vast aan de wikkels waardoor die weer slecht kunnen koelen...

Als ik jou was ik eerst wat experimenteren hoe goed het te snijden is met een hete draad ( en net zoals Arie zegt mogelijk leent PUR zich hier niet voor).
En anders te kiezen voor een verzameling dunne vibrerende messen...
Zelf heb ik dit soort platen heel makkelijk kunnen snijden met een Fein multimaster met een vibrerende snijmes in de vorm van een zaagblad, ging echt heel goed !!!.
Denk ook dat tijdens het behandelen de geluidsproductie veel lager ligt...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13487
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 90 x 22 mm frezen uit pur plaat, hoe maak ik machine?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je PUR gaat frezen moet je inderdaad wel een goede afzuiging installeren... een "vibrerend mes" kan ook wel eens een optie zijn...

je zou ook meerdere dunne zaagbladen naast elkaar kunnen plaatsen, en dan de " reepjes " met zo'n mes wegsnijden.. 't afvoeren van de afvalstukken moet dan ook nog gebeuren, mogelijk kun je die met lucht wegblazen.
Plaats reactie