stekkers?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

stekkers?

Bericht door rens_factory »

Hallo,
weet iemand mischien welk type stekker het is op deze foto:
http://www.cnczone.com/gallery/data/505/mycnc_008.jpg

het lijkt mij wel een mooie om m'n stappen motorkabel mee aan te sluiten op de voedingskast..
of weet iemand anders nog een mooi (goedkope) alternatief voor de stekkers ? (4-polig of meer)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: stekkers?

Bericht door Arie Kabaalstra »

bij electronica zaken zoals Radio Twente in Den Haag hebben ze allerhand connectors, vraag het daar eens na..

ik heb er 4 9pins connectors gekocht voor de aansluiting van mijn steppers..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: stekkers?

Bericht door audiomanics »

Ja dat zijn mooie connectoren voor het aansluiten van steppers.
Deze connectoren werden vroeger veel gebruikt om microfoon-handsets aan te sluiten op van die 27MC-bakkies.
Iedere goed uitgerustte electronica handelaar heeft ze... Ik probeerde nog even te zoeken op conrad.nl, maar die online-catalogus is echt een crime.. Ze hebben ze wel want daar heb ik ze ook vandaan..
Als je wil kan ik thuis de papieren catalogus nog eens opzoeken en je een bestelnr geven.. Daarmee kun je op hun site waarschijnlijk wel de gegevens opzoeken.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: stekkers?

Bericht door Markus »

Dit is een Microfoon connector bedoeld voor Zend/ontvangers (microfoon met een Zend/ontvang knopje)

Ik had deze ook graag gebruikt echter bij het opvragen van de specificaties werd mij verteld dat ze max 10 AMP and 12V DC mogen hebben.

Nou zal die 12 volt eis well mee vallen, maar als je 2x zo veel of zelf 3x zoveel spanning gaat gebruiken dan lijkt het me onverstandig ze te gebruiken.

De connector is niet moeilijk verkrijgbaar mischien heeft de VERON een lijst met linkjes naar winkels voor zendamateurs

Greetz,

Markus
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: stekkers?

Bericht door audiomanics »

Ik gebruik ze op 48V... Geen enkel probleem.. Ik denk dat die 12V alleen een klasse aangeeft en dat je ze niet moet gebruiken om netspanning door te voeren, hoewel ik ze ook al gebruikt heb zien worden in circuits, waarvan ik weet dat er zo'n 600V op staat!!!.. Ook al jaren zonder problemen. Voorop gesteld dat je de connectoren niet los neemt of vast zet als er spanning op staat...
Ik denk ook dat als je de specs gaat opzoeken bij de ene handelaar of bij de andere dat je hele andere dingen ziet over een en hetzelfde artikel..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jan Plugge
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mar 2007 16:26
Locatie: Bergschenhoek

Re: stekkers?

Bericht door Jan Plugge »

rens_factory schreef:Hallo,
weet iemand mischien welk type stekker het is op deze foto:
http://www.cnczone.com/gallery/data/505/mycnc_008.jpg

het lijkt mij wel een mooie om m'n stappen motorkabel mee aan te sluiten op de voedingskast..
of weet iemand anders nog een mooi (goedkope) alternatief voor de stekkers ? (4-polig of meer)
Ik heb voor dat doel een 5-polige stereo DIN stekker gebruikt, maar dan wel een zware uitvoering. Conrad bestelnr. 738654, kost 8,16 euro). Het stekkerdeel wordt d.m.v. een schroefverbinding met het chassisdeel verbonden, zodat onbedoeld losraken van de stekker niet mogelijk is. Deze stekker is geschikt voor een soldeerverbinding van een 5 x 0,75 mm kwadraat kabel. Gebruik niet de standaard 5-polige stereo DIN stekker, want in de soldeerbusjes van deze stekker past niet een 5 x 0,75 mm kwadraat kabel.

Jan
rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

Re: stekkers?

Bericht door rens_factory »

Bedankt voor de reactie's.
die stekker van de 27mc bakkies.
zou ik daar wel 48 volt en 5,6 ampere doorheen kunnen halen?
ik heb namelijk de HP5056 drivers.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: stekkers?

Bericht door audiomanics »

rens_factory schreef:zou ik daar wel 48 volt en 5,6 ampere doorheen kunnen halen?
5,6Ampere is best wel veel. Als de connector goed zit en van een goede kwaliteit is zou het wel kunnen. Maar misschien moet je eens kijken naar de 4-polige XLR pluggen. Die zijn behoorlijk robuust.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: stekkers?

Bericht door Mcgyver »

Probeer eens radio abe op de 2e middellandstraat in rotterdam west.

Daar hebben ze alle microfoon stekkers op voorraad.

4,6,8,9, en 10 pins


greetz mcgyver
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: stekkers?

Bericht door Markus »

HIRSCHMANN heeft leuke industrie stekkers en contactdozen, kunnen tegen een flink stootje, worden met een schroef vastgezet

En lekker goedkoop, volgens de datasheet 6Ampere bij 50 volt maximum.

Conrad heeft ze te koop

http://www.conrad.nl/goto/?product=735101

http://www.conrad.nl/goto/?product=735126

Greetz,

Markus
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: stekkers?

Bericht door Michel »

Misschien ook een leuke toeleverancier van allerlei electronica onderdelen
waaronder ook allerhande conectoren.
http://www.display.nl/

In het verleden heb ik hier goede ervaringen mee gehad,ze hebben in Utrecht een electronica winkel,ik moet eerlijk bekennen dat ik hier in het noorden van dit soort winkels mis.......... maar ja we hebben tegenwoordig internet....................
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: stekkers?

Bericht door hex173 »

misschien zijn deze stekkers iets: XLR 5 polig
http://www.baco-army-goods.nl/cat_26-2.html
(produktgroep Elektronica onderdelen / diversen / blz 2 )
Ik ben ook op zoek naar een goede plug, die van Hirschmann lijken mij beter ook wat vergrendeling betreft.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: stekkers?

Bericht door Erik »

hex173 schreef: Ik ben ook op zoek naar een goede plug, die van Hirschmann lijken mij beter ook wat vergrendeling betreft.
Hirschman is een gerenommeerd merk in de eletrotechniek. XLR-pluggen worden gebruikt bij professioneel geluid (P.A), ik betwijfel of XLR veel stroom/spanning kan verdragen. Ik zou voor Hirschman gaan.

Een tweede goede optie is deze;

Afbeelding

De Harting connector. Word veel gebruikt bij professionele lichtinstallaties (mobiele podia) en liften. Kan heel wat stroom verdragen bij 220V en is verkrijgbaar van 6-pins tot 128-pinsuitvoering. Nagel me niet vast aan het exacte aantal pinnetjes. Harting word o.a. verkocht bij J&H
Gr.

Erik
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: stekkers?

Bericht door Leeuwinga »

Ik gebruik voor aansluiting van mijn steppers DIN connectoren welke ik van Conrad koop. Deze zijn 8-polig, dan sluit ik alle 8 draden mooi op de aansluitconnector en kan in de socket (met kabel) kiezen of ik de spoelen parallel of in serie wil aansluiten. Deze connectors zijn zeer robuust en betaalbaar!. Kunnen zonder meer de stroom hebben.

401

402
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Plaats reactie