Frees of opspan tafel laten bewegen?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Frees of opspan tafel laten bewegen?

Bericht door Damocles »

Hallo,

Ik ben vanplan mezelf een frees machine te bouwen, een gewone manuele of eventueel met motortjes voor de besturing maar dus geen cnc machine. Dit komt omdat ik gewoon geen geld hiervoor heb, ik wil dus wel een tafel maken die ik dan later kan upgraden tot cnc. Ik weet dat er al frezen zijn te vinden voor een 200-300euro maar ik had gewoon zelf graag zo een machine gemaakt :roll: .

Nu enkele vraagjes, ik zie dat bij gewone of cnc machines die men aankoopt het vaak een vaste spindel is en het de tafel is die beweegt. Bij de meeste zelfbouw projecten is het dan weer de tafel die vast is en de spindel die beweegt? Wat is nu het beste? Ik ga waarschijnlijk zoals de meeste de spindle doen bewegen, dit lijkt me het makelijkste.

De volgende vraag post ik mischien beter op een elektronica forum. Maar zou het mogelijk zijn adhv een microcontroler een motortje een bepaalde tijd te laten draaien waardoor een as een aantal cm's verschuift? Heel precies moet de machine niet zijn maar een halve centimeter moet hij er ook niet af zitten. Ik denk dat het vrij percies mogelijk te maken is (max. 1mm speling als men gebruikt maakt van een kleine vertanding). Zoals ik al zei het is meer gewoon een project om bezig te zijn en het me wel intereseert, het moet dus niet echt pecies zijn en ook niet snel. Zolang het maar freest ;)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Frees of opspan tafel laten bewegen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

of je de frees, of de tafel laat bewegen, dat hangt een beetje af van wat je wilt..

als je de frees op een portaal monteert heb je de grootste bewegingsvrijheid per oppervlakte, de frees kan naar alle hoeken van de tafel gestuurd worden, de machine is slechts een fractie groter dan zijn werkbereik.. alleen de geleidingen steken immers uit..

als je de tafel laat bewegen, dan wordt je machine ongveer 2 keer zo groot als je werkbereik, immers, de tafel moet links, recht, voor en achter de frees kunnen komen.. voor een 20 x 20 cm tafel heb je 40x 40 cm geleiding nodig..
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Frees of opspan tafel laten bewegen?

Bericht door tuurbo »

Hallo

Zelf een freesmachientje bouwen kost volgens mij altijd geld.
En CNC is niet de goedkoopste hobby.
Maar ja...ik vis bijvoorbeeld graag,je kunt voor 10 euro
een hengel kopen,en voor nog eens 10 euro wat haakjes enz,
en toch kun je wat vangen.
Anderen kopen hengels van 600 euro,een boot van 7000 euro,
en nog 1000en euros aan toebehoor,en vangen niet veel beter.
of je moet echt een goede zijn,dan kun je dat echt gebruiken.
Ik denk dat je met simpel tijdgestuurde motortjes nooit iets
leuks kunt maken....dat is mijn mening.
Ik heb niet veel verstand van elektro,maar voor iets echt te maken moet je volgens
mij toch echt stappenmotoren en kaart gebruiken.
hoeft niet zo heel duur te zijn,ik zag bij http://www.stappenmotor een
complete set voor 3 assen voor 259 euro.
Een oude PC is zo ergens gratis te scoren.en bijv.turbocnc is ook gratis.
Dan moet je alleen nog een (licht)freesbankje bouwen
Blijft natuurlijk een pak geld,en misschien hebben anderen nog wat goedkopers,maar dat weet ik niet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Frees of opspan tafel laten bewegen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Inderdaad.. met een "beginsetje" kom je al een heel eind,
ik heb mijn aansturing ook bij stappenmotor.nl vandaan, de stappenmotoren heb ik samen met de PC overgenomen.

dan zit je daarna alleen nog met de kosten voor een freesbankje..

ZeusCNC heeft ook een gratis trial versie, die tot een maximaal aantal regels gaat, nog altijd genoeg om leuke werkstukken te kunnen maken..
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Frees of opspan tafel laten bewegen?

Bericht door Erik »

Damocles schreef: Maar zou het mogelijk zijn adhv een microcontroler een motortje een bepaalde tijd te laten draaien waardoor een as een aantal cm's verschuift?
Stel die vraag gerust hier op het forum in het goede subforum, er is hier genoeg kennis aanwezig. Je krijgt dit zelfs supernauwkeurig voor elkaar met een simpel DC-motortje uit een RC-auto, een lichtsluisje (CNY87?) en een gatenwieltje uit een ouderwetse muis met zo'n balletje erin.
Gr.

Erik
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Frees of opspan tafel laten bewegen?

Bericht door tuurbo »

Hallo

euuhhh....Erik....
Als je zo een tijdsgestuurd aangedreven bankje maakt,kun je
hooguit wat rechte lijnen maken lijkt me.
Dit lijkt mij toch wel wat erg simpel,dan kun je
volgens mij beter gelijk een draaiwiel aan je bankje maken en
zelf zwengelen,zoals ik met de bridgeport freesbank uit de 1950 er
jaren wel eens doe.

Maar ja....ieder zijn hobby
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Frees of opspan tafel laten bewegen?

Bericht door Damocles »

Ja ik heb al ondekt dat met gewone DC-moteren het vrij 'dom' zou zijn. Dan kan ik er idd gewoon wieltjes aanzetten en draaien maar :). Ik zal beginnen met de tafel zelf al te bouwen en dan kan ik daarna nog zien of ik ze gewoon manueel maak of met stappenmotoren. Ja maar als jonge gast van 17 is het niet zo makelijk zo maar 300euro te geven aan stappenmotoren en controllers. Ik zie wel :). Mischien dat ik heel goedkope stappenmotoren zoek en zelf een controler bouw zodat ik er met een 100euro van af kom.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Frees of opspan tafel laten bewegen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Damocles schreef:als jonge gast van 17 is het niet zo makelijk zo maar 300euro te geven aan stappenmotoren en controllers. Ik zie wel :).
da's een kwestie van prioriteiten stellen.. vrienden van mij toendertijd vroegen zich ook wel eens af " Waar haalt ie het geld vandaan." 't was voor mij meer een kwestie van "Waar laat ik het niet achter?".. in de kroeg.. geen kater, wel geld over..

maargoed.. mogelijk kun je zelf een paar drivers bouwen voor een prikkie, dan komt het alleen op de stappenmotoren en de machine aan..
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Frees of opspan tafel laten bewegen?

Bericht door Leeuwinga »

Damocles schreef:. Ja maar als jonge gast van 17 is het niet zo makelijk zo maar 300euro te geven aan stappenmotoren en controllers. Ik zie wel :). Mischien dat ik heel goedkope stappenmotoren zoek en zelf een controler bouw zodat ik er met een 100euro van af kom.
Ik heb nog wel een interfacekaart voor Mach3 liggen, hiervan is de analoge uitgangstrap van 0-10V= defekt voor de rest is ie 100%.
Je kunt em van mij krijgen voor E10,00 incl. verzendkosten.
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Frees of opspan tafel laten bewegen?

Bericht door tuurbo »

Hallo Damocles

Ik ben het met Arie eens... ik zou willen dat ik weer 17 was.
Alles wat ik toen verdiende,kon ik zelf vrijblijvend spenderen...geen kosten.
Nu verdien ik weliswaar wel wat meer dan toen...maar..
de huur,energie,waterschap,enz....aan het eind van de maand is er niet meer dan 50 euro over hoor.
dan heb je de hele maand gewerkt en nog nix gedaan.
Ik doe nu ook pioriteiten stellen.
Ik heb eerst ook een jaar lang alles op internet gelezen,en wat gespaard.
En dus nu een CNC machientje,is nog niet perfekt.
Als je serieus iets wilt,zou ik 1 sept. naar de CNC computerdag gaan,
daar wil ik ook naartoe,kijken hoe anderen het doen.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Frees of opspan tafel laten bewegen?

Bericht door Damocles »

Ja het zit zo, ik heb een hobby waar veel tijd in kruipt (wielrennen) hierdoor kan ik ook geen vakantiejob doen en zo waardoor ik niet veel geld WIL besteden hieraan. Het is meer om gewoon bezig te zijn s avonds wat in elkaar vijzen en doen en zien waar het eindigt. Dus het is gewoon van niet willen uitgeven. Daarom dat ik ook liever alles zelf maak, daar kruipt dan weer tijd in en zijn we weer bezig ;)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Frees of opspan tafel laten bewegen?

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat je sterk de behoefte hebt om iets met je computer te laten sturen, meer dan dat je een machine wil maken die perfect kan frezen. Dit kun je doen met stappenmotoren uit oude printers etc. als geleidingen kun je de ladegeleiders gebruiken. Schroefspindels gewoon een M10 tapeind etc. Dan kun je prima frezen in plaatjes hout en binnen jouw gestelde tolerantie van ca 5mm, zeker weten!! een stepperdriver die uitsluitend fullsteps schakelt is ook al ruim voldoende..
(even rekenen M10 met een spoed van 1,25mm, dacht ik.. geeft je een resolutie van 1,25/200 mm + wat speling, torsievervorming etc ..
Heel goedkoop, maar het kan ook niet echt veel.. Het ziet er overigens wel erg leuk uit om te zien bewegen... en je doet kennis en ervaring op om een "echte" machine te maken (moet je portemonee wel beter gevuld zijn tzt)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Frees of opspan tafel laten bewegen?

Bericht door Damocles »

Ja ik wil er vooral veel uit leren. Ja ik denk dat ik mischien zelf met kleine goedkope stappen motoren en wat tandwielen ik zelf aluminium tegen een heel traag tempo kan frezen?
Plaats reactie