nieuwkomer

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
NoPaniC
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 aug 2009 22:29

nieuwkomer

Bericht door NoPaniC »

hallo, ik ben nieuw op dit forum, heb al heel wat gelezen maar zie het bos door de bomen niet meer...
even wat uitleg.
Ik ben modelbouwer, en bou veel vliegtuigen rc gestuurd. nu Teken ik ook enorm veel en graag in autocad. ik laat mn spantjes frezen door iemand die ik ken, maar wil nu ook zelf eens aan de slag gaan. de materialen die ik wil gaan frezen zijn vooral balsahout, triplex 3 a 6mm. en mss ook af en toe es lichte alu of 1mm carbon... maar 99% is dus balsahout en triplex 3mm. Nu wil ik een werkbereik van 1000 a 1200mm lengte. de breedte max 600mm ongeveer. van het tekenen enzo ken ik dus alles, van derest nieks... maar er zijn enkele mensen die willen helpen vanuit de club om te bouwen dus dit is geen probleem...
nu is mijn vraag... voor mijn toepassingen, welke systemen zijn het meest aangeraden, betaalbaar en goed. frezen kan met een dremel bovenop of andere sugesties??
de tafel opbouwen uit mdf of multiplex is voor mij geen probleem, maar als men vind dat ik beter overstap naar alu frame is dit ook mogelijk.
welk systeem gebruiken jullie om de plaat vast te leggen,...
en vooral de vraag welke onderdelen heb ik nodig, en zijn er hier ergens specifieke plannen van zulke tafels( ik heb al wat gevonden, maar ofwel te onduidelijk of te ingewikkeld.)

wie kan mij een start geven??
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: nieuwkomer

Bericht door create »

Welkom op het forum,

Deze vragen zijn natuurlijk al heel veel gesteld en het is moeilijk aan te geven wat iemand anders wil. Dat heeft te maken met geld of het aan materiaal komen wat voor sommige lastig kan zijn.

Maar voor alleen licht hout frees werk kan je ook http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=17279 deze link overwegen. Daar ben ik ook mijn cnc hobby mee begonnen. Daar kan je hele leuke dingen mee frezen helemaal wat jij er mee gaat doen.

succes met je keuzes en hou ons op de hoogte ;-)

gr Create
NoPaniC
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 aug 2009 22:29

Re: nieuwkomer

Bericht door NoPaniC »

idd deze vragen zullen wel overal wat opduiken. ik kan van iemand wat cnc materiaal overnemen maar ik weet niet of het wat is. als ik een lijstje heb zal ik het zeker posten...
alvast bedankt, ik zal dat topic eens lezen, zo is het makkelijker voor mij als ik enkele topics heb ipv 100den:)
NoPaniC
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 aug 2009 22:29

Re: nieuwkomer

Bericht door NoPaniC »

In de deal zit:
Pentium3 with windows XP home Free (thanks, Richard)
Mach3 controller software US$ 150.00
3 MSD542 drivers £ 85.50 excl. VAT
2 PS407 power sources £ 81.66 excl. VAT
(all from Motion Control Products in the UK)
C10 breakout board by CNC4PC.com US$ 38.00
Two big HY 200 3438 motors, second hand € 90,00
(Marktplaats.nl, the Dutch e-bay)
Two small 57BYGH728 £ 16.50 excl. VAT
(Again Motion Control Products)
A 10V zener and a 7805 € 5,00 (wrong shop)
Eigenlijk alles behalve de constructie van MDF, wat lagertjes en draadeinden denk ik...

dit alles kan ik overnemen voor 250euro... wat denken jullie? bruikbaar en goede prijs?
Plaats reactie