Boorkolom / stappen motor
Moderator: Moderators
Boorkolom / stappen motor
Een boorkolom is eenvoudig, het omhoog en naar beneden bewegen gaat met de hand, en met de draaibank van links naar rechts om een gat in het werkstuk te maken. Met de draaibank iets makkelijker, omdat je gelijkmatiger spoed kan geven.
Ik dacht om een stappenmotor te zetten op de boorkolom, waardoor de spindel gelijkmatig naar beneden of omhoog te bedienen is.
Is dit enigszins realiseerbaar, en om wat voor stappenmotor zou het gaan voor deze opzet. Ik heb een CNC hobby machine, dus van daar uit ontstond mijn idee om het ook toe te passen op een boorkolom, lijkt me handig als je een werkstuk zuiver wilt kotteren, in mijn geval gaten.
Ik hoor graag ideeën hoe dat zal moeten of kunnen lukken.
Vr.grt. Atlas
Ik dacht om een stappenmotor te zetten op de boorkolom, waardoor de spindel gelijkmatig naar beneden of omhoog te bedienen is.
Is dit enigszins realiseerbaar, en om wat voor stappenmotor zou het gaan voor deze opzet. Ik heb een CNC hobby machine, dus van daar uit ontstond mijn idee om het ook toe te passen op een boorkolom, lijkt me handig als je een werkstuk zuiver wilt kotteren, in mijn geval gaten.
Ik hoor graag ideeën hoe dat zal moeten of kunnen lukken.
Vr.grt. Atlas
- spinningwheels
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 30 times
- Contacteer:
Re: Boorkolom / stappen motor
Beetje knappe tandwiel aangedreven kolomboor heeft die automatische voeding met instelbare afslag al.
Maar zuiver kotteren op een kolomboor?
Dan lijkt mij een freesbank een betere optie, kolomboor is toch in de regel niet echt zuiver.
Maar ik zeg niet dat het niet kan.
Maar zuiver kotteren op een kolomboor?
Dan lijkt mij een freesbank een betere optie, kolomboor is toch in de regel niet echt zuiver.
Maar ik zeg niet dat het niet kan.
In theorie kan ik praktisch alles
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 80 times
- Contacteer:
Theoretisch is wat jij wilt heel goed mogelijk, stappenmotor met een stuk draadeind opgesloten met een lager en een moer moet het gewoon doen. Wat en hoe precies hangt van veel faktoren af.
Maar of je wilt kotteren op een boormachine is een heel andere vraag en uitdaging.
Over welke diameters denk je dan, en heb je nagedacht over het toerental wat je dan wilt draaien.
Kotteren vereist heel veel van de stabiliteit van de machine, de opspanning en het gereedschap, allemaal vaak een uitdaging bij hobby machines.
Maar of je wilt kotteren op een boormachine is een heel andere vraag en uitdaging.
Over welke diameters denk je dan, en heb je nagedacht over het toerental wat je dan wilt draaien.
Kotteren vereist heel veel van de stabiliteit van de machine, de opspanning en het gereedschap, allemaal vaak een uitdaging bij hobby machines.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 173 times
- Been thanked: 47 times
Zo'n kolom bewegen kan met een stepper als de kop niet te zwaar is. Voor mijn machine in aanbouw komt er op de Z-as een Nema24 stepper met DM556 driver op en een 24V voeding. Het controller bordje wordt een MKS-TinyBee met FluidNC. Als je handig bent met elektronica kun je zoiets wel iets maken.
Je zou ook kunnen kiezen voor een kleine AC servo motor. Die kun je met een flinke overbrenging (meer koppel) monteren. Met wat drukknoppen en een potmeter kun je zo de beweging starten en stoppen. Daar kun je eindschakelaars aan toevoegen om te voorkomen dat het zaakje te ver omhoog loopt.
Dit is een voorbeeld van een AC servo die compleet met kabels geleverd wordt. Dit type servo gaat straks de motor van mijn freesmachine vervangen.
https://nl.aliexpress.com/item/10050087 ... in_prod%3A
Het gaat ook met een AC motor en een VFD. Het voordeel van de servo is dat die van 0..max toerental regelbaar is. Een AC motor met VFD loopt vaak op minimaal 10% van zijn max toerental.
Je zou ook kunnen kiezen voor een kleine AC servo motor. Die kun je met een flinke overbrenging (meer koppel) monteren. Met wat drukknoppen en een potmeter kun je zo de beweging starten en stoppen. Daar kun je eindschakelaars aan toevoegen om te voorkomen dat het zaakje te ver omhoog loopt.
Dit is een voorbeeld van een AC servo die compleet met kabels geleverd wordt. Dit type servo gaat straks de motor van mijn freesmachine vervangen.
https://nl.aliexpress.com/item/10050087 ... in_prod%3A
Het gaat ook met een AC motor en een VFD. Het voordeel van de servo is dat die van 0..max toerental regelbaar is. Een AC motor met VFD loopt vaak op minimaal 10% van zijn max toerental.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Iedereen alvast bedankt voor reactie, het gaat om zuiveren van remcylinders die ik eerst op de draaibank voor bewerkt heb. Een clean up of afwerking van de binnenwand van de cylinder die 42 mm is. Waarschijnlijk nog kleiner, ligt aan de gesteldheid van de oorspronkelijke cylinder, een Bedford J5 dus het Engelse recht toe, recht aan gebeuren maar nergens meer te vinden.hugo stoutjesdijk schreef: 01 jul 2026 17:27 Theoretisch is wat jij wilt heel goed mogelijk, stappenmotor met een stuk draadeind opgesloten met een lager en een moer moet het gewoon doen. Wat en hoe precies hangt van veel faktoren af.
Dus het is 0.02, 0.03....mm werk, maar met een schuurpapiertje niet te doen.
Het is een mooi tooltje op AliExpress, een beitel houder die je op 0.01 mm kan afstellen en die het bestaande gat exact opzuiverd.
Of je het kotteren moet noemen weet ik niet, maar het lijkt er wel op.
Dus ik dacht om dat beiteltje met een stappenmotor aan te sturen voor een gelijkmatige voortgang.
I just found this on AliExpress:
F1 Boring Head Boring Tool Suit MTB MT2 MT3 MT4 C20 C25 BT30 BT40 NT30 NT40 50 R8 F1 Boring Tool Holder Bracket Tool
https://a.aliexpress.com/_EjvzGnu
Een filmpje zegt meer dan duizend woorden, dit is het.
F1 Boring Head Boring Tool Suit MTB MT2 MT3 MT4 C20 C25 BT30 BT40 NT30 NT40 50 R8 F1 Boring Tool Holder Bracket Tool
https://a.aliexpress.com/_EjvzGnu
Een filmpje zegt meer dan duizend woorden, dit is het.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 80 times
- Contacteer:
Als die al in de draaibank zit, zou ik het daar afmaken. Dat tooltje past ook vast wel in de draaibank, die heeft al een automatische voeding.
Maar misschien wel leuk om dat tooltje even te delen met een linkje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- spinningwheels
- Contacteer:
Je hebt het in de draaibank voorbewerkt, ik neem dan aan uitgedraaid? Waarom dan niet op de draaibank eerst ruimer erdoorheen, en dan nog even na met een hoonsteen.
In de draaibank is het lastig of zelfs onmogelijk om de remcylinder anders dan in de draaiknop op te spannen.hugo stoutjesdijk schreef: 01 jul 2026 20:06 Als die al in de draaibank zit, zou ik het daar afmaken. Dat tooltje past ook vast wel in de draaibank, die heeft al een automatische voeding.
Een link heb ik geplaatst van het tooltje.
Dat is een goeie, eerlijk gezegd niet over nagedacht omdat ik dacht dat 42 mm te groot zou zijn.spinningwheels schreef: 01 jul 2026 20:53 Je hebt het in de draaibank voorbewerkt, ik neem dan aan uitgedraaid? Waarom dan niet op de draaibank eerst ruimer erdoorheen, en dan nog even na met een hoonsteen.
Maar dat kan alsnog als het tooltje niet bevredigend is, maar ik denk dat het resultaat goed zal zijn omdat je nu de cylinder opspant op de kruitafel, dus echt super vast staat en uitgelijnd.
Bovendien kan je ook ieder gewenste maatvoering uitvoeren, een ruimer is 42, 41, 40 ...dus mm werk.
-
benkr
- Donateur
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 71 times
Er bestaan ook verstelbare ruimers, daar kun je dus elke gewenste maat mee instellen.
Wat je daar als link aanhaalt is van een doodnormale kotterkop. Op voorwaarde dat je die kotterkop kunt inspannen op je dwarsslede, en dan wel voorzien van een aandrijving, een motor dus, is dit prima op de draaibank te doen, ik schat in veel beter dan op een gammele boormachine met kruistafel en verdeelkop op het bed.
Ik zou denk ik als het enigzens kan gaan voor een verstelbare ruimer van de gewenste diameter.
Wat je daar als link aanhaalt is van een doodnormale kotterkop. Op voorwaarde dat je die kotterkop kunt inspannen op je dwarsslede, en dan wel voorzien van een aandrijving, een motor dus, is dit prima op de draaibank te doen, ik schat in veel beter dan op een gammele boormachine met kruistafel en verdeelkop op het bed.
Ik zou denk ik als het enigzens kan gaan voor een verstelbare ruimer van de gewenste diameter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- spinningwheels
- Contacteer:
Maar vergeet je niet dat de diameter van de zuiger en de cups ook bij de boring moet passen?
Zomaar een 1/2 mm eruit halen en dan de stock zuiger en cups gebruiken gaat ook echt niet goed werken.
Zomaar een 1/2 mm eruit halen en dan de stock zuiger en cups gebruiken gaat ook echt niet goed werken.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 173 times
- Been thanked: 47 times
Dat is inderdaad een kotterkop.atlas1302 schreef: 01 jul 2026 20:00 Het is een mooi tooltje op AliExpress, een beitel houder die je op 0.01 mm kan afstellen en die het bestaande gat exact opzuiverd.
Of je het kotteren moet noemen weet ik niet, maar het lijkt er wel op.
Dat instellen op 0.01 mm dat moet je met een korrel zout nemen. Er is een schaalverdeling met een resolutie van 0.01 mm verplaatsing dus 0.02 mm in diameter verandering. Dat instellen met deze stelschroef vereist heel wat gepriegel om op 0.01 mm precies in te stellen. Die kotterkop is samen met de uitstekende beitel tamelijk lang. Dat zorgt voor een flexibele opstelling. Daarom gebruik ik in de kotterkop 12 mm draaibank binnendraaibeitels met een plaatje voor aluminium met 0.04 mm neus radius, ook voor staal. Dat scherpe plaatje reduceert de snijkrachten.
Ik denk dat de bijgeleverde beitels met widia plaatjes eerst geslepen moeten worden voordat je er ook maar iets mee kunt. Die van mijn zijn show modellen. Veel te lange veel te dunne schacht waar je niets mee kunt. Alleen de allerkleinste en kortste beitel is een beetje bruikbaar.
Ik weet niet hoe je de remcilinder hebt opgespannen maar als hij in de klauwplaat zit, dan kan de kotterkop in de losse kop. Is de remcilinder op de beitelhouder of dwarsslede gemonteerd, dan kan de kotterkop met een passende verloophuls in de klauwplaat.
Ik denk dat opspannen van de remcilinder in de 4 klauw of met een houder op de opspanplaat gemakkelijker en sneller is.
Mijn draaibank geeft met een draaibeitel een beter resultaat dan mijn freesmachine met een kotter kop.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Ja, ik vind het allemaal bruikbare reacties, ik weet natuurlijk niet hoe de kotterkop haar werk laat zien. Ik denk dat de capaciteiten van de draaier of ambachtsman, toch bepalend is.
Ik heb een oude Ferm 350 draaibank, maar ik maak er echt van alles op, het bankje is super met nauwelijks speling.
Ik had die cylinder in de klauwplaat maar dat is niet ideaal, er is natuurlijk veel onbelans het werkstuk is niet symmetrisch.
Maar het is toch aardig gelukt, de boring is kaarsrecht maar niet echt glad, hoe vaak Zie je draaiers een zoetveiltje over haar werkstuk halen.
Ik stap af van het kolom voor idee, jullie hebben me wel overtuigd dat het zeker een uitdaging is. Ik doe het op de draaibank.
De beitelhouder gebruik ik als opspanning, draadeind M12 en een opsluit plaat met schroefdraad zodat ik de cylinder centrische tegen de beitelhouder kan schroeven. Kan hoogte en richting bepalen, en we hebben automatische voeding. Ook heb ik een frequentie regelaar voor rpm, dus de kotter gaat in de klauwplaat
Met een C20 aandrijfas.
Mijn plan tot nu toe.
Ik heb een oude Ferm 350 draaibank, maar ik maak er echt van alles op, het bankje is super met nauwelijks speling.
Ik had die cylinder in de klauwplaat maar dat is niet ideaal, er is natuurlijk veel onbelans het werkstuk is niet symmetrisch.
Maar het is toch aardig gelukt, de boring is kaarsrecht maar niet echt glad, hoe vaak Zie je draaiers een zoetveiltje over haar werkstuk halen.
Ik stap af van het kolom voor idee, jullie hebben me wel overtuigd dat het zeker een uitdaging is. Ik doe het op de draaibank.
De beitelhouder gebruik ik als opspanning, draadeind M12 en een opsluit plaat met schroefdraad zodat ik de cylinder centrische tegen de beitelhouder kan schroeven. Kan hoogte en richting bepalen, en we hebben automatische voeding. Ook heb ik een frequentie regelaar voor rpm, dus de kotter gaat in de klauwplaat
Met een C20 aandrijfas.
Mijn plan tot nu toe.