Borenslijper zelfbouw

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door Jan1ydanne »

Oké dan begrijp ik het toch goed.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

FreesKever schreef: 24 feb 2024 18:44 Deze borenslijper ziet er ook goed uit.
Ik vind van niet.. Ik vind dat ie er GEWELDIG uitziet.. aan alle kanten te verstellen, maar ook goed in te stellen, en de "Stop" op de voeding, maakt dat je eerst een snijkant kan slijpen, dan die "Stopkraag" vastzetten, boorhouder een stukkie terugdraaien, boor omdraaien.. en dan tot de kraag slijpen, en dan heb je een symmetrische punt... Ik vind helemaal mooi

't slijpresultaat is gewoon Superstrak.. niets op aan te merken.. er moet alleen nog iets verzonnen worden om de punt te verjongen, of een 4vlakspunt te slijpen.

'k zit te denken.. hoe zou zo'n apparaat functioneren als je je boor gewoon in een ER Spantangopname kan klemmen?.. en die in een "Blok dat je makkelijk 180° kan roteren.. Hmm.. Waarom niet in een zogenaamd "Colletblock" zodat je ook 3lippenboren kan slijpen?.. of draaf ik weer door?..

Misschien raak ik te sn.. "Hee kijk een meeuw!" el afgeleid, maar ondanks dat ik flink geoefend ben in zowel machinaal als handslijpen van boren, lonkt een borenslijp-unit me wel... Even denken.. Electromotor.. zoveel vermogen heb je niet nodig.. Opname voor een Slijpsteen erop.. en dan het hele ding voorzien van een Boorhouder die je kan zwenken om de juiste geometrie te krijgen



Dit vind ik ook een hele mooie.. waar die Lisle Slijper van Tubalcain de zwenkas nog parallel aan de steen had, wat op zich wel een goed resultaat geeft, maar toch niet helemaal conform de norm is, heeft deze machine wel de zwenkas onder een hoek..
Alleen die Boorhouder.. dat is wat bewerkelijk.. een ER opname die je erin kan mikken en dan vastklemmen is toch makkelijker..
Stel je voor een U-tje waar je em inlegt, en dan een Wig die je er tegenaan kan draaien om em te klemmen.. dan draai je em open om de houder erin te leggen, en je draait em alleen maar los om em om te draaien voor de andere kant..

deze machine is qua Geometrie Precies zoals beschreven in "Der Dicke Dubbel"

Wat ik zelf zou doen.. is een "Instelnokje" verzinnen om de boor in de houder te zetten, met de snijkant juist uitgelijnd.

De Darex M5 Slijpmachine waar ik menig boor op geslepen heb, had een dergelijke voorziening.. bovenop de machine
Afbeelding
zie hier..
Wat je bij deze machine deed, was de boor in de spantang zetten, de Nokjes instellen op de boordiameter, en dan de spantang roteren tot de Pijl erop in lijn stond met de markering op de "Band" bovenop.. dan draaide je em vast.. en schoof je em in de linker houder.
Die was in hoogte en hoek verstelbaar, zodat je verschillende diameters en tophoeken kon slijpen.. de hoogte verstelden we eigenlijk nooit, de hoek wel.. als we gietijzer wilden boren, dan voegden we nog wel eens een 2de snijkant toe aan de hoek, om uitbreken van de rand van het gat te voorkomen.. De rechter steen was er voor het uitdunnen of een 4vlaks punt.. dat werkte, als je de machine kende gewoon fantastisch, en omdat je de linkerhouder ook kon verstellen qua positie op de steen, kon je er ook Helix punten mee slijpen, dat was wel fijn omdat we HSSCo Boren hadden voor de CNC machines, en in eerste instantie moesten die buiten de deur geslepen worden.. tot ik ontdekte hoe ik die geometrie ook op de Darex kon slijpen.. ik toonde mijn chef eens zo'n boor nadat ik em geslepen had, en hij zij.. "das gewoon een die geslepen is door dat bedrijf dat ze altijd slijpt.. "Nee Rik, Deze is HIER geslepen.. " - Oh.. eh.. op die Darex?.."Ja.. dus wat mij betreft.. slijpen we die dingen hier ook gewoon zelf.. dan zitten we nooit meer zonder.. als er er één moeten slijpen terwijl de andere nog buiten de deur is.. "...
Vanaf dat moment werd er dus geen enkele boor nog buiten de deur geslepen..
tantan
Donateur
Berichten: 562
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door tantan »

ik heb deze onderdelen nog liggen van een boren en frezen slijper.
het gaat enkel om de blauwe steun met micrometer verstelling, de rest is van een frezen slijper.
als iemand interesse heeft om die aan een slijpmachine te bouwen stuur me dan even een PG.
https://1drv.ms/f/s!Aupb5mrlBNPmgd8M6lK ... g?e=O2LgZ0
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... ijpmachine

Voor als het zelfbouwen toch wat onoverkomelijk is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kaindl, dan heb je meteen goed spul!..
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door motormuis »

ik heb nog een oud model kaindl werkt perfect ik slijp boren van 2 tot 21 mm
je mag hier komen het ding bekijken opmeten om te kijken of je het zelf kan maken
er zijn geen echt spannende onderdelen
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Borenslijper zelfbouw

Bericht door FreesKever »

Hier nog een DIY borenslijper.

https://www.youtube.com/watch?v=Kh70sugwcXw

Wat goeie kanten van dit model:

@12:49 slijpt in conus. ("Zwenk as" is niet parallel aan de steen.)
@04:46 (Opzet frees / slijp spindel op z'n draaibank ) is ook indrukwekkend (Kun je positief of negatief uitleggen).
@11:00 Inventief systeem om de boor te klemmen. Een holle centreer conus achter, en aan de voorkant een symmetrische klem die rechtstreeks de "vrijloop ribbels" op de boor klemt.

De laaste paar dagen heb ik wat zitten experimenteren met een gloednieuwe U3 D-bit Deckel kloon. Ik heb o.a. een sleutel gemaakt (M8 draadeind met ong. 40mm op 5mm afgedraaid) om de slijpstenen te verwisselen en wat andere dingen. Er zit ook een boren slijp hulpstuk bij, maar daar ben ik nog niet zo blij mee. Vrij veel gedoe met afstellen van het ding op verschillende boor diameters, en het 180 graden draaien van de boor is ook nogal krakkemikkig. Er zit een klein plaatje bij de punt, en dat werkt niet goed.

Wat dat betreft, dit werkt beter:
https://www.youtube.com/watch?v=Kh70sugwcXw

('t is ook een zelfbouwsel). @02:47 zie je ongeveer halverwege de boor een klem met een rond wiel. Deze klem valt in de spaan groef van de boor, waardoor betrouwbaar 180 graden draaien bijna vanzelf gaat. (Meer detail @21:35)

En wat die Deckel U3 kloon betreft...
Daar zitten ook een aantal subtiliteiten in. De boor ligt in een V-groef, maar die groef is niet symmetries tegenover het slijp draai/zwenk punt. De reden is om de hartlijn van de boor te verplaatsen bij dikkere boren om hoeken aan te passen. In onderstaande video wat theorie hierover:

https://www.youtube.com/watch?v=1egAPzOGVDw

Nog een belangrijk punt is hoe ver de boor uit de houder steekt. Dit is iets wat je heel gemakkelijk over het hoofd ziet, maar het beinvloed welk stuk van de "kegel" wordt gebruikt om de boor te slijpen (Vanaf @10:45) en dit is ook een punt wat bij veel andere video's die ik heb gezien wordt overgeslagen / vergeten. In de omschrijving van de video heeft Luc Wybo ook een link naar google drive naar een PDF waar alles nog eens op een rijtje staat (inklusief de door hem uitgerekende tabellen).

Dus ik heb nog wat modificaties te maken aan de U3. Ik heb ook nog iets nodig om het slijp berijk op te rekken zodat ik die boor van 32mm die ik heb er ook nog op kan slijpen... ;-)
Plaats reactie