de Grootste uitdaging was voor mij "das Boot" kijken zonder ondertiteling, in het duits..
alle acteurs in die film kwamen uit heel Duitsland, en ze spraken allemaal hun eigen dialect, nou was Leutenant Werner nog goed te verstaan, die kwam uit Bochum, Herbert Grönemeyer, ook bekend als zanger. maar er zaten ook acteurs bij die "Boarisch" spraken, ofwel het Beiers dialect, en dat staat zo'n beetje zover van het standaardduits af als het Fries van het Nederlands..
Wat het "Betonverhaal" betreft.. ik neig meer en meer naar Beton, al dan niet UHPC.
Waar ik dus denk aan de "platen" afzonderlijk storten, en dan verbinden met uitstekende stukken Wapening, en dan een "koppelkistje", zodat je de boel na het storten "netjes" kan plaatsen, al dan niet met Stelboutjes tussen de "platen" en dan de naden "bekisten" met kleine stukken plaat, die je er tegenaan zet, al dan niet met een schuin kantje voor een beetje extra stevigheid..
Ik heb de "Basisconfiguratie" al redelijk compleet, er werd in een ander Topic gerept over kleine en niet te dure 5-as Units, maar eigenlijk bieden die dingen niet wat ik wil, te klein, geen doorgaande Spindelboring op de C-as, en een aluminium constructie die niet makkelijk degelijk vast te zetten is, bovendien dienen die dingen doorgaans om ze op een X-Y tafel te monteren.. en dat is nou net niet wat ik wil.
Zoiets had ik in gedachten, de brug zal wat breder moeten, om ruimte te maken voor Rolbandafschermingen, en de "Vleugels" kunnen wel wat dunner, maar dan moeten de Y-as Rails wat naar buiten geplaatst worden, die verticale randen geven dan ook de mogelijkheid om daar een Rolbandafscherming op te monteren
Aan de onderzijde van de Brug komt dan een stalen of aluminium plaat, die op een scherm op de tussenwand rust, middels een kunststof glijstrip, zo komen er geen spanen aan de achterkant waar ik de Gereedschapscarroussel wil monteren, daartoe zal er ook een schuifdeurtje in de afscherming op de Tussenwand moeten komen.. maar dat kan ik wel durven.. er moet toch perslucht naar de machine voor de Toolchange, Dus, in de gereedschapswisselmacro komt dan een Commando om een pneumatisch cilindertje de schuifdeur te laten openen, zodat de Freesmotor daar doorheen kan. en dan in de Carrousel kan komen, teneinde een tool te lossen, stukkie omhoog.. tool oppakken, en weer terug naar voren.. Deurtje dicht.. en verder..