MPCNC aansturingsproblemen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FigTreeDoc
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 feb 2023 23:50
Locatie: Hardenberg

MPCNC aansturingsproblemen

Bericht door FigTreeDoc »

Hallo,

Ik heb via mp een MPCNC op de kop getikt wat word aangestuurd door een arduino MEGA 2560 met (volgens mij) een ramps shield en LCD scherm.
Oud gebruiker had het programma ESTLCAM gebruikt om het aan te sturen dus ik dacht ik begin daarmee.
ESTLCAM gaf aan dat ik software moest updaten o.i.d. echter toen ik op de knop van updaten drukte begon het LCD scherm te piepen (alle kinderen wakker). Ik heb de software (of sketch?) waarschijnlijk verpest, na 3 avonden proberen is het mij gelukt om er een nieuwe sketch op te zetten.

Sindsdien heb ik GRBL kunnen installeren en ook marlin geprobeerd (dit zat er volgens mij oorspronkelijk op).
UGS, laat zien dat de CNC met GRBL en/ of Marlin goed verbonden is. Echter als ik de X, Y of Z as wil bewegen gebeurt er niets.
Als ik geen stroom op het apparaat zet en de frees een kant op beweeg gaat het scherm wel aan door de opgewekte stroom van de stappenmotor.

Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen proberen om het apparaat werkzaam te krijgen? Als ik meer informatie moet laten zien of foto's, laat maar weten. Ik heb er namelijk nog niet (geen) verstand van. ;)

Met vriendelijke groet,


Michiel
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: MPCNC aansturingsproblemen

Bericht door hfjbuis »

Op mijn Artillery 3d printer zit Marlin en een display. Als ik daar een USB kabel in prik, gaat het ding uit. Zoiets staat ook in de gebruiksaanwijzing. Updaten van de firmware gaat dan ook alleen als je het display eraf haalt. Gelukkig hoeft daarvoor dat hele ding alleen maar uit elkaar en dus draai ik nog steeds met de versie die erop stond. Ik heb ook geen reden om die te vervangen, hij loopt super.

De hardware kan gemaakt zijn voor een bepaalde grbl versie. Op een Mega bord met een Ramps shield draait grbl-mega alleen als die gecompileerd is (compiler settings) voor het RAMPS shield.

Maar Marlin is, voor zover ik weet, alleen bedoeld voor 3D printers.

Behalve de firmware, heb je ook de bijbehorende settings nodig. Na een grbl update, worden de settings meestal gewist.

In deze link staat hoe je een MPCNC met display en Marlin kunt installeren.https://www.youtube.com/watch?v=Vljd9lJXu0E

Misschien helpt deze info over MPCNC, Marlin en Estlecam.https://reprap.org/forum/read.php?131,856560
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FigTreeDoc
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 feb 2023 23:50
Locatie: Hardenberg

Re: MPCNC aansturingsproblemen

Bericht door FigTreeDoc »

Bedankt voor de reactie!

Had het filmpje https://www.youtube.com/watch?v=Vljd9lJXu0E inderdaad gezien, alle stappen uitgevoerd. Display werkt precies zoals het filmpje alleen geen beweging op de CNC.

Ook alle versies van GRBL geïnstalleerd die ik heb kunnen vinden, UGS vind de controller en zegt dat het goed geïnstalleerd is. Alleen als je de CNC via UGS probeert te bewegen, gebeurt er niets.

Als ik de CNC handmatig beweeg gaat het display en de ventilator aan. Als ik de CNC aansluit op het lichtnet gaat alleen het display aan en niet de ventilator. kan het dan zijn dat de Arduino verkeerd is aangesloten?

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

Als ik meer informatie moet aanleveren, laat het maar weten :)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: MPCNC aansturingsproblemen

Bericht door hfjbuis »

Als ik de CNC handmatig beweeg gaat het display en de ventilator aan.
Als de stappen motoren draaien, leveren ze stroom op de voeding. Dat is normaal geen probleem als de voeding werkt. Het ramps bord wordt gevoed met 24V. Mogelijk dat de 24V niet aanwezig is. Dat kun je meten met een multimeter.

Heb je dat ding werkend gekocht en ook zien werken?

Haal het display eraf en installeer de grbl-mega versie gecompileerd voor een ramps shield. Als het een standaard Mega en Ramps bord is, zal er beweging in de motoren moeten komen.

Als je er zelf niet uitkomt, heb je iemand nodig die het zaakje aan de gang kan helpen. Geef in je profiel aan waar je (ongeveer) woont, misschien krijg je een reactie van iemand uit de omgeving.

Je kunt ook met het hele ding naar mij komen, dan kijken we er samen naar. Ik woon echter in Hoensbroek (limburg) en er is geen garantie op success. Bovendien staat mijn hok al helemaal vol dus erg lang verblijven kan dat ding niet.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FigTreeDoc
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 feb 2023 23:50
Locatie: Hardenberg

Re: MPCNC aansturingsproblemen

Bericht door FigTreeDoc »

Sorry voor mijn late reactie, heb niet vaak tijd om even te zitten om dingen te proberen.

Ik heb display losgekoppeld, GRBL voor Mega2560 en ramps shield geüpload.

Als ik UGS setup/wizard opstart laat het zien dat ik GRBL goed heb geïnstalleerd.
Als ik een as probeer te bewegen via UGS gaat een rood lampje uit op het arduino bord, er gebeurt dus wel wat.
Echter de CNC beweegt nog geen millimeter.

Ik heb het apparaat niet in werking gezien, heb de verkoper vertrouwd. Achteraf misschien niet heel erg slim..

Ik woon in het mooie Hardenberg, is wel een eindje fietsen vanaf Hoensbroek ;)

Ik heb een foto toegevoegd van het arduino/ ramps bord.
Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: MPCNC aansturingsproblemen

Bericht door hfjbuis »

Het lijkt op een ramps 1.4 bord dat er op zit. Voor zover ik weet, kun je die maar op max 12V voeden. Op het bordje staat aan de bovenkant/onderkant wel hoeveel volt er op mag.

Heb je de volgende regels aangepast in het bestand config.h dat je kunt vinden in de grbl directory

Code: Selecteer alles

// Define CPU pin map and default settings.
// NOTE: OEMs can avoid the need to maintain/update the defaults.h and cpu_map.h files and use only
// one configuration file by placing their specific defaults and pin map at the bottom of this file.
// If doing so, simply comment out these two defines and see instructions below.
#define DEFAULTS_GENERIC
#define CPU_MAP_2560_INITIAL

// To use with RAMPS 1.4 Board, comment out the above defines and uncomment the next two defines
// #define DEFAULTS_RAMPS_BOARD
// #define CPU_MAP_2560_RAMPS_BOARD
edit:
Info over ramps 1.4 https://reprap.org/wiki/RAMPS_1.4#Power_Supply
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FigTreeDoc
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 feb 2023 23:50
Locatie: Hardenberg

Re: MPCNC aansturingsproblemen

Bericht door FigTreeDoc »

Heb de regels aangepast, weer hetzelfde verhaal (alle grbl's die ik kon vinden voor mega en ramps gedownload en geprobeerd).

Woont iemand in de buurt van Hardenberg die is met mij mee zou kunnen kijken?
Waarschijnlijk ben ik iets stoms vergeten.. ;)

UGS software laat wel zien dat het werkt en ramps bord laat ook reactie zien doormiddel van lampje.. maar meer niet.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: MPCNC aansturingsproblemen

Bericht door hfjbuis »

FigTreeDoc schreef: 05 apr 2023 22:08 Heb de regels aangepast, weer hetzelfde verhaal (alle grbl's die ik kon vinden voor mega en ramps gedownload en geprobeerd).
Heb je de oude grbl versie compleet verwijderd uit de lib directory die in je sketch map staat?
Heb je de regels aangepast in de grbl versie die in je lib directory in de sketch map staat?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: MPCNC aansturingsproblemen

Bericht door benkr »

Mocht je het helemaal niet werkend krijgen dan stel ik voor dat je met je MPCNC onder de arm naar de CNCzone Brabant dag komt op zaterdag 6 mei in Nijmegen, lijkt me sterk dat daar niemand rond zal lopen die jou machine redelijk snel aan de praat heeft.
FigTreeDoc
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 feb 2023 23:50
Locatie: Hardenberg

Re: MPCNC aansturingsproblemen

Bericht door FigTreeDoc »

hfjbuis schreef: 05 apr 2023 23:42 Heb je de oude grbl versie compleet verwijderd uit de lib directory die in je sketch map staat?
Heb je de regels aangepast in de grbl versie die in je lib directory in de sketch map staat?
ik heb de sketch/ map grbl9 genoemd zodat ik een nieuwe map heb en daarin heb ik het volgende nu staan:

// Define CPU pin map and default settings.
// NOTE: OEMs can avoid the need to maintain/update the defaults.h and cpu_map.h files and use only
// one configuration file by placing their specific defaults and pin map at the bottom of this file.
// If doing so, simply comment out these two defines and see instructions below.
// #define DEFAULTS_GENERIC
// #define CPU_MAP_2560_INITIAL

// To use with RAMPS 1.4 Board, comment out the above defines and uncomment the next two defines
#define DEFAULTS_RAMPS_BOARD
#define CPU_MAP_2560_RAMPS_BOARD

Ik heb de arduino niet geformatteerd, weet niet of dit nodig is?

naar de cnczone dag komen is misschien dan een goed idee. Zal is met de baas (mijn vrouw) overleggen. ;)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: MPCNC aansturingsproblemen

Bericht door hfjbuis »

FigTreeDoc schreef: 06 apr 2023 21:25 ik heb de sketch/ map grbl9 genoemd zodat ik een nieuwe map heb en daarin heb ik het volgende nu staan:
  • grbl moet in de libraries map staan.
  • de libraries map moet in je sketch map staan (de map waar al je sketches staan). In de libraries map staan al je bibliotheken en grbl is ook een bibliotheek.
  • de grbl map moet grbl heten
  • In de map libraries mag maar één map met grbl code staan. Er kan maar één grbl bibliotheek zijn. Dus ook geen grbl en grbl-mega map. bibliotheek. Het is niet voor niets, dat de grbl-mega map ook grbl heet.
Volg je deze regels niet, dan is de kans groot dat de Arduino IDE met de verkeerde bibliotheek en dus de verkeerde settings gecompileerd wordt!
Dit is niet grbl specifiek maar een keuze van de Arduino IDE ontwerpers. In de arduino IDE moet een bibliotheek bestand een unieke naam hebben. Een k.. keuze en ook niet mijn keuze, maar zo hebben ze het gebouwd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie