Bouwen 4th Mill met Eding

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Ballegooijen »

Hoi Ben.
Ja, ik hoop wel dat er mensen met kennis zijn die reageren want anders gaat de as ws nooit draaien :lol:
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 04 jun 2023 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aandrijving voor 4e as

Bericht door benkr »

Dat ding met 0-10V laten draaien stelt echt niets voor, via RS485 eigenlijk ook niet, maar dan heb je wel iemand nodig die dat effe voor je in elkaar knopselt zou Arie roepen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aandrijving voor 4e as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef: 03 jun 2023 08:37
zeeschuim schreef: 03 jun 2023 06:59 Kunt u mij zeggen waar de braakzakjes hangen?
????????????
Zeeschuim is overgevoelig geworden voor uitspraken van bepaalde forum leden, en dat werd door Ben geciteerd. :lol:

Er schijnt aan een middel gewerkt te worden om met die overgevoeligheid om te leren gaan. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aandrijving voor 4e as

Bericht door Ballegooijen »

Oooh, ik snapte er al niets van ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aandrijving voor 4e as

Bericht door Ballegooijen »

Beter opletten dus
Ik doe mijn best Andre. Maar ja, zal de leeftijd zijn :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aandrijving voor 4e as

Bericht door Ballegooijen »

Momenteel heb ik in de besturingskast een Eding CPU5a zitten. Ik kom nu natuurlijk een as te kort. Nu dacht ik eerst om de X as over te schakelen naar een A as maar bedenk me nu dat ik dan wel draaiwerk kan doen maar natuurlijk geen freeswerk zoals meerzijdig bewerken.
Ik denk dus om een Eding 760 te kopen om dit op te lossen.
Mijn vraag: Kan ik zonder al te veel problemen de CPU5a vervangen door een CNC760 of moet ik dan veel ombouwen?

Edit: Als ik de 760 koop heb ik dan ook het breakout bordje nodig of zitten er stekkers bij?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Ballegooijen »

Momenteel heb ik in de besturingskast een Eding CPU5a zitten. Ik kom nu natuurlijk een as te kort. Nu dacht ik eerst om de X as over te schakelen naar een A as maar bedenk me nu dat ik dan wel draaiwerk kan doen maar natuurlijk geen freeswerk zoals meerzijdig bewerken.
Ik denk dus om een Eding 760 te kopen om dit op te lossen.
Mijn vraag: Kan ik zonder al te veel problemen de CPU5a vervangen door een CNC760 of moet ik dan veel ombouwen?

Edit: Als ik de 760 koop heb ik dan ook het breakout bordje nodig of zitten er stekkers bij?
Is er iemand die mij hier een antwoord op kan/wil geven ?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Kars-cnc »

Ehhh... ik ken de CPU5 eigenlijk niet, maar ik wil wel wat goedbedoelde triviaal heden-verkondigen...

Qua afmetingen verschillen de CPU5 en de CNC760 nogal, maar dat had je zelf ook vast al wel gezien. Je moet wat extra ruimte beschikbaar hebben voor een CNC760. Qua signalen zit er, voor zover ik weet, niet zoveel verschil in. Step & Dir blijven natuurlijk Step e& Dir. De CNC760 heeft alarm inputs op elke drive connector zitten maar op de print zitten die allemaal weer aan elkaar, dus netto heb je maar 1 "Drive Error" alarm signaal. Ik geloof trouwens dat de CPU5 helemaal geen apart signaal voor een "Drive Error" heeft, maar dat dat allemaal op de "External Error" moet.

Verder zijn de CNC signalen wel een beetje "standaard Eding" volgens mij, maar het beste kun je even de connectoren CNC-IN en CNC-OUT tussen die twee vergelijken.

De CNC760 heeft een heleboel extra Input en output lijnen, en ook iets van 8 analoge inputs maar die zul je waarschijnlijk toch niet gebruiken.

Wel een verschil om even rekening mee te houden is dat de CPU5 met 5V gevoed wordt maar de CNC760 heeft 24V nodig. Eigenlijk werkt alles tussen 6.5V en 24V (goeie V-in naar 5V stepdown converter op de print) maar voor voldoende Hoog-level op de digitale pinnen is geloof ik 12V het minimum. Ik gebruik een oude 19V PC adapter als voeding, werkt feilloos.

De Step, Dir en overige Axis signalen zijn overigens gewoon 5V, dit om compatibel te blijven met de meest drives en servo's

De connectoren op de CNC760 zijn "Header Connectoren". Hier kun je prima een flat cable met aangeperste connector voor gebruiken en de andere kant b.v. solderen, maar een break-out bordje wat deze Header Connectors omzet in schroefconnectors is wel handig. Zelf heb ik het Axis break-out board gebruikt om de servo's aan te sluiten. De rest heb ik met Header connectoren en flatcable en/of tussenprintjes naar schroefaansluitingen gedaan.
Zo ziet dat er uit:

CNC760 connectoren.jpg

Nou ja, velen zullen vinden dat het er NIET uitziet (Kjelt mag dit eigenlijk niet zien :mrgreen: ). Maar ik heb er nog geen enkel probleem mee gehad. Nog even voordat er commentaar op komt; de mantel van de drive-kabels zit bij het grijze uiteinde direct aan de metalen achterplaat geschroefd (pigtail van minder dan 15mm). Op de foto is dat niet te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door andrefc101 »

Wel wat rommelig zeg maar….
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Ballegooijen »

Kars, dank voor je uitgebreide uiteenzetting!
Extra ruimte voor de print heb ik wel, dat is geen probleem. 24volt had ik ook gezien, die zit nu niet in de kast. Maar ik heb er nog een liggen.
Ik ga dus wel het complete breakout bord er bij bestellen, gedoe met flatcables is niets voor mij.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Kars-cnc »

andrefc101 schreef: 05 jun 2023 20:30 Wel wat rommelig zeg maar….
Datacenter-Style heet dat 8)
Ballegooijen schreef: 06 jun 2023 08:55 Ik ga dus wel het complete breakout bord er bij bestellen, gedoe met flatcables is niets voor mij.
Als je weinig met elektronica hebt is dat zeker de verstandigste oplossing.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Ballegooijen »

Ik zag overigens ook dat de Eding 760 ook 2x een 0-10v output heeft. Wellicht kan ik dan met die 2e output de servo aansturen voor continu draaien? Iemand hier een idee over?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door H.C »

ja, maar je kan enkel overschakelen motor1 (M90) naar motor2 (M91) via MDI.
(instellen spindle_0 & spindle_1 via server_ini)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bouwen 4th Mill met Eding

Bericht door Ballegooijen »

Dat is op zich niet erg maar betekend dit ook dat je maar 1 spindel tegelijk kunt gebruiken?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie