0 punt problemen.

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Allereerst sorry voor de vele vragen wie simpel lijken, maar door alle omstandigheden in fam ben ik weer een hoop dingen kwijt , onthouden is er even niet meer bij geweest.

Ik heb moeite om te weten waar mijn frees begint met frezen.
Ieder keer als ik wat wil frezen moet ik eerst een keer starten om er achter te komen waar de frees gaat beginnen, dan kan ik op die plaats het werkstuk plaatsen , ik hoor sommige lachen 😀, maar ik begrijp het echt niet.
Opzoeken op Google word ik niet veel wijzer van ivm mijn slechte Engelse taal.

Nu dacht ik dit.
Ik geef in vectric mijn werk bereik maat op, het freesbed is 600x400 .
Ik zie dan een vak van 600x400.
Is het dan zo als ik de tekening in dat vak plaats , laten we zeggen de naam Tony , en ik plaats dat exact in het midden van de 600x400 vak, dat de frees daar ook gaat beginnen.
Of is er een makkelijkere manier om mij dit uit te leggen.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Grafjan »

Refereer je je machine? Dat is dan jou machine nulpunt. In een G54 leg je jou werkstuk nulpunt vast. Die G54 moet dan ook in jou programma staan. In Mach3 jog ik naar waar mijn werkstuk nulpunt ligt en zet dan x en y op nul. Tis moeilijker om uit te leggen dan dat het daadwerkelijk is.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Grafjan »

Maar zonder te refereren kan ook. Als je met de z- as boven op je werkstuk staat, maak je daar ook nul van. Dat kan natuurlijk ook met de x en y as. Je moet wel weten waar het nulpunt van je werkstuk ligt.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Grafjan schreef: 29 jul 2022 21:34 Refereer je je machine? Dat is dan jou machine nulpunt. In een G54 leg je jou werkstuk nulpunt vast. Die G54 moet dan ook in jou programma staan. In Mach3 jog ik naar waar mijn werkstuk nulpunt ligt en zet dan x en y op nul. Tis moeilijker om uit te leggen dan dat het daadwerkelijk is.
Ik refereer de machine eerst ja, g54 begrijp ik niet helemaal.
Het punt is dat als ik op het bed van 600x400 een plaatje neer zou leggen, van 200x200 om er iets uit de frezen weet ik nooit waar ik het neer moet leggen,
Als ik het dan ergens neer leg , begint de frees net buiten het plaatje.
Dus ik hoor te weten waar mijn machine begint.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 0 punt problemen.

Bericht door benkr »

In je CAD tekening leg je al vast waar het nulpunt komt liggen. Daarna ga je toolpaden aanmaken in je tekenprogramma, ook daar geef je weer aan waar je je nulpunt wil hebben, gekeken naar het werkstuk. Als je je werkstuk op de machine legt geef je daar weer aan waar je werkstuknulpunt ligt, gewoon naar dat bewuste punt joggen en het CNC programma vertellen dat daar je nulpunt ligt.
Ja, is lastig als je dit nog nooit gedaan hebt, maar als je het door hebt vind je het zelfs logisch.
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Storm100210 »

Ik doe het zo.

Bij het maken van de tekening in Vectric moet je aangeven hoe groot je het werkstuk wilt hebben als ik b.v.b een tekst van 200 x 100 mm wil maken dan geef ik hier de maten al op dus niet de maat van het machine bed. Nu kun je bepalen waar het nulpunt is dit wordt door een rode stip aangegeven hier moet je invullen of je links of rechts boven of onder of in het midden je nulpunt wil hebben. Als dat is bepaalt dan moet je opgeven of je nulpunt op de tafel is of op de boven kant van je werkstuk. Als dit allemaal vast ligt heb je het nulpunt van je tekening bepaalt en kun je gaan tekenen. De rest snap je waarschijnlijk wel. Nu kun je je materiaal ergens op het bed van je machine opspannen geeft niet waar. Vervolgens jog je naar de plek op het werkstuk waar je in de tekening heb aangegeven dat dit je nulpunt is. Nu kun je de assen in Mach 3 allemaal op nul zetten en vervolgens komt alles op de juiste plaats op het materiaal ( werkstuk). Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Storm100210 schreef: 30 jul 2022 07:27 Ik doe het zo.

Bij het maken van de tekening in Vectric moet je aangeven hoe groot je het werkstuk wilt hebben als ik b.v.b een tekst van 200 x 100 mm wil maken dan geef ik hier de maten al op dus niet de maat van het machine bed. Nu kun je bepalen waar het nulpunt is dit wordt door een rode stip aangegeven hier moet je invullen of je links of rechts boven of onder of in het midden je nulpunt wil hebben. Als dat is bepaalt dan moet je opgeven of je nulpunt op de tafel is of op de boven kant van je werkstuk. Als dit allemaal vast ligt heb je het nulpunt van je tekening bepaalt en kun je gaan tekenen. De rest snap je waarschijnlijk wel. Nu kun je je materiaal ergens op het bed van je machine opspannen geeft niet waar. Vervolgens jog je naar de plek op het werkstuk waar je in de tekening heb aangegeven dat dit je nulpunt is. Nu kun je de assen in Mach 3 allemaal op nul zetten en vervolgens komt alles op de juiste plaats op het materiaal ( werkstuk). Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Hee nu gaat er een lampje branden ,dat maat op geven in vectric herken ik zoals ook de nulpunten .
Dat ga ik testen op deze manier.

Ik heb er wat tekeningen in staan, als ik die gebruik ,kan ik er heen joggen en nullen, maar dan begint hij toch ergens anders.
Komt dit omdat in die tekeningen het nulpunt al vast ligt.

Dus tekening maken en nullen , dan werkstuk plaatsen, daar heen joggen waar in de tekening het nulpunt opgegeven is, en dan de assen nullen.
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Storm100210 »

Kijk in die tekeningen waar het nulpunt is en span het materiaal op meestal is het nulpunt op de tekening links onder als het ergens staat kun je dat gewoon aanpassen zoals jij dat wil. vervolgens naar de zelfde hoek (zoals op de tekening) van het opgespannen materiaal gaan en Mach3 op nul zetten klaar. Je hebt in principe heen homen naar eindschakelaars of iets degelijks nodig om op de juiste plaats te kunnen gaan frezen.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Morgen heb ik weer wat tijd en ga met de tips aan de gang.
Volgens mij kom ik er nu wel uit .
Valt nog niet mee als je er weer een tijdje uit bent geweest.
Maar goed ik kan weer beginnen met de hobby.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Storm100210 schreef: 30 jul 2022 07:27
Nu kun je je materiaal ergens op het bed van je machine opspannen geeft niet waar. Vervolgens jog je naar de plek op het werkstuk waar je in de tekening heb aangegeven dat dit je nulpunt is. Nu kun je de assen in Mach 3 allemaal op nul zetten en vervolgens komt alles op de juiste plaats op het materiaal ( werkstuk). Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Toch werkt dit niet bij mij.
Ik maak de tekening en geef een maat op , bv 200x200 in vectric , dan de dikte 12mm , en 0 punt boven op werkstuk links onder.
Ik zet in het 200x200 een tekst en maak daar de toolpaden voor.
Ik sla het op en laad het in mach 3.

Ik plaats het 200x200 plaatje in het midden van het bed, jog naar links onder het plaatje en zet X Y z op 0.
Start en de frees begint ergens buiten het plaatje.

Oké dan reference ik de machine en start van af daar, ook dan begint hij ergens waar het plaatje niet is.
Wat doe ik verkeerd.
Door al het proberen leer ik wel steeds meer, maar hier loop ik op vast.
Help😀
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Mcgyver »

Als je de machine aanzet dan moet je eerst je machine homen of reference zoals jij dat noemt.
Daarna pas je nulpunt opzoeken en x y en z 0 ingeven..

Dat refereren of homen verteld je machine wat zijn bereik is. Als je het andersom doet gaat de machine wat anders doen als jij wilt

Je moet je machine eerst laten zien wat zijn referentiepunten zijn en zijn limieten en dan zijn werkplek ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Tonybryden »

Mcgyver schreef: 02 aug 2022 21:42 Als je de machine aanzet dan moet je eerst je machine homen of reference zoals jij dat noemt.
Daarna pas je nulpunt opzoeken en x y en z 0 ingeven..

Dat refereren of homen verteld je machine wat zijn bereik is. Als je het andersom doet gaat de machine wat anders doen als jij wilt

Je moet je machine eerst laten zien wat zijn referentiepunten zijn en zijn limieten en dan zijn werkplek ;-)
Ik home de machine ook voor dat ik de assen op 0 set.
Heb het ook zonder homen geprobeerd en gelijk naar het plaatje gejogt en assen nullen. Werkte ook niet.
Ik doe iets verkeerd maar kom er maar niet achter.
Als ik de tekening maak , moet ik die tekening dan ook links onder beginnen te tekenen ,, op het 0 punt dus.
Zo ja waar kan ik zien in het teken gedeelte waar de 0punt ligt.

Daarom dacht ik ik geef de maat 600x400 op in vectric , en teken dan het werkstuk links onderaan , dan moet de frees toch daar beginnen .
Of denk ik weer dom.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je maakt je tekening daar waar het 't makkelijkste uitkomt.. als ik een symmetrisch werkstuk heb, dan ligt mijn nulpunt op de symmetrie-as, als het een rond onderdeel is, dan ligt X0, Y0 vaak op het center.. makkelijker in te meten tenslotte.

Stappenplan:
  • 1 Machine aanzetten
  • 2 Refereren
  • 3 Werkstuk erop en vastzetten
  • 4 Coordinatensysteem naar keuze activeren, en gereedschap bewegen naar een punt waarvan je de Coordinaten kent
  • 5 Coordinaten vastleggen
  • 6 Programma laden en grote groene knop drukken
  • 7 Koffie drinken
Meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden.. k sta nog wel eens achter, of eigenlijk op een Freesbank met een opspantafel van 6x6 meter.. 't ding is verdikke groter dan mijn eigen werkplaats, maar ook daarmee.. zelfde verhaal..
Op mijn eigen freesbanken draai ik met EdingCNC, als ik die opstart, is Coordinatensysteem G54 geactiveerd, standaard, en ik gebruik vooralsnog ook geen andere coordinatensystemen (G55, G56 tm G59.2)
Dus.. opstarten, refereren, werkstuk erop knopen.. frees naar bijvoorbeeld de linkerzijkant bewegen, laten raken, F3, F2 (Offset X), - Freesradius invullen.., Voorkant raken F3 (Offset Y) -Radius invullen.. bovenkant raken F4 (Offset Z), 0 invullen..of als ik een Toolbitje gebruik +10.. Stukje omhoog Joggen, programma laden.. en start heien.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: 0 punt problemen.

Bericht door Mcgyver »

Daarom dacht ik ik geef de maat 600x400 op in vectric , en teken dan het werkstuk links onderaan , dan moet de frees toch daar beginnen .
Of denk ik weer dom.
Je nulpunt is iets anders dan de plek waar de eerste bewerking begint het is alleen de orientatie t.o.v je materiaal

Ik moet ook zeggen ik heb geen ervaring met vectric dus weet niet hoe dat programma werkt. kan ook zijn dat daar iets fout gaat.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie