afwijking spindle as

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sethas32
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2020 11:57

afwijking spindle as

Bericht door Sethas32 »

Hallo, Ik heb een 2,2kw spindle besteld via aliexpress (ja ik weet het) en heb hem getest maar er zit wat afwijking in de as. De vraag is of dit normaal is, het lijkt mij iets te veel. (de verkoper zegt natuurlijk dat hij het niet ziet... -.- gelukkig gekocht via paypal.)

https://youtu.be/-OrM731m6m8
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: afwijking spindle as

Bericht door kevertje »

Dat is niet goed maar kan ook aan je freesje of je spantang liggen. Best meet je dit aan de binnenzijde van de conus waar je spantangen in klemmen.
Sethas32
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2020 11:57

Re: afwijking spindle as

Bericht door Sethas32 »

oke, lijkt me sterk, was een nieuw freesje, maar het kan evt. Zou het even doen. Bedankt voor je reactie.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: afwijking spindle as

Bericht door Goudgele »

Check ook of je de moer goed gemonteerd hebt. Eerst de spantang in de moer klikken, dan pas op de spindle vastdraaien. heb al vaak gezien dat mensen de spantang in de spindle neus duwen en daarna de moer er overheen draaien.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: afwijking spindle as

Bericht door serum »

Sethas32 schreef: 24 sep 2021 17:05 oke, lijkt me sterk, was een nieuw freesje, maar het kan evt. Zou het even doen. Bedankt voor je reactie.
0,2 is absurd. Kan niet aan de spindel liggen. Mijn 2 Chinese 2.2 kw vierkante spindels zitten binnen de 0,002 (in de spindelneus). Op deze manier meet je de totale runout van je spantang, spindel en frees. Spantangen die in een geel plastic doosje zitten zijn alleen bruikbaar voor boren. (Of de prullenbak) is mijn ervaring. Dergelijke hss houtfrezen met vhm inzet zijn doorgaans ook niet heel mooi recht. Pak een massieve tungsten frees. En let er inderdaad op dat de spantang goed in de houder zit. Vind het wat te ver gaan om meteen je paypal kopersbescherming in te zetten, je testmethodiek rammelt nogal.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: afwijking spindle as

Bericht door rien1959 »

Die meting deugt van geen kant. De meetklok moet haaks op de as staan en niet schuin. Zo worden de waardes alleen maar groter. Moer en spantang verwijderen en met een zwenktaster in het gat meten. De taster moet aan de motor (magneetvoet op behuizing) vast zitten en niet los. Of motor in klem zetten en meetklok op de klem. Anders krijg je onzin waardes. De hoek tussen zwentaster en meetvlak moet niet groter zijn dan 12 graden. Zulke metingen heb ik al zo vaak verkeerd zien gaan. In mijn Stork tijd daar zelfs collega's op betrapt :oops: Werden er machines tijdens een inspectie afgekeurd op basis van die metingen. Kwam ik met een kist onderdelen om alles te repareren dan ging ik eerst eens meten. In 9 van de 10 gevallen niets aan de hand .....
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: afwijking spindle as

Bericht door Kjelt »

Rien ik ben het helemaal met je betoog eens.
Maar dat verkeerd meten even daar gelaten, je ziet letterlijk op het filmpje de afwijking in de as tijdens het draaien. Als je het zo op het blote oog al ziet dan zit het toch echt niet goed, dan praten we niet over een paar um, toch?
Maar ik vermoed inderdaad een verkeerd geplaatste of slechte spantang.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: afwijking spindle as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 24 sep 2021 23:05 Maar ik vermoed inderdaad een verkeerd geplaatste of slechte spantang.
Zou maar zo kunnen, als je goed op de kopse kant van de spantang let, loopt dat ook niet vlak.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: afwijking spindle as

Bericht door rien1959 »

Bij metingen altijd aan de bron beginnen en niet aan het einde. Nu zie je alleen een optelsom en je weet niet waar het vandaan komt.
Sethas32
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 dec 2020 11:57

Re: afwijking spindle as

Bericht door Sethas32 »

Het lag inderdaad aan de spantang. Nog bedankt voor de hulp. Had ik ook moeten kunnen bedenken :roll:
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: afwijking spindle as

Bericht door rien1959 »

Goed dat je het probleem hebt gevonden. Filmpje maar weer verwijderen ?
Plaats reactie