MQL Clean Topic (dus niet hier reageren)

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

MQL Clean Topic (dus niet hier reageren)

Bericht door benkr »

OP verzoek ga ik proberen hier alle gegevens en instructies te verzamelen, de enige personen die hier zouden moeten gaan reageren zijn ikzelf, Kars-cnc en Ruudderooy.
Dus iedereen die niet benkr, ruudderooy of kars-cnc als nickname heeft graag in het initiële topic reageren.

Ik bedoel dus dit topic: viewtopic.php?f=34&t=19353&start=112

Ik zelf zal nog een documentje maken over het assembleren van de print, ook zal ik hier het schema en de printlayout posten als bijlage, ook een step bestand van de complete print zal ik hier posten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door benkr op 06 mar 2021 16:13, 4 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: MQL Clean Topic (dus niet hier reageren)

Bericht door benkr »

Ik kreeg de vraag wat nu MQL precies is, ik zal proberen het uit te leggen.

MQL staat voor Minimum Quantity Lubrication ofwel minimaalsmering.

Als je tijdens het frezen van b.v. aluminium, maar ook andere metalen en kunststoffen koeling en smering nodig hebt dan wordt de koeling vaak in de vorm van een straal perslucht gedaan. (dit heeft als bijkomend voordeel dat die straal perslucht ook je werkgebied vrij houdt van spanen en andere ongewenste dingen)
Voor smering gebruik je b.v. Boi-Ethanol of Jokisch of Kool-Myst of zoiets. Nu is het zo dat verstuiven van dit soort middelen een ongezond mengsel geeft, dat wil je dus niet.
Wat je wel wil is telkens een klein druppeltje toevoegen aan een luchtstraal, en dat is precies wat dit systeempje doet, de hoeveelheid druppeltjes is instelbaar en is waarschijnlijk voor elke klus anders, in ieder geval voor elk materiaal en voor elke luchtstroom.

Wat wij dus doen is met een peristaltisch pompje een redelijk constante flow van smeervloeistof maken die als extra slangetje in de spuitleiding van de perslucht wordt gemonteerd. Doordat er nu dus rondom dit slangetje perslucht vloeit zal dat vanzelf een venturi vormen en dus elk druppeltje wat verschijnt aan het einde van dat slangetje meevoeren in de luchtstraal.
Het is dus de bedoeling dat dat smeermiddelslangetje in de luchtslang wordt geplaatst, maar NIET helemaal doorloopt tot aan de blaasopening, als het slangetje in de luchtstroom zit is het voldoende, de plaats is minder belangrijk, ik laat het slangetje doorlopen tot bijna het punt waar de luchtstroom in tweeën wordt verdeeld.
Hier mijn blaassysteempje:

22760

Omdat de blaasopeningen in zo'n standaard koelslangetje best wel flink zijn, 3 tot 5 mm, is het luchtverbruik enorm.
Dat betekent een aantal dingen, nl. dat je compressor bijna continu moet draaien om alleen maar een luchtstraal te maken en dat het eigenlijk helemaal niet zo heel hard blaast.
Ik heb daarom die uitstroom openingen kleiner gemaakt, dat betekent dat er nu een veel meer gebundelde straal lucht uitkomt, en ook dat het luchtverbruik nu aanzienlijk minder is geworden.
De spuitmondjes die ik gebruik zijn oorspronkelijk bedoeld voor MIG/MAG lasapparaten maar zijn spotgoedkoop en verkrijgbaar in een aantal kleine diameters, ik heb 0,8, 1 en 1,2 mm spuitmondjes liggen. Die spuitmondjes hebben M5 schroefdraad, dat past goed in de standaard spuitmonden van die koelslangen, soms moet ik er een stukje afhalen om de diameter wat groter te laten worden. (ze lopen taps toe aan het einde, vandaar)

22779
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: MQL Clean Topic (dus niet hier reageren)

Bericht door Kars-cnc »

Hieronder de files voor het 3D printen en bouwen van het peristaltisch pompje.

Algemene beschrijving van het pompje en hoe het zelf te maken:
Instructies voor de bouw van het MQL peristaltisch pompje (draft).zip

De .stl files (zouden zonder meer geprint moeten kunnen worden):
Peristaltic pomp design files (stl).zip

STEP files voor wie ze wil importeren in een CAD programma:
Peristaltic pomp design files (STEP).zip

F3d files, voor wie ze wil openen in Fusion 360:
Peristaltic pomp design files (f3d - Fusion360).zip

De tekening van het slangenkoppelblok (zit ook al als plaatje in de bouw instructie):
Slangenkoppelblok Drawing.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: MQL Clean Topic (dus niet hier reageren)

Bericht door ruudderooy »

Hier zijn de volgende bestanden te down loaden.

https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

de software plus bibliotheken en installatie instructie.
een step file, fusion 360 file van het in de stuklijst opgevoerde kastje.
en de stuklijst.

filmpje programma fucties : Vertel er niet bij dat hij in automatic alleen fwd richting kan draaien

https://youtu.be/6O5Z85rDd2g

als er dingen worden aangepast in de sw of stuklijks worden de documenten in de folder geupdate.

mochten er mensen zijn die dingen geprint willen hebben stuur maar een PB.

Gr Ruud
Laatst gewijzigd door ruudderooy op 27 feb 2021 14:58, 4 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: MQL Clean Topic (dus niet hier reageren)

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag de eerste batch printjes op de post gedaan, die zullen misschien morgen al op de mat vallen.
Natuurlijk is er dan minimaal een iemand die meteen wil gaan solderen en uitproberen, daarom hier een soort van instructie voor het plaatsen van de onderdelen, het aansluiten van de schakelaars en meer.

Het is gelukt, ik heb het bestand in 2 delen opgesplitst.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door benkr op 06 mar 2021 18:52, 2 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: MQL Clean Topic (dus niet hier reageren)

Bericht door benkr »

Voor de snelle bouwers:
Bij de remote ingang is + en - aangegeven, die blijken precies omgedraaid te moeten zijn, waar + staat moet dus - staan en omgedraaid.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: MQL Clean Topic (dus niet hier reageren)

Bericht door benkr »

Omdat ik minimaal 1 motor heb die niet met de standaard stroom wil draaien heb ik uitgezocht hoe je die stroom in kunt stellen.
Ik heb er een documentje van gemaakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: MQL Clean Topic (dus niet hier reageren)

Bericht door benkr »

Even een schop naar boven. (het topic is niet makkelijk terug te vinden)
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: MQL Clean Topic (dus niet hier reageren)

Bericht door benkr »

Het schema is inmiddels gewijzigd naar versie 1.2
Ook de bouwbeschrijving is aangepast met de laatste modificatie
Plaats reactie