Emco Cnc ombouw van Tony

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door assink »

Klinkt zo bekend..
Was bij mij op het HBO niet anders, stond ook een lasersnijder werkeloos te kijken. :roll:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn dochter had iets verzonnen als sinterklaas surprise om op dat ding te snijden, maar geen enkele leerkracht wist hoe dat ie werkte, laat staan een snijfile te maken.
Dus thuis maar even een snijfile uit een DXF gegenereerd en op een USB stick gezet.
Een klein uurtje na het snijden mocht ze bij de decaan komen uitleggen hoe het kon dat zij dat ding wel aan de gang kreeg.
oh..Heerlijk dit!.. doet me denken aan de eerste CNC draaibank op de Gereedschapmakerij waar ik werkte.. 2 man waren opgeleid voor die machine.. de ene was Aad, en de andere.. was ik niet.. gewoon op een avond overwerk dat ding eens aangezet.. manual gepakt, en kijken hoe't werkt.. als Aad het kan.. kan ik het ook was mijn gedachte.. nou.. dat klopte wel.. machine was veel eenvoudiger te bedienen dan ik ooit dacht.. dus.. na een avondje snijbusjes voordraaien had ik de basisfuncties aardig onder de knie.. dus.. de volgende morgen gewoon weer lekker verder snijbusjes draaien.. wordt er op mijn schouder getikt.. de chef .. "wie heeft jou opgeleid voor deze machine?"... -Eh.. Rik.. wie heeft de manual laten slingeren?.. die bank staat de hele week al stil, en ik liep vast met mijn werk.. dat schiet niet op.. " ja.. daar heb je ook weer een punt.. Ok..."

Moet jouw dochter nu de leraren gaan opleiden?.. dat zou helemaal mooi zijn.. (krijgt ze daar dan wel een vergoeding voor? )
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Piet Versleijen »

Moet jouw dochter nu de leraren gaan opleiden?.. dat zou helemaal mooi zijn.. (krijgt ze daar dan wel een vergoeding voor? )
Nee, was wel altijd het haasje om andere leerlingen met achterstand vooruit te helpen omdat de leerkracht daar geen tijd voor had.
Na wisseling van school was dat snel afgelopen.
Staat nu aan een 5-asser DMG proto's te frezen en draaien.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Arie Kabaalstra »

Staat nu aan een 5-asser DMG proto's te frezen en draaien.
"that's the girl i want to marry!" :lol:
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Leeuwinga »

Jammer, dat wellicht Pieter jou niet ziet zitten als schoonzoon???
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leeuwinga schreef: 10 mar 2021 15:58 Jammer, dat wellicht Pieter jou niet ziet zitten als schoonzoon???
'k denk dat het leeftijdsverschil tussen mij en zijn dochter eerder een "flinke horde is" ze had mijn dochter kunnen zijn, maar haar moeder was verstandiger.. :lol:
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tonybryden »

Vandaag maar eens het draaibankje schoonmaken en een tijdelijk plaatsje geven .
Ben me vooral in aan het lezen op het forum over de ombouw .
Toch wel wat dingen wie ik niet helemaal begrijp.
Nema 17 op de atc gaat volgens mij niet direct passen , ik zie op foto’s dat er een soort flens gebruikt wordt.
Ik zoek een topic met veel foto’s en kwam tot de ontdekking dat de foto’s van mcyver niet meer zichtbaar zijn.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door javanree »

Tonybryden schreef: 14 mar 2021 15:11 Nema 17 op de atc gaat volgens mij niet direct passen , ik zie op foto’s dat er een soort flens gebruikt wordt.
Ik zoek een topic met veel foto’s en kwam tot de ontdekking dat de foto’s van mcyver niet meer zichtbaar zijn.
In het draadje van Arie's Emco ombouw staat een DXF van een alu adapter plaatje. Daarmee maak je een verloop van oude motor bevestiging naar NEMA 17. Ik heb het CNC gefreesd maar je zou het desnoods uit een stuk strip kunnen zagen, aftekenen en met de hand boren.
https://flickr.com/photos/36761590@N02/ ... 899816581/
Gat in het midden is voor de pasrand van de stepper motor. Potgaatjes op de hoeken zijn geen must maar maken het wel mooier.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Arie Kabaalstra »

In het draadje van Arie's Emco ombouw staat een DXF van een alu adapter plaatje.
En dat draadje zal over een poosje ook wel weer opgegraven worden, ik ben vandaag bezig geweest met het programmeren van de parameters van de EMCOturn 120, die beweegt in elk geval weer op handbediening, nu de ATC nog wakker schudden..
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door mjeuring »

Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tonybryden »

Ben een beetje op internet aan het zoeken voor stappen motor voor de ombouw van de Emco 5 cnc .
Maar de meeste nema 23 motors zijn met 8mm as, die met 6.35mm as zijn maar 1nm .
De nema 17 hebben een 5 mm as.
Volgens mij heb ik gelezen dat ze allemaal een 6.35mm as moeten hebben, klopt dat.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Arie Kabaalstra »

Volgens mij heb ik gelezen dat ze allemaal een 6.35mm as moeten hebben, klopt dat.
Ja.. een Stappenmotor met een 6.35mm / ¼" as daar kun je de poelies van de originele motoren zo op overzetten..
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door xander janssen »

DamenCNC heeft nema23 van 2Nm met ronde 6.35mm as, begin deze week nog een gekocht samen met een nema23 van 2.5Nm met een 8mm as met plat kantje.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tonybryden »

Hoeveel nm is er nodig voor het bankje
Plaats reactie