Emco Cnc ombouw van Tony

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tonybryden »

javanree schreef: 06 feb 2021 22:39 Ieder zijn smaak :lol:

Ik vind Eding dan weer niets , zowel vanwege kosten als qua GUI als het vereiste Windows OS, de gmocappy interface van LinuxCNC bij gebruik van een touchscreen is prima werkbaar voor mij.

Automatische reload ? Brrr... voor je het weet reload je een foute versie.

24" mepscherp is prima omdat je simulatie dan beter zichtbaar is. Ik heb slechts een scherm, op zwenkarm, PC stuurt daarmee of de draaibank of de freesbank aan. Samen met een XHC HB04 pendant is dat genoeg gebleken, editen programmas en CAM doe ik op laptop apart.
Als ik dit goed begrijp , kan ik dus met mijn pc waar ik mach3 op draai voor mijn portaalfrees, ook gebruiken om mijn draaibank te besturen .
Ik kan ze alleen niet alle twee tegelijk bedienen en laten werken.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door javanree »

Inderdaad , dat kan.

Slimste is dan een tweede parallele poort, kun je dingen niet zodanig verwisselen dat je schade maakt.

Meeste hier op CNCzone zijn meer van de 1 machine 1 PC aanpak , maar als je ze voor de hobby toch nooit tegelijk gebruikt waarom niet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Arie Kabaalstra »

Automatische reload ? Brrr... voor je het weet reload je een foute versie.
Dan moet je geen foute versie in je systeem proppen..

Voor mij is automatisch herladen een uitkomst, de werking van mijn Draaibanken berust daarop.
Je kunt in EdingCNC kiezen, automatisch herladen, of met een dialoogje..
't komt in "Kabaalstra's Knutseltoko" regelmatig voor dat ik een programma maak op de freesbank, bijvoorbeeld voor Boutgaten.. dat ik eerst alle gaten boor, en dan een freesje wissel, en de gaten voor de boutkoppen uitfrees.. als de machine staat te boren, ga ik naar mijn Editor, vervang de boorcyclus in het programma voor een Freescyclus "Rondkamer frezen", vul de gegevens in.. en save het programma.. tegen die tijd is de machine meestal wel klaar met boren, dan verwissel ik de boor voor de frees, EdingCNC vraagt ondertussen "Reload program?", dan mep ik op Enter, en mijn boutkoppenkamerfreesprogramma (3 keer woordwaarde) wordt geladen, grote groene knop.. koffie!

op de draaibanken staat het automatisch ingesteld, ik vul een dialoog in voor een draaibewerking, en die wordt met LOGMSG weggeschreven naareen bestand dat bij het opstarten al geladen wordt, en zodra ie gewijzigd is, herladen.. daar berust de werking van mijn draaimacro op..

Als je een dialoog gebruikt en dan direct gaat uitvoeren, dan krijg je geen preview van wat je zojuist geprogrammeerd hebt.. da'von'k nie zo handig.. dat mut oars zoals wy hjir yn Fryslân sizze..

LinuxCNC.. tja.. wat ik er van weet.. je moet daar dus een Linux PC voor hebben.. en dan de vraag.. welke distributie Linux moet je daar op draaien dan?.. Daar komt ook bij.. je moet dan ook wel wat weten van hoe Linux werkt.. als dat je hobby is?.. be my guest.. maar iedereen, of zo'n beetje iedereen weet met een Windhoos PC om te gaan..

wat de kosten betreft.. Hobby's mogen geld kosten.. zaken ook.. Ik weet met Windhoos en EdingCNC wat ik eraan heb.. en.. terugkijkend op de afgelopen jaren.. heeft mijn "vijfje" me genoeg opgeleverd om die kosten meer dan te rechtvaardigen
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 06 feb 2021 21:13 Is alles in mijn ogen dan Perfect aan EdingCNC?.. Nee..
Ik ben nog maar net met Eding aan de gang dus het zou ook aan mij kunnen liggen maar wat ik nu al erg mis t.o.v. Mach3 is het vooruit kunnen programmeren in de MDI. In Eding kun je pas de volgende regel in kloppen als de vorige klaar is, maar dat betekent dat de frees dus staat te wachten in het product. In mach3 was ik gewend om alvast een aantal regels "klaar te zetten" die die dan als soort van mini programmaatje doorliep.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door WillyH »

Wat mij het meeste stoort na mijn aankoop van de Eding CNC720 besturing, is dat indien je een draadloze pendant wenst te gebruiken, je verplicht bent deze van Eding aan te schaffen. Tegen een prijsje natuurlijk. Oké, is een welbepaalde strategie van Eding, maar nergens lees ik op hun website dat hun product niet compatibel is met andere draadloze pendants. Je weet het dus pas als het reeds te laat is. Op dit forum kennen we al zeker 1 "slachtoffer", zelf ben ik op zijn minst zeer teleurgesteld in deze werkwijze. Ik vraag me dan af, what is next, welke andere beperkingen ga ik nog tegenkomen met een verborgen kostenplaatje? Terwijl het m.i. gaat om een softwarematige ingreep, niet dat de producten wezenlijk verschillen. Het is zo'n beetje als een HiFi versterker kopen van Sony, waar achteraf blijkt dat die enkel wil samenwerken met een DVD-speler van Sony.
Soit, gelukkig werk de pendant met een draadje nog wel, maar ik vind het bijzonder jammer.
Dat Eding niet de mogelijkheden heeft om een eigen GUI te ontwerpen is eigenlijk een gemiste kans. Is het niet een beetje arrogant om te denken dat je de ideale GUI voor CNC hebt? Zeker omdat Eding zich profileert als zijnde een oplossing buiten de traditionele CNC besturingen. Wat maakt mij het nou uit dat iemand liever een geel scherm heeft met groene stippen als hij/zij zich daar beter in thuis voelt?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 06 feb 2021 20:11
hugo stoutjesdijk schreef: 06 feb 2021 18:08 Vervolgens zou ik verschillende schermen willen hebben voor alles wat je aan de machine doet met joggen, nulpunt klokken enz. En een ander scherm alleen voor de echte programma afloop.
Dan krijg je pas echt opgeruimde schermen.
Ik vind het juist wel handig dat ik de meestgebruikte zaken gewoon bij elkaar heb. Hoe hard draait m'n spindel nou? Welke codes zijn er allemaal actief? Optionele blokken aan of uit? Mistkoeling aan/uit? Sta ik in diameter of radius mode? Wat is mijn machine-Z? Enzovoorts.

Het is toch gewoon wat je gewend bent denk ik. En beeldschermen worden steeds groter.
Dat is wel zo'n beetje waar ik op doel, wel nuttige informatie, maar niets waar ik niks mee kan.
Als je programma loopt, wat moet je dan met knopjes of info over homen b.v.? Als je ze toch op die plek wilt houden, voor een stabiele beeld indeling zou je ze misschien mistig kunnen maken, zodat het gelijk duidelijk is dat daar niets nuttigs staat voor dat moment.
Hoeveel % override ik gebruik lijkt me minder nuttig dan te weten wat de huidige waarde F is. Daarnaast zou het misschien nuttig zijn om direct de spaandikte af te kunnen lezen, want die is ook aan het toerental gekoppeld.
Vervolgens zijn er weer andere gebruikers die het wel fijn zouden vinden wat de verwachtte aankomsttijd is (met de huidige instellingen)

Maar het is wel zo dat er in mijn ogen geen user interface zo duidelijk kan zijn dat een onervaren persoon er zo op weg fietst.
Als dat nl. zo zou zijn, begint dat na een paar weken tegen te werken, dan moet je door teveel, onhandige menu's heen terwijl je veel sneller die paar getalletjes invult die je inmiddels weet.
Dat heeft tot gevolg dat elke user interface enige uitleg en gewenning vereist.
Zodoende is de balans wel heel moeilijk te vinden.

Een aparte rapid override en een feed override is wel een bijzonder comfortabele toevoeging, als er dan ook nog gewoon draaiknoppen op het bedienpaneel zitten, ben ik al snel tevreden, uiteindelijk werkt het allemaal wel, het een wat comfortabeler dan het ander. (en dat is dan weer smaak)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 feb 2021 08:47 Dat is wel zo'n beetje waar ik op doel, wel nuttige informatie, maar niets waar ik niks mee kan.
Als je programma loopt, wat moet je dan met knopjes of info over homen b.v.? Als je ze toch op die plek wilt houden, voor een stabiele beeld indeling zou je ze misschien mistig kunnen maken, zodat het gelijk duidelijk is dat daar niets nuttigs staat voor dat moment.
Ik heb geen last van extra knopjes als een programma aan het lopen is, dus ze hoeven van mij niet weg.
Dat ik eerst Manual->Homing->Home all moet drukken heb ik wel 'last' van; dat is 2x teveel op mijn scherm meppen.

Die dingen mistig maken, ja, dat zou nog wel wat zijn.
Hoeveel % override ik gebruik lijkt me minder nuttig dan te weten wat de huidige waarde F is.
Ik zie en wil ze allebei. % override is nuttig als je een encodertje gebruikt om dat te regelen ipv een meerstandenschakelaar (dan zie je het tenslotte ook). En op de draaibank waar ik een potmeter gebruik is het noodzaak; die potmeters zonder klik in middenstand was misschien toch niet de handigste keus ooit.
Daarnaast zou het misschien nuttig zijn om direct de spaandikte af te kunnen lezen, want die is ook aan het toerental gekoppeld.
Vervolgens zijn er weer andere gebruikers die het wel fijn zouden vinden wat de verwachtte aankomsttijd is (met de huidige instellingen)
Beiden zijn wel licht lastig. Voor de spaandikte moet je ook de aangrijpingshoek weten, en voor verwachtte aankomsttijd moet je de hele G-code ingelezen en verwerkt hebben. Leuk als je 10 regels hebt, minder leuk als je 10GB aan code hebt.
Bij 3D-plasticpoepers komt dat soort 'hoe ver ben ik en hoe lang duurt het nog' informatie uit de slicer en word als commentaar in de G-code file gezet. Ook een optie; CAM weet dat allemaal wel.
Maar het is wel zo dat er in mijn ogen geen user interface zo duidelijk kan zijn dat een onervaren persoon er zo op weg fietst.
Hoeft ook niet. De user-interface van een fiets is best eenvoudig en overzichtelijk, maar toch moet je daar ook mee om leren gaan.
Een aparte rapid override en een feed override is wel een bijzonder comfortabele toevoeging, als er dan ook nog gewoon draaiknoppen op het bedienpaneel zitten
Bij LinuxCNC worden dat soort dingen aan de gebruiker overgelaten. Wil je dat dan doe je dat, wil je dat niet dan laat je het. Vrijheid, blijheid.


Arie Kabaalstra schreef: 06 feb 2021 22:59 LinuxCNC.. tja.. wat ik er van weet.. je moet daar dus een Linux PC voor hebben.. en dan de vraag.. welke distributie Linux moet je daar op draaien dan?.. Daar komt ook bij.. je moet dan ook wel wat weten van hoe Linux werkt.. als dat je hobby is?.. be my guest.. maar iedereen, of zo'n beetje iedereen weet met een Windhoos PC om te gaan..
Als je d'r niks van weet, zou je dan misschien niet beter even de moeite doen om na te gaan of je beweringen wel kloppen? Of in je tekst iets erbij zetten in de trant van 'ik weet er niks van, maar volgens mij...'?
Lastiger dan 'download ISO, installeer, doorloop de setupwizard, frees' is het niet voor gangbare configuraties zoals een 3-asser. Met dat Linux heb je niks te maken, mep op het LinuxCNC-icoontje en de boel komt tot leven.

Tegen de tijd dat je zaken wil die met Eding ook 3 dagen macro's kloppen en debuggen kosten of niet eens kunnen, dan ben je met LinuxCNC ook 3 dagen aan het pierewaaien en moet je net zoals bij Eding weten hoe het systeem werkt. Dat kan amper een verrassing zijn lijkt me.
Arie Kabaalstra schreef: 06 feb 2021 21:13 werkelijk blaartrekkend slecht in mijn optiek.. veel te veel knoppen.. leuk dat schermen steeds groter worden, maar.. je kunt je afvragen.. Wat moet je in vredesnaam met een 24" breedbeeld aan je CNC machine?.. nog even en de beeldschermen zijn groter dan de machines..
Ik koos dan ook specifiek deze UI als voorbeeld; ik wist hoe je ging reageren. :lol:
Voor jou hebben ze Touchy; die is speciaal gemaakt om zonder muis en toetsenbord maar met fysieke knoppen te functioneren.

Maar voor mij? 32" mepscherm erbij doen voor U meneer? Ja, graag! Bottom line; het is een kwestie van voorkeur. Ik krijg op mijn beurt weer jeuk van de Eding userinterface (en ik heb wel een tijdje een Eding kaartje op mijn bureau gehad om me er een mening over te vormen).

Vrijheid, blijheid.
Arie Kabaalstra schreef: 06 feb 2021 21:13 of omschrijvingen waarvan ik denk "WTF??"
Boeit me echt niks. Na de eerste WTF weet ik wat die knop doet en hadden ze er net zo goed 'Przewalsky' op kunnen kliederen.
Is trouwens 1 textje vervangen in de ui file als het je stoort, en klaar.
Reload?.. Eding doet dat desgevraagd automagisch
Wederom voorkeur. Ik wil dat wel als ik in de UI zelf even een kleine aanpassing maak (en dan doet LinuxCNC het ook netjes), of als ik net zoals bij jouw macrosets met een shopfloorprogrammer de code maak en anders niet.
omdat je niet ziet waar je vingers zitten als je met je hoofd in een machine steekt Fysieke knoppen.. die kun je voelen..
Daar heb ik zo'n handig kastje met een paar knoppen en een handwiel voor.
Maar soms gebruik ik ze wel, dus ze mogen blijven.
bartL schreef: 07 feb 2021 08:07 In mach3 was ik gewend om alvast een aantal regels "klaar te zetten" die die dan als soort van mini programmaatje doorliep.
Ghehe, zo frees ik ook regelmatig :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 07 feb 2021 10:30 Ghehe, zo frees ik ook regelmatig :lol:
Ik denk iedereen wel. Om even een spiebaan te frezen heb ik weinig trek om een programma of macro te schrijven. Dit is gewoon manueel frezen zonder handwielen 8)
Maar dat kan bij Linux dus ook?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Arie Kabaalstra »

Meeste hier op CNCzone zijn meer van de 1 machine 1 PC aanpak , maar als je ze voor de hobby toch nooit tegelijk gebruikt waarom niet.
Ik ben zelf ook absoluut van mening dat dat de enig juiste aanpak is, hoe kun je anders 2 machines tegelijk laten werken?
Ik ben nog maar net met Eding aan de gang dus het zou ook aan mij kunnen liggen maar wat ik nu al erg mis t.o.v. Mach3 is het vooruit kunnen programmeren in de MDI. In Eding kun je pas de volgende regel in kloppen als de vorige klaar is, maar dat betekent dat de frees dus staat te wachten in het product. In mach3 was ik gewend om alvast een aantal regels "klaar te zetten" die die dan als soort van mini programmaatje doorliep.
Tja.. bij een Fadal besturing kon je ook gewoon "doorkloppen" en als je weet wat je doet.. is dat niet gek, maar bij Heidenhain.. kun je gewoon een progje induimen, en dan regel voor regel aflopen (niet automatisch dus), daar kun kun je je MDI venster wel opslaan, en dan gewoon $MDI.H laden, in Automatische programma afloop, en gewoon normaal afdraaien, en eventueel opslaan onder een andere naam
Als je dermate thuis bent in G-Code kloppen, dat je sneller kan proggen dan de machine 't af kan spelen, schrijf dan gewoon even een progje, en voer dat uit.. dat maakt ook niet veel uit.. 't is niet dat je een heel onderdeel 3D in staat te kloppen.. meestal zijn het dingen als even op lengte/dikte frezen, centergaatje prikken.. dat soort werk.
Dat Eding niet de mogelijkheden heeft om een eigen GUI te ontwerpen is eigenlijk een gemiste kans. Is het niet een beetje arrogant om te denken dat je de ideale GUI voor CNC hebt? Zeker omdat Eding zich profileert als zijnde een oplossing buiten de traditionele CNC besturingen.
Ik heb in het verleden 2 verschillende GUI's voor EdingCNC gemaakt.. hoezo "niet de mogelijkheid"?.. 'k lees dat wel vaker.. hou toch op.. 't kan wel.. alleen je zult wel in staat moeten zijn om in C te programmeren.. (er is wel een "nieuwe DOTNETAPI.DLL, waarbij het ook met VB.NET zou moeten kunnen.. ik heb dat echter nog niet kunnen testen, nog geen tijd voor gehad/genomen)

Overigens:
Is het niet een beetje arrogant om te denken dat je de ideale GUI voor CNC kunt ontwerpen?.. vanuit de ervaring van een Hobbyist?, ik heb heel wat screensets van Mach voorbij zien komen die werkelijkwaar gewoon pijn doen aan de ogen.

't is net als met Auto's.. ze zijn bijna allemaal bijna hetzelfde.. toch... zijn er merken waar ik een sterke voorkeur voor heb... Bepaalde merken?.. laat maar.. en zo hebben bepaalde merken ook weer hun "mislukte types".. Peugeot 206?.. Ja.. wil ik wel in rijden.. 106?.. Nooit meer!

Ik heb met Mitsubishi, Brother, Fanuc, Haas, Fagor, Heidenhain, Philips, Fadal en Mitsubishi besturingen gewerkt.. Brother is wel de meest eenvoudige.. voor een draadvonkmachine van dat kaliber.. 't is 2D.. je hebt maar 1 Tool...moeilijk moet dat niet zijn.
Mitsubishi.. dat was op een 5 assige Draadvonk machine.. gezien de leeftijd van de machine, niet veel mis mee.. Softkeys.. daar ben ik altijd een liefhebber van..
Haas besturingen hebben me veel te veel knoppen, en een ABCD toetsenklavier.. welke randdebiel heeft dat ooit verzonnen?
Fanuc...kleine schermpjes.. en de ervaring die ik er mee had.. kontinu gedoe met een sleuteltje om van de ene modus in de andere te komen..Doodmoe werd ik daarvan..

Een aparte rapid override en een feed override is wel een bijzonder comfortabele toevoeging, als er dan ook nog gewoon draaiknoppen op het bedienpaneel zitten, ben ik al snel tevreden, uiteindelijk werkt het allemaal wel, het een wat comfortabeler dan het ander. (en dat is dan weer smaak)

als je bang bent van hoge ijlgangen, dan moet je dat in je Setup aanpassen.. Bij EdingCNC heb je gewoon de mogelijkheid om de snelheid in z'n geheel terug te draaien met Functietoetsen in stapjes, of met een Potmeter, gewoon lekker een fysieke draaiknop.
wat moet je dan met knopjes of info over homen b.v.?
Simpel.... helemaal NIETS.. bij Heidenhain besturingen kun je niet eens meer homen nadat je de machine gehomed hebt.. totdat er een Error optreedt, of als je de machine opnieuw start, kun je pas weer homen..
Grijs/mistig maken is een optie..

Van mij mag het zo worden dat als je Opstart, dat Homen het enige is wat je kunt doen.. daarna verdwijnen die knoppen.. en van mij mogen ze dan terugkomen als je de drives uit-en inschakelt (soft Reset).. om maar wat te noemen.. zit het me in de weg?,. Nee.. dat ook niet..

Wat ik wel graag zie verdwijnen is de X-Offset zodra je EdingCNC als draaibank instelt.. X-Offset op een draaibank gebruik je niet.. (Ik heb ooit een collega gehad die dat wel deed.. want op een Fagor besturing kun je ook X-Offset gebruiken..sorry.. MISbruiken.. , gevolg.. er klopte niets meer van je gereedschapstabel, en je kon alle gereedschappen weer opnieuw gaan kalibreren..
Dat ik eerst Manual->Homing->Home all moet drukken heb ik wel 'last' van; dat is 2x teveel op mijn scherm meppen.
Bij EdingCNC kun je de machine homen met 1 knop.. Reset, doe je toch altijd om je Drives in te schakelen, en daarna één mep op je scherm, rechts midden, naast het infoschermpje met Feeds&Speeds
Daar heb ik zo'n handig kastje met een paar knoppen en een handwiel voor.
Maar soms gebruik ik ze wel, dus ze mogen blijven.
Ja.. Die kastjes zijn wel handig.. als je een grote machine hebt.. Mijn Beagle, en mijn Emcootjes zijn dermate klein te noemen, dat zo'n Pendant een beetje als een Peugeot 106 met een Airstream Caravan is..zo van .. ja.. 't kan.. maar waarom zou je?



Maar!

Laten we even niet vergeten heren.. het gaat hier om de ombouw van Tony's Emcootje.. Welke besturing ie eraan gaat knopen.. dat moet ie helemaal zelf weten..

Mijn voorkeur moge duidelijk zijn.. en hoe dat gekomen is.. ook.. eerst 9 jaar dag in dag uit achter Freesmachines met Heidenhain sturingen, en dan de kans krijgen om mee te helpen aan het ontwerp van de nieuwe GUI van EdingCNC, waar ik dus inmiddels 14 jaar mee werk..

Maar nogmaals.. de beslissing ligt bij Tony, en over GUI's kunnen we eeuwen blijven discuzeuren.. daar worden we het niet over eens.. iedereen heeft zo zijn voorkeuren.. en dat geldt voor meer dingen dan alleen besturingen.. anders reden we ook allemaal een BMW 316 Ti, en hadden we allemaal een Blonde "rondborstige regering" (hoewel mijn voorkeur toch naar "Redheads" Gaat.. :lol:

Ik denk dat we ons beter "sterk kunnen maken" met oplossingen voor fysieke aanpassingen aan de Emco Compact 5.. als ik vandaag nog even tijd vindt, ga ik met het 3D Model van Mjeuring wel even aan de slag, om te kijken of ik een slimme positie voor de X en Z as Sensoren kan bedenken..

Ik duik nu eerst weer even in de Macro's
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tonybryden »

Dat ombouwen komt wel , gaan jullie vooral door met deze leuke leerzame discussie.
Ik weet niet wat ik mee maak😊
Ik gebruik het echt alleen voor hobby.
Ik snap hier niks meer van , ik teken een dingetje ,gaatje ,vierkantje , en druk op start .
Wat er op het scherm gebeurd kijk ik niets eens na.
Ik weet toch niet wat het betekent 😂.
Wil ik alles leren en begrijpen wat er hier geschreven word, ja heel graag .
Maar jullie gaan te snel en in te technische term voor mij.
Ik moet de moeilijke woorden eerst opzoeken wat er mee bedoeld wordt .
Prachtig dat mijn topic deze discussie op gang brengt.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tonybryden »

Ik gebruik mach3
Teken wat in Cambam of aspire
Dan vul ik alles in wat ik wil dat de machine doet.
En dan met de woorden van Arie , gaan met die banaan , en een bakje koffie.
Verder wil ik alles leren wat jullie kunnen , ik vind dat jullie vakmensen zijn op dit gebied.
Ben bang dat ik dat op mijn leeftijd 57jaar niet meer geleerd krijg.
Dus mijn insteek in deze hobby is, genieten van mijn hobby en leren wat ik kan.
De Emco ombouwen is voor mij ook een hobby wat ik leuk vind.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 07 feb 2021 10:51 Maar dat kan bij Linux dus ook?
Afbeelding

Gewoon doortikken, en als het freesje te hard kreunt of begint te knarsen dan doe je even een kleinere Fxx of kleinere stap tussendoor. Da's het voordeel van direct in MDI inkloppen in plaats van een programma invoeren. Opdracht herhalen is de vorige aantikken en op enter of het groene vinkje tikken.

Lekker handig, ik doe best veel zo. Even een kantje haaks frezen, even een rond gat interpoleren (G0 X-5 Z1; G2 I5 Z-20 P21 F600; G2 I5 Z-20; G0 X-4 Z5), gaatje stotterboren, enzovoorts.
90% van mijn freeswerk is nou eenmaal niet erg spannend ingewikkeld.
Tonybryden schreef: 07 feb 2021 11:39 Teken wat in Cambam of aspire
Dan vul ik alles in wat ik wil dat de machine doet.
En dan met de woorden van Arie , gaan met die banaan , en een bakje koffie.
Daar is verder ook niks mis mee. Ik ben daar gewoon te lui voor :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ben bang dat ik dat op mijn leeftijd 57jaar niet meer geleerd krijg.
Nooit!.. nooit aan jezelf twijfelen.. 'k ben 49.. en nog lang niet uitgeleerd.. (ok.. dat ik vanaf 92 in het vak zit, en vanaf '97 met CNC machines werk (Draaibanken, Freesbanken, Draadvonkmachines) dat heeft ook meegeholpen..

Verder.. ben ik van nature een bijzonder nieuwgierig en leergierig knaapje..
de Keuze voor de besturing was voor mij in 2007 een hele zoektocht, op mijn freesbankje eerst een poosje met ZeusCNC gewerkt, dat zag er "vertrouwd" uit, leek op een ouderwetsche besturing.
Mach had ik even vluchtig naar gekeken, werd knettergek van de User interface.. "gokkast".. Toen vond ik EdingCNC, dat zag er in beginsel ook niet uit.. maar minder zooi op mijn scherm, en parametrisch programmeren was eenvoudig.. en dat was wat ik zocht.. als je dan het verzoek krijgt om mee te werken aan de nieuwe User Interface.. dan pak je die kans met 2 handen en 2 voeten aan natuurlijk.
Toen de besturing van mijn Emcootje in 2014 kuren begon te vertonen, tja.. ik had na de Upgrade van mijn Freesbank nog een EdingCNC kaartje liggen.. dus.. die heb ik er "effe snel" ingepropt, en daar ben ik mee aan de slag gegaan..
toen nam ik op de CNC meeting een paar jaar geleden een Wat grotere Portaalfrees over, met EdingCNC..

Al mijn machines (behalve de Draadvonkmachine) draaien dus op EdingCNC, wel zo fijn dat alles dezelfde besturing heeft.
Daarom zal ik ook niet snel naar andere besturingen kijken, En.. omdat ik ook nog altijd betrokken ben bij de ontwikkeling van EdingCNC (als "onbezoldigd ontwikkelaar") zal ik er ook niet snel vanaf stappen.. ook vanwege de kosten die ik dan zou moeten gaan maken om Alle machines om te bouwen..

Ondertussen "pruts" ik lekker verder.. leer nieuwe dingen, ook op gebieden die niet noodzakelijkerwijs met CNC van doen hebben.. zoals het grafische werk met programma's als Paint.Net, om de plaatjes te maken voor mijn Dialogen.

CamBam.. ja.. ik gebruik het veel op de Freesbank, HSM Frezen.. dat is lastig om te programmeren in een Macrootje.. dus complexer werk, of Taai spul.. dat doe ik in CamBam, maar voor eenvoudig werk met gaatjes, kamertjes, patronen en vlakken.. heb ik mijn Macro's

Op de draaibank is dat (omdat draaiwerk nu eenmaal eenvoudiger is) helemaal Macro gestuurd.. in 7 jaar met EdingCNC draaien, slechts 1 keer CAM gebruikt..
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Emco Cnc ombouw van Tony

Bericht door Tolp2 »

Bij deze het aanbod om, als je een PC met parallelle port hebt, deze voor je in te stellen met Linuxcnc. Het is niet moeilijk en ik doe het graag voor je. Heb het al draaiend voor mijn Emco 5je met een mooie interface (gmoccapy)

Komt dan inclusief besturing voor de tool post via een Arduinos en aansluiting voor een fysieke bedieningsconsole (knoppen voor MPG, feed override en spindle override).

En mocht je het niks vinden, dan kun je altijd nog terug naar Mach3.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Plaats reactie