Machineklem voor OSPF

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Machineklem voor OSPF

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Nu mijn OSPF zo goed als af is, ga ik nu doen waar hij voor bedoeld is, namelijk frezen. Het frezen gaat met vallen en opstaan, of anders gezegd met gebroken en volgelopen frezen, maar ik vorder. Waar ik nu problemen mee heb is het opspannen van aluminium.

Ik had al ooit een machineklem gekocht, maar ik vind deze nogal hoog. De klem is 90mm hoog en de ruimte tussen bed en brug is 145 mm ongeveer. Ik zal de spindel omhoog moeten zetten, op zich geen probleem, en dan rekening houdend met de frees, die onder de brug uit moet steken, kan ik een werkstuk ongeveer 20 mm boven de machineklem uit laten steken. En bij langere frezen, misschien nog wel minder.

Hoe hebben anderen met een ospf dit opgelost? Lagere machineklem? Zijn moeilijk te vinden kom ik achter, of je moet naar deelbare klemmen gaan zodat je het werkstuk op het bed kan positioneren.

22301
22302

Groeten, Tom.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door K.J. »

Veel lager zal het met een machine klem niet worden, heb nog wel een mooie klem met groot spanbereik in de aanbieding. Die is 80mm hoog.

En zoals je zelf aangeeft daarna kom je in een deelbare klem.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door hfjbuis »

Ik ben voor mijn kleine freesmachine (BF16) opzoek geweest naar een grotere maar niet zo'n hoge machineklem. Het type dat jij nu gebruikt is wel zo ongeveer de laagste uitvoering. Als alternatief kun je voor dit type gaan, die zijn een paar mm lager.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... achineklem
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door TomAndKobus »

Die HBM type 9 is 5 mm hoger als je voor de 100mm bek gaat. Die ik heb komt van HBM. Ik heb het draaiplateau eraf gehaald en de hoogte is dan 90 mm.

K.J.
Kan je wat meer info geven over jouw klem? Scheelt toch weer 10mm. Weet niet of dit een wereld van verschil gaat zijn, maargoed.

Die deelbare klemmen, Ik zag er een bij Sorotec staan, zijn die goed?
https://www.sorotec.de/shop/Modular-Vise.html
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door Grafjan »

Vlakspanners?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die deelbare klemmen, Ik zag er een bij Sorotec staan, zijn die goed?
die deelbare klemmen gebruiken je machinetafel als "basis" heel flexibel
op mijn freesbank gebruik ik ook deelbare klemmen, dat wil zeggen, ik heb een set "Quadrails" stukken 20x20 koudgewalst, met daarin gaten om ze op de tafel vast te bouten, en gaten M5 om kikkers op te bevestigen, er zit een randje in gefreesd zodat ik materiaal vanaf 2 mm dik op kan spannen en met kikkers vast kan zetten.
Maar.. ik kan ook één Quadrail vastzetten op de tafel en de andere "losvast" en die met zijspanners aandrukken, waarna ik de bouten door de Quadrail vastdraai zodat deze weer vlak op de tafel staat..
op die manier kan ik snel dunne delen inspannen.. aanslagje op de vast gemonteerde rail, en ik schuif mijn onderdelen er zo in.. zijspanners vast, losse rail vastbouten.. grote groene knop drukken.. koffie..

er ciruleren vele ontwerpen van dergelijke klemmen op het net.. Ik ben er een groot liefhebber van..
Ook een leuk project om zelf te maken, immers. dan kan je ze aanpassen op je eigen machine (met betrekking tot de grootte en locatie van je T-Gleuven of de gaten in je rasterplaat.

in de Gereedschapmakerij waar ik gewerkt heb, had ik een 20 x 20 cm rasterplaatje met een deelbaar klemmetje.. ideaal voor kleine onderdeeltjes.. ook was het raster afgestemd op de kikkertjes van System 3R wat eigenlijk voor de draadvonkmachine bedoeld was.. 'k heb daar een handvol van die kikkers nagemaakt..en later nog een set van 16 stuks voor mijn eigen machine..
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door TomAndKobus »

Vlakspanners, daar ga ik eens beter naar kijken. Ik zie inderdaad de nodige youtube filmpjes. Interessant!

Bedankt tot zover!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door Arie Kabaalstra »

vlakspanners/zijspanners.. Ik ben er DOL op.. gebruikte ze in de gereedschapmakerij al regelmatig, omdat ze je werk naar beneden trekken.. als je de goede hebt.. en daarmee trek je je werk op je tafel vast.. als ik niet door een stempelplaat heen hoefde.. dan ging ie op de tafel.. paar kikkers op de tafel aan de ene kant.. zijspanners aan de andere kant. inmeten.. progje induimen. start heien.. koffie.. :lol:

ik heb voor mijn machine ook een setje gemaakt van Messing.. niet te geloven wat ik daar een geweld op kan loslaten.. heb er 4.. gebruik er doorgaans maar 2.. tegen een vast blok aan de andere kant spannen..
't mooie van zijspanners is ook dat je vreemd gevormde werkstukken ook kan spannen.. als er een onderdeel bewerkt moet worden met laten we zeggen een hap eruit rechtsvoor.. dan zet je daar een zijspanner, en een op het uitstekende deel rechtsachter.. links een blok over de hele lengte.. vastdraaien en ploegen maar
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door Sven »

Ik heb deze:
https://cnc-plus.de/en/Workholding/Vise ... -3414.html
Maarrrr. Die is van aluminium, zal niet voor alle toepassingten geschikt zijn.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door serum »

TomAndKobus schreef: 07 jan 2021 16:54 Die HBM type 9 is 5 mm hoger als je voor de 100mm bek gaat. Die ik heb komt van HBM. Ik heb het draaiplateau eraf gehaald en de hoogte is dan 90 mm.

K.J.
Kan je wat meer info geven over jouw klem? Scheelt toch weer 10mm. Weet niet of dit een wereld van verschil gaat zijn, maargoed.

Die deelbare klemmen, Ik zag er een bij Sorotec staan, zijn die goed?
https://www.sorotec.de/shop/Modular-Vise.html
Kan het niet goed opmaken uit de tekst of de het plaatje, maar het bevestigingsdeel dat je op het bed schroeft lijkt mij 2 parallelle vlakken te hebben?
In dat geval gaat ie gegarandeerd schuiven. Ik ben geen fan van een dergelijke klemming op een 40mm profielen aluminium bedje. Die duw je zo krom als je er wat kracht opzet. En die mighteebites duwen knap hard.

nycnc heeft een stalen variant; (met duidelijk taps lopende flanken).
https://saundersmachineworks.com/collec ... dular-vise
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door TomAndKobus »

Grappig, ik zat ook net te kijken op de site van SMW. Ja, ziet er degelijk uit en ook (misschien bedoelde je dat) de plaat waar je het op monteert, zorgt dat de krachten niet direct op je T-slot plaat komen. Ik ga me verder verdiepen hierin. Ook de tapslopende vlakken zal ik in de gaten houden.
Ik snap nu wat je bedoelt met de tapslopende vlakken. De bevestiging van het losse deel op de plaat.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door K.J. »

TomAndKobus schreef: 07 jan 2021 16:54
K.J.
Kan je wat meer info geven over jouw klem? Scheelt toch weer 10mm. Weet niet of dit een wereld van verschil gaat zijn, maargoed.
Heb jou een mail gestuurd, voor de foto's
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door chimaerion »

Deze is is 65mm hoog:

https://www.shop.santool.de/en/clamping ... oduct_info

Of deze (Grote kans dat ik twee paar van deze ga bestellen):
Is onderdeel van een klem uit twee stukken. Als je twee paar koopt, kun je zowel heel grote (even groot als je werkbereik) als heel kleine items klemmen.
https://www.shop.santool.de/en/vices/mo ... c-100.html
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door TomAndKobus »

Inderdaad ook mooie klemmen. De wereld van machineklemmen wordt steeds groter voor mij :lol:
Plaats reactie