Hart afstand geleiding rollen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Hart afstand geleiding rollen

Bericht door kitman »

Ik wil V groef rollen tussen 2 ronde geleiders laten lopen.
Als je die ziet " af fabriek " zitten daar geen stelschroeven in.
Hoe bepaalt men, en vooral hoe maak je die passing zo juist,
Enkele honderste maakt al dat het te fel klemt, of dat er speling op zit.
Is boren en ruimen goed genoeg?
Misschien beter aan 1 kant excentrische bouten gebruiken?
Die laatste heb ik al ooit gemaakt, bout M10 met tussen 1 klauw een plaatje van 2 mm afdraaien op 8mm, dan gewoon inspannen en M6 draad tappen.
Heeft iemand een ander idee om dit te doen?

verbeterd.
Laatst gewijzigd door kitman op 19 sep 2020 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hart afstand geleiding rollen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het lijkt me niet handig dit zonder stelmogelijkheid op te willen lossen. Ik zou voor de excentrische verstelling gaan. Heb het eigenlijk ook altijd zo gezien in machines, ook al valt dat niet altijd op.
(concentrisch geeft geen verstelmogelijkheid ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hart afstand geleiding rollen

Bericht door hfjbuis »

Ik doe hetzelfde bij mijn afsteek houder. Ik heb geen excentrische bout, maar een bus met het gat acentrisch. De passing van de bus is makkelijk te draaien en het gat wordt een fractie offcenter geboord en daarna getapt.
21630
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Hart afstand geleiding rollen

Bericht door xander janssen »

Met 1 rol tussen twee stangen zul je altijd speling moeten hebben. Dit omdat een kant van een rol gaat wrijven. Bijvoorbeeld bij twee stangen boven elkaar rolt de rol over de onderste stang maar tov de bovenste stang beweegt het oppervlak van de rol de "verkeerde" kant op. Het loopt tegengesteld aan de voorwaardse beweging. Als de stangen zonder speling tov de rol geplaatst zijn gaat het lopen van de rolzeer zwaar. Bij 2 rollen aan weerszijden van 1 stang gaat wel goed en kun je spelingsvrij, zelfs met voorspanning stellen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hart afstand geleiding rollen

Bericht door hfjbuis »

Op de draaibank speelt zo'n zelfde probleem. Door slijtage is de speling van het zadel vlak bij de klauwplaat het grootste. Stel je de speling strakker, dan loopt het zadel stroef bij de spindel (tussen de center draaien) of op het einde (draaien langere stukken). Ik heb dit bij de kleine draaibank opgelost door het zadel tegen het bed te trekken met twee verend gemonteerde lagers. De kracht waarmee het zadel tegen het bed wordt getrokken is instelbaar met een vulring. Nu loopt het zadel spelingsvrij en soepel over de hele lengte van het bed en rust altijd op het bed. Het resultaat is een enorme verbetering van de nauwkeurigheid bij het draaien.
N.b. De bestaande afstelling zit er ook nog en die neemt het over als de krachten te groot worden.

De twee verend lagers die het zadel naar beneden trekken tegen het bed aan.
21631
Nog net zichtbaar, één van de lagers gemonteerd onder het zadel.
17433
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie