Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door Leeuwinga »

Zet er Clear path motoren op
Dat zijn uiterst snelle, krachtige motoren met ingebouwde driver elektronica
Step en Puls signalen erop is voldoende om deze aan te sturen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door benkr »

Terugkomend op de huidige unipolaire stappenmotoren, hier komen 8 draden uit, zie foto's, er zijn er echter maar 4 doorverbonden naar een kroonsteen waarna ze uit de machine komen. 3.3A 3.52V en nog geen idee welke drivers ik moet hebben. Ik check dus eerst wel ff de oude!
Zie tevens overige foto's van geleidingen en lineaire aandrijvingen, advies en feed-back hierop is altijd welkom beste mensen!!!
De motoraansluitingen is niet vreemd, die motoren hebben 4 spoelen die je 2 aan 2 parallel schakelt, onder elke schroef zitten dus 2 draden controleer maar.
Als op de motor staat 3,3A / 3,52V dan is die 3,3A belangrijk, dat is de stroom per spoel.
Je moet dan dus 2 x 3,3 is 6,6A maximale motorstroom hebben.
De DM556 driver kan 5,6A leveren, dat is ruim voldoende. Bedenk dat de stroom op de driver de effectieve stroom is, de stroom op de motor heel waarschijnlijk de maximale stroom, dat betekent dat je uitkomt op 3,3 x 0,717 = 2,33A x 2 = 4,67A.
Maar wellicht zijn je huidige drivers toch goed bruikbaar, dus ga maar eens kijken en maak maar weer een paar foto's.

Ik denk verder trapezium spindels te zien, dat kan best, maar echte KogelOmloop spindels loopt wel een stuk soepeler, en ze vervangen lijkt bij deze machine probleemloos te kunnen, er is ruimte genoeg. (dat is meestal het grote probleem)
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door ruudderooy »

Leeuwinga schreef: 24 mei 2020 16:56 Zet er Clear path motoren op
Dat zijn uiterst snelle, krachtige motoren met ingebouwde driver elektronica
Step en Puls signalen erop is voldoende om deze aan te sturen.
Clearpath dan kan je beter DMM dyn4 drives geen dc voeding nodig en voor minder geld beter encoder enmeet Nm, en dat geld ook voor ander servo drives.
De clearpath servo's hebben hun peak tourqe maar tot een heel laag toerental kijk de spec sheets maar na.
dan kan je beter de JMC servo's hebben die Ben al voorstelde .

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door hfjbuis »

Ik vond een demo over de verschillende systemen, hun performance en prijs. Het laat het verschil in prijs en performance goed zien. Waarvoor je uiteindelijk kiest, is een persoonlijke afweging.

https://www.youtube.com/watch?v=OrEwKZ8JWAU
Froes Billie
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2020 13:56

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door Froes Billie »

Goedemiddag beste mensen van dit forum

Ben inmiddels een stap verder, de Masso verwacht ik morgen / overmorgen in huis te hebben.
Drivers uit de oude aansturing-unit gelepeld, zie bijlagen.
Wanneer ik de Masso in huis heb zal ik toch echt hulp nodig hebben om de drivers hierop aan te sluiten.
Welke pinnen moeten waar? Datasheets van deze drivers zijn goed vindbaar op het internet maar voor mij niet echt begrijpelijk?
Googlen naar de Easy power GS-D200S driver voor deze datasheets (krijg ze niet geupload op het forum helaas...)
Oude board waarop de drivers zaten nog nodig? Of wil iemand hem hebben??

mvg,
Jordy Ruigrok


21023
21024
21025
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door Kjelt »

Froes Billie schreef: 25 mei 2020 15:02 Welke pinnen moeten waar? Datasheets van deze drivers zijn goed vindbaar op het internet maar voor mij niet echt begrijpelijk?
Googlen naar de Easy power GS-D200S driver voor deze datasheets (krijg ze niet geupload op het forum helaas...)
De signalen zijn standaard wat iedere driver heeft. Alleen heeft deze driver een aparte 5V voeding nodig en aparte motorvoeding.
Welke pin begrijp je niet ? Staat goed uitgelegd op pagina 5 van de datasheet. Ik ken de Masso controller verder zelf niet, misschien iemand anders die je dat kan vertellen.

Ik vraag me alleen af waarom je jezelf dit nog aan doet, deze drivers zijn uit 1994 en kunnen alleen half step of full step aan dus je mist veel resolutie en je krijgt veel stepper lawaai er voor terug.

Je wilt de connectoren die op je moederbord zit er af halen want die matchen met de connector op de print van de driver.
Of je moet de connector van de print van de driver af solderen en daar draden op solderen, hoe dan ook, je kunt beter losse nieuwe drivers kopen die zitten in een doosje en hebben schroefbare of klembare connectoren.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door benkr »

Ik sluit me helemaal bij Kjelt aan, weggooien die dingen, die hebben hun tijd gehad.
Als je ze al aan de gang krijgt, kun je er denk ik op wachten voordat de elko's om je oren gaan vliegen of in ieder geval de geest geven.
Koop een setje van die Leadshine drivers en je krijgt een top machine.
Helaas voor jou had een medeforumlid er een week of twee geleden een paar (GeckoDrives) die nu op de schroothoop liggen, die zouden ideaal zijn geweest voor deze toepassing.
Froes Billie
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2020 13:56

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door Froes Billie »

Super bedankt weer allemaal!

Zo tof hoe vaak jullie dit topic ff aanvullen!
Maareh op de vraag welke pin ik niet begrijp, dat zijn ze dus ongeveer allemaal zo'n beetje, ben nogal een leek op dit gebied. Hoor dat er een aparte voeding nodig is voor de drivers en aparte voeding voor de motoren, dus maar even niet doen. Mochten met deze drivers de elko's mij om de oren vliegen dan zou dat best wel fijn zijn, weet ik meteen wat een elko is. Maareh ff zonder dollen, nieuwe leadshine drivers is dus the way to go, prima dan gaan we dat eerst doen ipv motoren met ingebouwde drivers. Lijkt mij voor nu ook de makkelijkste en voordeligste oplossing.
Vervangen van motoren met drivers en een kogelomlopspindels kan ook wanneer blijkt dat ik meer ga vragen van de machine dan nu mogelijk is. Eerst maar even zien of die situatie zich uberhaupt gaat voordoen.
Zal jullie binnenkort vragen of de door mij gevonden driver de juiste is, ga het ff proberen bij een Nederlandse distributeur ipv aliexpress (ben geen fan ali, principekwestie).
Spreek jullie later!

mvg
Jordy
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door benkr »

Houd er wel rekening mee dat je ook nog een voeding nodig hebt, minimaal 36V, liever 48V die je dan een paar volt terug schroeft (ze zijn eigenliojk altijd een beetje instelbaar)
En, je zult versteld staan van het prijsverschil tussen Nederlandse leveranciers en Aliexpress. ik ben inmiddels echt een fan van de Chinese markt, dat zorgt er toch wel voor dat ik mijn hobby wat makkelijker kan invullen.
Het hele grote verschil is, als je tenminste de juiste leverancier kiest, dat de hulplijnen echt veel korter zijn, die Met China zijn echt heeeeeeel lang, en technisch helemaal want ze begrijpen je niet eens.
Bedenk dat als je iets bij Aliexpress koopt, je dat doet bij een student die wat bij wil verdienen, en die zijn spulletjes hier gaat halen:

https://www.youtube.com/watch?v=_ziP_4p ... e=youtu.be

Heel soms koop je direct bij een producent, maar dat zijn uitzonderingen.
Froes Billie
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2020 13:56

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door Froes Billie »

Goedemiddag,

Aangezien ik de tips van alle leden enorm waardeer vind ik ook dat ik mijn voortgang en ondervindingen moet blijven delen.
Na het verhaal van de gedateerde drivers welke 2 soorten voeding nodig hadden (laag voor de driver en hogere voeding voor de steppers) heb ik toch maar wat meer onderdelen uit de oude aansturingskast gehaald. Voor mij ook heel leerzaam om te proberen. Vervangen van motoren en drivers kan altijd nog in de toekomst, voor nu wil ik graag aan de slag en niet wachten op een zending uit China oid.
Het moederboard waarop de drivers zitten vereiste een ingaande spanning van 24V wisselspanning (raar) want die wordt meteen omgezet naar gelijkspanning op het board (nu weet ik dus ineens hoe een gelijkrichter eruit ziet, top!). En btw een Elko is dus een condensator Benkr!!! ook dat weet ik nu! Nog ff en ik kan gewoon een technisch gesprek op hoger niveau aan!

Mbv de oude trafo die in de kast zat de voeding gefixed. Heb het aanzetten gefilmd, ik verwachtte een explosie en dat wil je dan wel op film hebben!
Maar het ziet er dus naar uit dat het geheel werkt. De drivers krijgen hun verschillende spanningen binnen (neem ik aan aangezien de lampjes branden, groene lampjes zijn fijn om te zien, geeft hoop) via het moederboard!!
De connectoren waarmee de drivers spanning krijgen en ook de 'pulsen' voor het aansturen van de steppers kwamen dus voorheen van dit moederboard.
Aan de andere kant van de drivers steken ook pinnen uit, zie foto
Het lijkt erop dat ik nu dus ook de aansturing aan de bovenzijde van de drivers kan aansluiten, hier zou dus de Masso gekoppeld kunnen worden.
En verbeter mij AUB als ik het mis hebt, dit is voor mij nogal een experiment.
Welke pin waar gekoppeld moet worden aan de Masso moet nog onderzocht worden... Ik ga mijn best doen maar verwacht nog een vraag vanuit mijn kant binnenkort.

Eerst de voeding op de Masso, 12 tot 24 V gelijkspanning met min 1.5A (en zekering 1A, dit mag blijkbaar zo'n insteekzekering zijn die je in de auto hebt), kwam terug van de Praxis, dacht hem daar te kunnen vinden, kwam thuis en zag dat ik vergeten was te kijken naar soort uitgaande spanning (wisselspanning dus...) jammer, die ligt weer in het schap daar!

De voeding van mijn laptop blijkt geschikt zie ik net, maarja die heb ik nog nodig. Hopelijk morgen een voeding halen bij de mediamarkt ofzo...

MVG
Jordy Ruigrok


21051
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door benkr »

Heel waarschijnlijk komt de benodigde voedingsspanning voor jou Masso controller gewoon uit jou print, alleen het hoe en waar kan ik van hier uit nu niet bepalen. Daar zul je toch of zelf, of iemand met de benodigde kennis bij je in de buurt, wat metingen voor moeten doen.
Ook het aansluiten van de step- en dir-signalen uit je Masso controller naar jou stuurprint zul je zelf moeten doen, het is niet moeilijk, maar de details ontbreken om dat zo hier even te gaan roepen.
Ik wil je wel aanbieden om je te helpen als je met de spulletjes langs komt, maar dat is niet even om de hoek, wellicht woont er iemand veel dichter bij die je kan helpen.
Froes Billie
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2020 13:56

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door Froes Billie »

Goedenavond beste mensen,

Bedankt voor de tip Benkr mbt voeding van print. Heb helaas alleen 36volt uitgangen gevonden. Maar vond een trafo / omvormer in een andere afgedankte machinebesturing 24dc, dus Masso opgestart, interface ziet er top uit, ff iets rustiger / oberzichtelijker dan Mach 3 naar mijn idee.

Volgende stap, de step en dir signalen van de Masso naar de driver, die dus in het moederboard gestoken was voor de voeding. Aangezien de drivers 2 verschillende voedingen nodig hadden, 1 voor steppermotor en 1 voor de driver zelf heb ik dit moederboard behouden, die maakt de verdeling. Bedankt voor de tip leden!

Gaf 1 issue, standaard (blijkbaar) is een step en dir signaal +5 volt, 1 stap zou dan een puls zijn van 5 naar 0 naar 5 volt. De Masso deed dit prima, maareh, het moederboard bleek ook gewoon de 5 volt voeden, die gaf natuurlijk geen puls.
Dus stepper ging raar doen.
Voeding van moederboard naar connector van de driver ff doorgemeten, de pin van step en dir ff opzij gebogen en weer im het moederbord gestoken, great successs!

Standaard voeding driver en stappenmotor via moederbord, step en dir puls van de Masso! Werd er bijna emotioneel van.

Ben inmiddel begonnen met het ontwerpen van de besturingsbehuizing. In dit ontwerp moeten de verschillende ingangen en uitgangen, usb, vga, 230v netjes verwerkt worden voor t mooie. Niet te vergeten, aansturing of regeling van freesmotor.....
Welke freesmotor, beste heren?????
Is dit wat???

https://www.damencnc.com/nl/amb-kress-1 ... 0vac/a3548

In tegenstelling tot een dure oplossing waarbij vloeistofkoeling nodig is en frequentie regelaar leek mij deze geschikt. Bij dit model zou het toerental ongeveer te regelen zijn door de masso.

Andere opties, tips of ideeen mbt de freesmotor / spindel zijn zeer welkom.

Mvg
Jordy Ruigrok,

Ps zal meer fotos uploaden van de voortgang, maar doe deze post ff met mn mobiel.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door xander janssen »

Ik heb deze maar dan in de uitvoering met manuele snelheidsregeling i.e. kan niet extern aangestuurd. Weet dat er veel meningen zijn, maar ik ben er tevreden over voor het werk waarvoor ik hem gebruik. Licht freeswerk in non-ferro en kunststof.
Froes Billie
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mei 2020 13:56

Re: Vernieuwen van graveer/frees machine Cielle

Bericht door Froes Billie »

Enne qua herrie? Gaan de buren hem horen?
Plaats reactie