Vacuüm generator

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Vacuüm generator

Bericht door mickomatsu »

Hallo heren

Even een vraag ter oriëntatie ik ben aan het uitzoeken wat voor mij mogelijk is voor een vacuüm opspanplaat.
Voor mijn bereik zou een plaat worden van max 400x200.
Nu zie ik dat die pompen best duur zijn.
En ik zag zo een vacuüm generator die zijn een stuk goedkoper .
En omdat ik toch al een compressor aansluiting op de machine heb dacht ik dat zou de oplossing kunnen zijn.

Maar nu de vraag zou dit ook werken en heeft er al iemand ervaring mee of werkt zelf al zo?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vacuüm generator

Bericht door Sven »

Perslucht is een dure vorm van energieoverdacht.

Als je er daarna vacuum mee gaat maken wordt dat niet goedkoper.
Dus misschien goedkoop in aanschaf, maar duur in gebruik.

Maar misschien is het dan nog steeds een goede optie om mee te beginnen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Vacuüm generator

Bericht door ruudderooy »

wat Sven zegt klopt, maar is wel afhankelijk hoeveel en hoelang je het gebruikt.

opzich kan zon'n generator best een goed vacuüm halen(zit wel veel verschil in per type), maar je moet wel opletten dat het materiaal net te poreus is en dat de hele vacuüm tafel is afgedekt.
het nadeel is dat een vacuüm generator vaak geen hoge flow heeft dus bij een kleine lekkage heb je al bijna geen onderdruk met en komt je werkstuk los.

maar voordat ik een vacuüm pomp had gebruikte ik ze ook wel eens en kon gewoon aluminium frezen zonder problemen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vacuüm generator

Bericht door serum »

Wat wil je frezen?
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Vacuüm generator

Bericht door mickomatsu »

Hallo heren

Ik wil aluminium gaan frezen.
Maar als ik het dus goed begrijp is zo een vacuüm generator dus erg beperkt en dus duur in gebruik.
Kan dus veel beter in de toekomst een vacuüm pomp kopen waar ik dan veel meer aan heb.

Ik zag dat er ook van die vacuüm platen zijn waar je met een rubber zelf de afmetingen kan maken die je voor een onderdeel nodig hebt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vacuüm generator

Bericht door serum »

Wat voor vormen wil je frezen in aluminium? moeten er bv doorgaten in je onderdelen komen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vacuüm generator

Bericht door hfjbuis »

Je kunt met een krachtige waterstraal (kraan) en een T-stuk ook vacuüm (onderdruk) maken. Deze methode wordt veel in laboratoria gebruikt. Ook een stofzuiger genereert een behoorlijke onderdruk. Zeker als de plaat wat groter is, is de kracht aanzienlijk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vacuüm generator

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 16 apr 2019 23:53 Je kunt met een krachtige waterstraal (kraan) en een T-stuk ook vacuüm (onderdruk) maken. Deze methode wordt veel in laboratoria gebruikt. Ook een stofzuiger genereert een behoorlijke onderdruk. Zeker als de plaat wat groter is, is de kracht aanzienlijk.
Alleen gebruiken veel stofzuiger de zuiglucht ook als koeling van de motor, en er is geen luchtverplaatsing wanneer je afsluit. Dus wel opletten dat de stofzuiger een 'externe' koellucht voor de motor heeft.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jalfrezi
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:20
Locatie: Nijmegen

Re: Vacuüm generator

Bericht door Jalfrezi »

ruudderooy schreef: 14 apr 2019 06:54 ...opzich kan zon'n generator best een goed vacuüm halen(zit wel veel verschil in per type)...
Kan je een type aanraden?

Heb nu deze op het oog:
https://www.sorotec.de/shop/Vacuum-gen ... anguage=en

Zou ik de uitgaande lucht kunnen gebruiken om wat wind langs mijn frees te blazen? Mijn doel is het koelen van de frees en wegblazen van de “spanen”. Ik zal voornamelijk schuim en hout frezen. Ik realiseer dat de uitgaande lucht een beetje “ruim baan” moet hebben en niet meer door een smal nozzletje geperst moet worden. Maar een beetje wind langs de frees is mogelijk al voldoende voor mijn toepassing...

Omdat de hele opstelling in een bus ingebouwd wordt, ben ik beperkt in mijn ruimte. Het combineren van perslucht en vacuum zou voor mij een comfortabele oplossing zijn die ook niet te veel herrie maakt (ik gebruik zo’n stille compressor)

Sander
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vacuüm generator

Bericht door Jacala »

Hoi!
Waarom wil je lucht langs je frees blazen? Voor hout is dit niet nodig namelijk, voor schuim voor zover ik weet ook niet.

Succes met je project!
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Jalfrezi
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:20
Locatie: Nijmegen

Re: Vacuüm generator

Bericht door Jalfrezi »

Zonder persoonlijke ervaring had ik het volgende bedacht:
  • Verwijderen van schuim om te voorkomen dat de frees vol loopt
  • Stof richting afzuiging blazen
  • Koelen van de frees en daarmee verlengen van de levensduur (hout en schuim zullen geen warmte opnemen)
Sander
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Vacuüm generator

Bericht door ruudderooy »

Het nadeel is ook dat ze best veel herrie maken en dit type heeft 6.6m^3 flow maar dan zal hij geen onderdruk geven.(flow is ongeveer 100liter/min)
Ik weet niet hoe groot de opppervlakte zal zijn van jou tafel maar je heb minimaal -0.4bar nodig om iets vast te houden afhankelijk van de oppervlakte en bewerking.
Maar dal zal de flow van een vacuum generator minder dan 30% zijn dus bij een kleine lekkage van jou tafel heb je dan geen vacuum meer.
en als je de uitgaande lucht gebruikt moet deze wel de opgegeven flow hebben 180l/min want anders word het vacuum en de vacuum flow ook weer minder.
grafiek van een vergelijkbaare venturi de H type in het grafiek.

19659

Gr Ruud
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vacuüm generator

Bericht door Kjelt »

Wat is teveel geld, die hele zware vacuumpompen zijn inderdaad al gauw >1000.
Tweedehands komen ze wel eens voorbij voor de helft.
Je zou voor zo'n kleine vacuumtafel ook naar een kleinere vacuumpomp kunnen gaan, bv deze kost 650.- als losse unit.
Klem je mdf platen mee en die lekken best wel.

https://www.mastertools.nl/festool-5800 ... gJk-fD_BwE
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vacuüm generator

Bericht door DaBit »

Je moet eens kijken of er ergens een zijkanaal-pomp te vinden is. Oude autostofzuiger oid. Veel luchtverplaatsing, redelijk vacuüm.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie