Boren in HSS

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Boren in HSS

Bericht door Floor »

Vraagje. Je kan vast in een hss afsteekbeitel een gaatje boren van 1.75mm diameter. Maar wat voor boor heb je hier voor nodig, en welke snelheid? Gaat dat met een cobalt boortje?

Waarom afsteekbeitel: die heeft de juiste dikte voor de toepassing, en is stevig.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Boren in HSS

Bericht door serum »

Ik heb recent wat hss geboord met een carbide boor. Vermoed dat de hss cobaltboor vlot aan het einde van zijn latijn is. Niet voorboren, centreren en dan de 1.75mm boor erin. Toevallig voor een extruder voor kunststof oid?
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Boren in HSS

Bericht door Floor »

Nee, het is voor een vizier van m'n sportpistool. Vizier is moeilijk te vinden, en als je het vindt, best prijzig (450 Eur). Het scharnierpunt oogje waar een asje doorheen gaat is afgebroken. Wil er nu een plaatje met een gaatje bovenop hard solderen. Dacht daarbij voor het plaatje aan een HSS afsteekbeitel van 1.5 mm.
Moet wel opschieten, maandag is m'n volgende wedstrijd.
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Boren in HSS

Bericht door leopard »

Waarom wil je dat dan van HSS maken, wat is daar het nut van?
Koop anders een nieuw LPA viziertje. Voor de meeste merken en modellen wel te koop.
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Boren in HSS

Bericht door audiomanics »

Vonken?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Boren in HSS

Bericht door Kars-cnc »

audiomanics schreef: 10 apr 2019 22:13 Vonken?
Kees
Dat dacht ik ook al, een ideaal EDM klusje!

Aan de andere kant kan ik het nut om HSS voor een vizier te gebruiken ook niet snappen. Een stukje gereedschapstaal of RVS moet toch sterk genoeg zijn? Tenzij je laserogen hebt natuurlijk :lol:
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Boren in HSS

Bericht door Floor »

leopard schreef: 10 apr 2019 19:28 Waarom wil je dat dan van HSS maken, wat is daar het nut van?
Koop anders een nieuw LPA viziertje. Voor de meeste merken en modellen wel te koop.
Omdat ik dat heb liggen, ha ha... en dat mij mooi stevig leek. Inmiddels ook een voelermaatje gevonden in de kast. Lijkt me ook geschikt om het vizier te repareren totdat ik een ander origineel vizier vind.

Wat LPA betreft, dacht niet dat dat er was voor een SIG P210-6
Plaats reactie