Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door zeeschuim »

Smeer je de boel wel? Allemaal composiet frezen.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door serum »

Maar wat kan dat in het geval van tandem homen zijn ?
Een oprechte vraag, ik ben gewoon benieuwd.
1 Sensor kan defect raken, waardoor de brug krom gedrukt kan worden als het echt mis is, 1 motor kan ermee nokken, waardoor de boel ook weer krom geduwd wordt. Motoren meenemen in de e-stop/alarm is sowieso raadzaam.

Als je ze mechanisch koppelt (door een paar extra poelies op beide KO's voor de y en deze verbind je met een tandriem) heb je dit risico niet. In het ergste geval staan ze dan beiden tegen een mechanische eindstop te drukken. (als er iets mis is, drukt de machine zichzelf in ieder geval niet krom).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door Kjelt »

Met closedloop steppers voorkom je dat.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door serum »

Stappenverlies heb ik het in dit geval niet over. Met sensor doel ik op de 2 homing-sensoren die nodig zijn bij het homen van je machine bij tandem-homen. Sven gebruikt trouwens closed loop motoren, maar ook daarvan ben je in dit geval de registratie ook kwijt als het systeem spanningsloos is. Hij doet een aanname waar hij gebleven is (wat logischerwijs, maar niet gegarandeerd hetzelfde is als toen je hem uit schakelde)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door Kjelt »

Ik bedoel dat de machine zichzelf kapotdrukt.
De driver slaat af bij de eerste stappnverlies als hij tegen de mechanische stop aanloopt.
In combinatie met een error uitgang zit het helemaal goed.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door serum »

je maakt een denkfout. De closed loop werkt niet via de controller, (wat op 'echte' controllers/aansturingen wel zo is) maar individueel per motor. En zelfs al was dat het geval, dan is een closed loop nog niet de oplossing voor de eerder genoemde problemen. Zoals ik al zei; 'motoren meenemen in de e-stop/alarm is sowieso raadzaam'.

je kan je brug dus kapot duwen wanneer 1 motor bv geen stappen krijgt (en dus geen stappenverlies heeft) en de andere wel. Of wanneer de ene motor een homing-sensor detecteert en de andere niet. Beiden geven dan geen fout, de ene staat stil, de andere drukt door. Of wanneer de motoras wel draait, maar 1 van de spindels niet. (omdat de askoppeling niet strak genoeg zit)

het zit dus niet 'helemaal goed' met closed loop in dit geval.

Maar goed, het zijn maar stappenmotoren, dus prrrrrr en het is klaar. (en dan heb je wel een error) maar je kan er de boel wel permanent mee beschadigen. Bij servo's is het een wat serieuzer probleem.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 25 mar 2019 21:22 je maakt een denkfout. De closed loop werkt niet via de controller, (wat op 'echte' controllers/aansturingen wel zo is) maar individueel per motor. En zelfs al was dat het geval, dan is een closed loop nog niet de oplossing voor de eerder genoemde problemen. Zoals ik al zei; 'motoren meenemen in de e-stop/alarm is sowieso raadzaam.
Klopt, dat komt omdat dit is zoals het bij mij en alle OSPF is designed. De alarmen van alle motoren staan in serie en in verbinding met de alarm ingang van de controller.
Als een willekeurige motor enkele stappen mist staat de hele machine stil in m-stop.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door FSSF »

Maar de motor mist past stappen als de brug al is scheef getrokken en de motor geen kracht meer heeft, toch?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door serum »

Idd fssf, dan is het al te laat, er treed pas stappenverlies op als 1 van de motoren op volle kracht tegen je brug heeft staan duwen,

Voor Kjelt, is het een hardnekkig kwartje..

Nog een keer:

je kan je brug dus kapot duwen wanneer 1 motor bv geen stappen krijgt (en dus geen stappenverlies heeft) en de andere wel. Maw, er zijn dus scenarios mogelijk waarbij een motor geen stappen meer krijgt (bv kabelbreuk of een defect in de controller) Of wanneer de ene motor een homing-sensor detecteert en de andere niet. (Bv door een kabelbreuk, fout in de sensor of een fout in de controller) Beiden geven dan geen fout, de ene staat stil, de andere drukt door. of wanneer de motoras wel draait, maar 1 van de spindels niet. (omdat de askoppeling niet strak genoeg zit). ook dan word er niet meteen een error gegeven.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ik het zo lees is een portaal met 2 motoren wel een heel risicovolle constructie die te sterkste moet worden afgeraden. :cry:
Toch maar weer tandriem gebruiken ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door Sven »

Tjonge, wat een geanimeerde discussie ;)
Ik weet nu niet goed wat ik nog kan toevoegen.

Maar om maar eens wat zaken te roepen:

De scheefheid van mijn portaal ontstaat door het verschuiven van de poten op de voetplaten (de voetplaten zitten aan de loopwagens), niet door meetbare/significante buiging.
Als ik nu in staat ben de brug weer haaks te zetten en de moeren weet te bevestigen terwijl de motoren op een hele stap stil staan dan zou de boel toch goed moeten blijven, tenzij ik weer een crash meemaak?

Of kan een motor bij het onder spanning komen in een microstep springen?
De kans is natuurlijk groot dat de motor uitgezet wordt als ie in een microstep staat.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door serum »

Meer lijm dus... :)
Test het. Motor uit, aan,

uit aan, uit aan. Ik heb bij mijn servomotoren dit een paar keer gedaan om er zeker van te zijn dat dat niet gebeurt. De stappenmotor heeft van nature een voorkeur, maar bij de motoren van jou valt dat mee (zijn volgens mij 3 fase motoren, die niet zulke sterke torque-dents kennen als een reguliere stappenmotor). Ik ken de constructie van je machine niet precies, je hebt het onderstel gebout, en verlijmd, toch?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 mar 2019 07:42 Als ik het zo lees is een portaal met 2 motoren wel een heel risicovolle constructie die te sterkste moet worden afgeraden. :cry:
Toch maar weer tandriem gebruiken ?
Valt wel mee, mits de sterkte van de brug zodanig is dat de torsie bij maximaal koppel geen blijvende vervorming aanricht, of dat je extra maatregelen getroffen hebt. Vaak is de brug gewoon wat dieper maken al genoeg, zeker met steppers.
Tandriem levert ook weer rek en speling op. Maar als veiligheidsvoorziening geen slecht plan. Vanwege de speling en rek doet die tandriem niet zoveel in normaal bedrijf, maar als 1 van de motoren kuren krijgt springt-ie bij.
Sven schreef: 26 mar 2019 08:35 Als ik nu in staat ben de brug weer haaks te zetten en de moeren weet te bevestigen terwijl de motoren op een hele stap stil staan dan zou de boel toch goed moeten blijven, tenzij ik weer een crash meemaak?
Of kan een motor bij het onder spanning komen in een microstep springen?
De motor springt niet in een microstep bij aanzetten, of althans, ik mag hopen dat Leadshine dat niet doet.
Maar of-ie altijd in dezelfde volle stap terecht komt? Zie het als een voetbal die je op een verticaal geplaatste schuttingplank legt. Als de voetbal veel naar de 'tuin-kant' erop gelegd word zal-ie richting de tuinkant vallen. Idem met de straatkant. Maar als je de bal nu precies goed gebalanceerd weglegt, het zwaartepunt in lijn met het centrum van de plank. Vroeg of laat valt-ie er vanaf, maar of dat de tuin- of de straatkant is?

Het kan dus voorkomen dat de motoren bij aanzetten 1 volle stap verschillen ten opzichte van elkaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@Dabit: doe jij aan tandemhoming ? zoniet hoe blijft de boel dan haaks?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie