Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door Sven »

Een tijdje terug ontdekte ik dat er onhaaks werk uit mijn frees kwam.
Bij controle van de machine zelf bleek er idd een scheefstand ontstaan te zijn.

Na rechtzetten kwam er weer mooi haaks werk vanaf.
De scheefstand liet zich prima verklaren door een crash die de machine had gemaakt.

Maar inmiddels komt er weer scheef werk van de machine en volgens mij is er geen crash geweest.
Wat zou er nog meer een oorzaak kunnen zijn van het ontstaan van scheefstand?

Het portaal wordt aangedreven door twee closed loop easy servo steppers, via kogelomlopen.
Zou er bijvoorbeeld door een iets losse verbinding in een van de twee aandrijvingen gaandeweg tot scheefstand leiden?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door Kjelt »

Gebruik je tandem homing dus dat het pas ontstaat na het homen ?
Eerste wat ik zou checken is de parameters van de drives. Of die volledig gelijk staan.
Ik weet niet of je Leadshine drives hebt, maar die configuratie kun je uitlezen en opslaan en dan de twee bestanden vergelijken.
Sommige drivers passen de instellingen dynamisch aan (soort van autotune) dit wil je eigenlijk niet bij twee drivers op dezelfde as, ik weet niet of je dit kunt uitzetten, dat is wel een goede.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door Sven »

Uiteraard met leadshine drivers, parallel geschakeld, dus geen tandem homing.

uitlezen zou moeten lukken, is wel een projekkie, pc aansluiten en zo. (freespc is linux.)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door Ballegooijen »

Ik gebruik EdingCNC en daar wordt telkens bij het homen de brug automatisch haaks gesteld. Ik weet niet of dat met jou software ook kan?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Oorzaak:? iets met micro-stappen versus full step en uitzetten van de machine op een positie tussen 2 full steps in, en bij inschaelen staan beide motoren op een full step. En als je dat vaak genoeg herhaald, verloopt er iets.
Dus je even inlezen op tandem homing, en de drives met verschillende uitgangen aansturen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door benkr »

Dat is ook wat ik wilde roepen, maar dat hoeft dus niet meer. Ik ben er redelijk van overtuigd dat het dit is, of gewoon een loszittende koppeling of zoiets, je bent de eerste niet.
Het eerste is opgelost met tandemhomen, het tweede kan best wel een aardige zoektocht zijn, ik heb hier al heel veel van dat soort dingetjes langs zien komen, loszittende koppeling, speling op het vast end lager van de KO spindel,............... enz.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 23 mar 2019 19:35 uitlezen zou moeten lukken, is wel een projekkie, pc aansluiten en zo. (freespc is linux.)
Windows laptop met seriele poort is alles wat je nodig hebt.
Jammer dat ik niet echt in de buurt woon anders was ik wel even langs gekomen.

Het lijkt me makkelijk te testen door twee klokjes aan de uiterste zijdes van de as te nullen dan de as even over de lengte heen en weer te bewegen en checken.
Als de parameters afwijken zou je dat meteen kunnen zien.
En anders een aantal keren herhalen om te zien of er inderdaad speling op een van de assen zit.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door keesfrees »

Sven schreef: 23 mar 2019 19:35 . . . drivers, parallel geschakeld, dus geen tandem homing
Afgaande op dit is de verklaring simpel, de machine staat in rust (uitgeschakeld) niet haaks en dat blijft zo na opstarten en ook na homen.

Voor de hand liggende oplossing : tandem homen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door serum »

Of een snaartje met 2 poelies tussen beide KO's spannen? (geen idee of je ontwerp dat toestaat) ik gebruik mijn kleine machine zoals jij de jouwe gebruikt (parallel geschakelde aansturing, 1 homing sensor) maar ik heb er bij de bouw wel 100 procent op gelet dat deze beiden een voorkeur hebben om recht uitgelijnd te staan (geen voorspanning in de brug)

Alle oplossingen voor tandem-homen hebben een risico. Parallel aansturen is helemaal zo gek niet, maar een mechanische verbinding tussen beide assen is dan wel zo praktisch. Ik heb er een paar KO's voor met extra lange assen, zodat ik er een mechanische verbinding tussen kan maken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door Sven »

Dank voor alle reacties mannen.
hugo stoutjesdijk schreef: 23 mar 2019 21:53 iets met micro-stappen versus full step en uitzetten van de machine op een positie tussen 2 full steps in, en bij inschaelen staan beide motoren op een full step. En als je dat vaak genoeg herhaald, verloopt er iets.
Ik vroeg me al af of er zoiets kon spelen. Kan ik dat niet mechanisch oplossen?
Haaks stellen>vastzetten aan het einde van de tafel>moeren los>uitzetten>paar keer aanzetten>moeren vastzetten?

Natuurlijk ook controleren of er geen speling in een koppeling of andere aansluiting zit.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door keesfrees »

serum schreef: 25 mar 2019 13:23Alle oplossingen voor tandem-homen hebben een risico.
Ja, ALLES heeft een risico . .
Maar wat kan dat in het geval van tandem homen zijn ?
Een oprechte vraag, ik ben gewoon benieuwd.

@Sven :
Je kan de brug bewust tegen twee stuiten aan laten lopen, een paar stappen laten over slaan zodanig dat de 2 motoren gelijk staan. En dan nog een keer homen.
De tegen een stuit aan loop methode wordt bij stappenmotoren vaker gebruikt, printers, wapperlampen ed.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door assink »

Is het niet iets mechanisch? Een koppeling die slipt over je kogelomloop of iets in die richting? Zou dat zelf eerst controleren, zou niet zo heel moeilijk zijn lijkt me?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 25 mar 2019 15:01 Dank voor alle reacties mannen.
hugo stoutjesdijk schreef: 23 mar 2019 21:53 iets met micro-stappen versus full step en uitzetten van de machine op een positie tussen 2 full steps in, en bij inschaelen staan beide motoren op een full step. En als je dat vaak genoeg herhaald, verloopt er iets.
Ik vroeg me al af of er zoiets kon spelen. Kan ik dat niet mechanisch oplossen?
Haaks stellen>vastzetten aan het einde van de tafel>moeren los>uitzetten>paar keer aanzetten>moeren vastzetten?

Natuurlijk ook controleren of er geen speling in een koppeling of andere aansluiting zit.
Ik zou de motoren bekrachtigen, zonder step dir aan te sturen. Dan staan ze dus beide op een full step.
Dan mechanisch de boel haaks stellen, weet niet waar jij het makkelijkst kan verstellen, maar je KO-moer 60 graden verdraaien is een mogelijkheid misschien. maar met een spoed van 20 eigenlijk niet.
Misschien de motor klemming zo maken dat die traploos te verdraaien is.
Maar als het ooit goed was, misschien toch maar eens goed kijken of er niet ergens een as slipt. Je kebt onder elke klemschroef een platte kant, of klem je met een wurg-klemming op de as, dat is natuurlijk slip gevoelig.
Maar als je de koppeling los zet, kun je wel mooi de brug haaks zetten.

Maar ik zou als ik jouw was toch gelijk die slave as op een eigen uitgang van de mesa kaart zetten, nog een naderingsschakelaar er bij bouwen, en tandem homing werkend zien te krijgen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Wat zou mijn portaal scheef (onhaaks) kunnen trekken

Bericht door K.J. »

serum schreef: 25 mar 2019 13:23 Of een snaartje met 2 poelies tussen beide KO's spannen? (geen idee of je ontwerp dat toestaat) ik gebruik mijn kleine machine zoals jij de jouwe gebruikt (parallel geschakelde aansturing, 1 homing sensor) maar ik heb er bij de bouw wel 100 procent op gelet dat deze beiden een voorkeur hebben om recht uitgelijnd te staan (geen voorspanning in de brug)

Alle oplossingen voor tandem-homen hebben een risico. Parallel aansturen is helemaal zo gek niet, maar een mechanische verbinding tussen beide assen is dan wel zo praktisch. Ik heb er een paar KO's voor met extra lange assen, zodat ik er een mechanische verbinding tussen kan maken.
Heb je een plaatje? Ik heb nog geen voorstelling er van hoe je met een mechanische verbinding er voor zorgt dat het haaks blijft.
Plaats reactie