Advies gevraagd over oudere CNC

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
EvilJohannes
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2019 21:17

Advies gevraagd over oudere CNC

Bericht door EvilJohannes »

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Johan en ik ben een gemiddeld houtbewerker die zijn eerste stappen in de CNC wereld wil zetten.

Ik kan via MP een CNC machine overnemen met daarin een SMC1500 kaart. De CNC komt met PC-NC van Lewetz.

Nu geven ze mij wel een korting op de aanschaf van WINUSB-NC maar geven zij tevens aan dat de controller card vervangen moet worden.

Zij verkopen zelf een Step3s controller card.

Is er iemand die ervaring heeft met een dergelijke transitie?

Andere tips om de machine weer up to date te krijgen zijn ook van harte welkom.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Advies gevraagd over oudere CNC

Bericht door Kjelt »

Ik heb jaar of zes terug bij mijn vorige Heiz CNC machine dit gedaan.
Op zich stelt het niet veel voor, in plaats van de CNC besturingscontroller op de parallele poort van de pc aan te sluiten , krijg je bij aanschaf van WINUSB een kastje erbij met een USB aansluiting en parallele poort.
Dit kastje buffert de controllersignalen die van de USB poort van de PC afkomen en stuurt de parallele poort en dus de CNC besturingscontroller aan.

Alleen zou ik dit nu nooit meer doen want USB heeft ook zijn eigenaardigheden en voor die prijs zijn er betere alternatieven, alhoewel als je de originele PCNC inlevert bij Lewetz je wel korting krijgt.
Ik zou dan bv kijken of je de controller niet kunt vervangen door een EdingCNC kaart die via ethernet aangestuurd wordt.
Dan moet je meer van de cnc machine laten zien of dit mogelijk is. Mocht je meteen aan de slag willen dan is de eerste optie natuurlijk wel makkelijk.
EvilJohannes
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2019 21:17

Re: Advies gevraagd over oudere CNC

Bericht door EvilJohannes »

Hi Kjelt,

Dank voor je reactie! Het principe van de USB snap ik. Maar ik krijg maar 40,- euro korting op de upgrade dus zo erg ben ik niet gebonden aan Lewetz of een Lewetz controller card.
Ik twijfel wel of de hele aanschaf met alle upgrades en gepuzzel wat voor mij is dan. Dan ben ik misschien beter af met een stepcraft
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Advies gevraagd over oudere CNC

Bericht door Kjelt »

Tja eerlijk gezegd zou ik bij zo'n aanschaf verwachten dat de verkoper de machine helemaal up to date maakt en werkend kan laten zien.
Anders weet je inderdaad niet goed waar je aan begint en wat je te wachten staat.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Advies gevraagd over oudere CNC

Bericht door benkr »

EvilJohannes, het lijkt allemaal veel erger dan het in werkelijkheid is, om de problemen die jij verwacht op te lossen hebben we dit forum.
Begin eens om in je profiel aan te geven waar jou machine woont, misschien woon ik of Kjelt of.... wel bij jou in de straat en kan een van ons je zodanig helpen dat de overschakeling op iets anders probleemloos gaat.
Naast de besturing is het bij CNC ook belangrijk hoe je je werkstuk in CAD tekent, en hoe je daar dan G-code van maakt die je machine nodig heeft om er een werkstuk mee te maken. Geeft daarom ook aan hoe je die stappen doet of denkt te gaan doen.
Schroom niet om toe te geven dat je bepaalde dingen niet weet, wij zijn allemaal bij nul begonnen en de meeste van ons hebben met vallen en opstaan geleerd om heel mooie dingen te maken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd over oudere CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

EvilJohannes schreef: 26 feb 2019 09:30een CNC machine overnemen met daarin een SMC1500 kaart. De CNC komt met PC-NC van Lewetz.
Nu geven ze mij wel een korting op de aanschaf van WINUSB-NC maar geven zij tevens aan dat de controller card vervangen moet worden.
Zij verkopen zelf een Step3s controller card.
Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp:
machine met SMC1500, die SMC1500 is de stepperdriver kaart voor 3 motoren, en die sluit je aan op een parallel poort van de PC.
Als je die kaart gaat vervangen, moet je dus iets hebben met 3 stepper drivers
Dat zou die step3s controller kunnen zijn.
https://www.cnc-modellbau.net/shop/prod ... rj8dffk061
Maar dan moet je nog steeds een verbinding van PC naar controller hebben, hoe dat bij de step3s zit zie ik zo snel niet, maar het lijkt mij wederom parallel, wat dus niet echt meer de voorkeur heeft.
Om kort te gaan, je hebt een kale machine, hebt 3 stepperdrives nodig van ongeveer €50.- per stuk en een 24v voeding. Dat geheel samengebouwd in een kast, kun je natuurlijk kopen, ik vind het kosten-baten plaatje een beetje ongunstig.
Temeer dat je waarschijnlijk liever zou kiezen voor een controllerkaart met USB of beter Ethernet.

Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
EvilJohannes
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2019 21:17

Re: Advies gevraagd over oudere CNC

Bericht door EvilJohannes »

Allen bedankt voor de reacties. De machine wordt werkend geleverd, de PC die het e.e.a. aanstuurt krijg ik erbij. Dat is dus een begin. Ik zal deze zaterdag ophalen en dan kan ik meer info en foto's geven.

Inmiddels heb ik inderdaad begrepen dat het paralel aansturen niet meer van deze tijd is dus mocht ik willen upgraden dan zal ik het controller gedeelte moeten vervangen.

De machine heeft de volgende specificaties:

Machine specs:
X and Y axis:
ball screw 16mm
guide 2 x 25 mm round (sharpened,)
displacement 5 mm / revolution.
step motor 2 Phase Vexta PH299 E 4.0 (4 Amp,)
X and Y axis are equipped with end switches (inductive sensors.)
equipped with T-grooved clamping plate, size 230 x 400 mm.

Z axis:
ball screw 10mm
conduction 2 x 20 mm round (ground)
displacement 5 mm / revolution.
step motor 2 Phase Vexta PH264 E 1.5 (1.5 Amp,)
Z shaft equipped with end switches (mechanical.)
uptake for router above o.i.d around 42 mm

Including:
24 volt power supply, 3 Amp (5Amp peak)
Bosch router POF 600 ACE,
Mills around 2 mm, 15 pieces
various clamping material

Work area / displacement:
X-axis, Y-axis, 230 mm x 350 mm
Z axis 95 mm.

Is er met deze specificaties iets over te zeggen?

Ik heb hier ook een foto:

https://i.redd.it/snvyqrwkori21.jpg

En om op de vraag van Ben, tot nu toe heb ik gekeken naar easel, een export te maken en te importeren in jscut om daar vervolgens g code van te maken. Als ik verder wil met het echte werk zal ik betere software nodig hebben is mijn verwachting.

Op dit moment zie ik de CNC als een mooie toevoeging op mijn houtbewerking hobby en heb ik niet het idee om bijv. iets met metaal te gaan doen. Maar dat zeg ik nu...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Advies gevraagd over oudere CNC

Bericht door Kjelt »

Die rondgeleidingen zijn niet echt populair hier, die hebben namelijk meer speling dan lineaire geleidingen.
Ik zou verder kijken voor een betere fabrieksmachine of betere zelfbouw machine maar alles hangt van je budget af.
Als deze machine voor een paar honderd euro te koop staat en je budget is beperkt dan is het een ander verhaal, moeilijk advies over te geven zonder info.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd over oudere CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vind de opsomming van de spec's indrukwekkender dan de foto.
Het hangt natuurlijk geheel van de prijs van dit setje af.
En of 'werkend geleverd' inhoud dat ie gedemonstreerd wordt of alleen 'blauwe ogen werkend'

Als dit spul door een handelaar te koop aan geboden wordt, volgens mij is het een hoog gehalte zelfbouw opstelling, en niet eens een om trots op te zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Advies gevraagd over oudere CNC

Bericht door vincent1971 »

Ik voor mij zou overgaan op zelfbouw. Met aluminium profielen hout en (Chinese) geleidingen i.c.m. met informatie hier op het forum kom je een heel eind. Heb zelf mijn eerste houten cnc gebouwd en met die ervaringen opgedaan ga ik nu een kleine portaal cnc bouwen zoals hier op het forum staat.
EvilJohannes
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2019 21:17

Re: Advies gevraagd over oudere CNC

Bericht door EvilJohannes »

Allen super bedankt voor de input.

Het is inderdaad een zelfbouw en van een particulier

Ik krijg een demo van de machine maar het geheel is oud. Ik ben niet bij kennis om een machine helemaal zelf samen te stellen en te bouwen. Dat wil ik ook niet. Ik zoek ook geen opstelling die tot op de micron nauwkeurig is. Het is voor aanvulling op mijn houtbewerkingspullen en als kennismaking.

Het in elkaar zetten volgens een handleiding a al bijvoorbeeld een stepcraft lijkt me dan wel weer leuk.

De prjs voor dit setje is 475,- as is.
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Advies gevraagd over oudere CNC

Bericht door vincent1971 »

Dank zou ik iets meer geld erop toe leggen en eens kijken wat Aliexpress zoal te koop heeft.
Plaats reactie