Micromaster ?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

OpaAd
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 nov 2018 17:40
Locatie: Tilburg

Micromaster ?

Bericht door OpaAd »

18189
Kan ik deze Micromaster gebruiken in mijn cnc als snelheidsregelaar op een bovenfrees ?
kromhawt braandt ok.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Micromaster ?

Bericht door Bjornski1976 »

Ja hoor waarom niet? Kijk de handleiding er maar op na. Je bent wel afhankelijk van je motor specs.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Micromaster ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bjornski1976 schreef: 25 feb 2019 21:54 Ja hoor waarom niet? Kijk de handleiding er maar op na. Je bent wel afhankelijk van je motor specs.
Misschien omdat een 1-fase motor met koolborstels niet echt lekker door frequentie in toeren te regelen is ?
En dat is wat de meeste bovenfrezen zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Micromaster ?

Bericht door Ballegooijen »

Even een fotootje van het typeplaatje plaatsen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Micromaster ?

Bericht door benkr »

Ik denk ook dat dat niet helemaal naar wens zal gaan, zo'n motor is meestal een seriemotor en die laten zich maar moeilijk regelen, zeker bij variabele belastingen, en dat is wat CNC frezen bij uitstek is.
OpaAd
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 nov 2018 17:40
Locatie: Tilburg

Re: Micromaster ?

Bericht door OpaAd »

18193
kromhawt braandt ok.
OpaAd
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 nov 2018 17:40
Locatie: Tilburg

Re: Micromaster ?

Bericht door OpaAd »

Daar heb ik dus niets aan, kan ie weg
kromhawt braandt ok.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Micromaster ?

Bericht door Ballegooijen »

Nou, ik heb geen verstand van electronica maar het is wel een 1 phase regelaar.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
OpaAd
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 nov 2018 17:40
Locatie: Tilburg

Re: Micromaster ?

Bericht door OpaAd »

18194
Misschien zie je hier of het kan
kromhawt braandt ok.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Micromaster ?

Bericht door DaBit »

Mjaaaah, via een truukje zou het moeten kunnen. Als je de V/f curve zo in kunt stellen dat de frequentie niet te gek verandert maar de spanning wel, en je kunt de regelaar wijsmaken dat het met 1 missende fase ook goed is dan moet het opzich wel kunnen.

Zit je wel nog met het probleem dat de regelaar wat aan de lichte kant is voor een bovenfrees. Ik denk dat een dikke dimmer handiger is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Micromaster ?

Bericht door Bjornski1976 »

Specificaties van de motor hebben we nog niet gezien. Dat was ook mijn voorbehoud in eerste reactie.

Die micromaster is mooi ding, heb er vroeger veel mee gewerkt.

Even een foto van de motor plaatsen en dan weten we alles en kunnen dan aangeven of ie bruikbaar is.

Een grote dimmer of een variac op een motor kan natuurlijk ook maar of je daar nu gelukkig van gaat worden?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Micromaster ?

Bericht door Kars-cnc »

Ik zou het niet doen! Dit is een "1 fase in => 3 fasen uit" frequentieregelaar. De bovenfrees is zeer waarschijnlijk een seriemotor en die reageert niet op frequentie veranderingen, althans niet op een manier die je wilt.

Een gewone lichtdimmer van voldoende ampères is het eenvoudigst, al regelt dat niet mooi bij wisselende belastingen. Mijn Bosch handboormachine heeft een "belasting gecorrigeerde" regelaar. D.w.z. dat hij meer uitstuurt als de belasting/stroom hoger wordt. Dit werkt heel aardig maar ik heb geen idee of zoiets als losse regelaar te koop is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Micromaster ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 26 feb 2019 09:06 Mijn Bosch handboormachine heeft een "belasting gecorrigeerde" regelaar. D.w.z. dat hij meer uitstuurt als de belasting/stroom hoger wordt. Dit werkt heel aardig maar ik heb geen idee of zoiets als losse regelaar te koop is.
Daar zal wel een toerenopnemer (magneetring) in zitten, net als bij die kress freesmotoren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Micromaster ?

Bericht door benkr »

Kortom, OpaAd moet kiezen, of de bovenfrees niet in toeren regelen, waarom zou ie dat eigenlijk ook doen?, of hij gaat een HF spindel op zijn machine monteren en kan met zijn VFD het toerental van de HF spindel regelen, maar ook dan zal dat toerental heel vaak gewoon "hoog" staan, vooral in hout en met kleine frezen.
Misschien moet OpaAd eens bij iemand gaan kijken die een werkende machine heeft en hoe hard daar de frees door het materiaal ploegt.
Mijn probleem is meestal dat het niet hard genoeg kan, meestal krijg ik als goede raad als het niet lukt om de feed flink op te schroeven, dat bedoel ik. 10 of 20 m/min doet mijn machine niet, maar als ik bij het bedrijf kijk waar ik achter woon werken ze daar vrijwel altijd met die snelheden, en daar leveren ze perfect werk. Het gaat dan wel vrijwel altijd over hout en kunststof, bij metalen ligt het allemaal wat gunstiger voor mij, maar ook daar was ik altijd te voorzichtig heb ik geleerd.
Plaats reactie