Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

OpaAd
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 nov 2018 17:40
Locatie: Tilburg

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door OpaAd »

Dank je wel benkr voor je reactie
Beste Leeuwinga ik heb via mijn zoon een inpakapparaat mogen slopen en heb nu 2 stappenmotors en 2 simodrive`s met wat rail enz
Ik hoop dat ik binnenkort nog een zo`n machine mag slopen dan heb ik genoeg stappenmotors
Wat betreft het bordje
ik heb dit voor een zacht prijsje gekocht
Dat dit illegaal is weet ik niet
Wat ik wel weet is dat ik nog een licens key moet kopen volgens degene waarvan ik hem heb gekocht, kost ongeveer 65 euro volgens hem
Het programma dat er nu op staat draait, maar ik dacht 500 stappen en dan stopt ie
Is dit illegaal ?
Als dat zo is dan koop ik als alles werkt wel een legale versie van een programma of iets met een arduin of zo iets
kromhawt braandt ok.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door ruudderooy »

Ja als ik het zo lees bij hun op de website is het helemaal niet illegaal en werken ze onder licentie.

de software moet idd gekocht worden en word gekoppeld aan jou hardware door middel van iedere controller krijgt een eigen lecentie die niet uit gewisseld kan worden.

volgens mij heeft iemand zijn huiswerk niet goed gedaan :-)
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door Leeuwinga »

Even nog de reactie van Andrej van Planet-cnc
Hi

This is not legal. This is Chinese design based on our Mk1 controller. Software for this is pirated and comes with cracked license.

Best regards
Andrej
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Leeuwinga schreef: 23 feb 2019 08:17 Even nog de reactie van Andrej van Planet-cnc
Hi

This is not legal. This is Chinese design based on our Mk1 controller. Software for this is pirated and comes with cracked license.

Best regards
Andrej
Dan is waarschijnlijk 90% van wat wij uit china laten komen gestolen design. Lijkt me heel lastig om dat tegen te gaan, en voor een consument niet doenlijk uit te zoeken of het illegaal is.
Misschien ben je het vergeten, maar ik denk dat in de jaren 80 alle home computers 'klonen' waren van de IBM PC, daar zaten behoorlijk wat gestolen bios chips in. Ook had IBM het ontwerp vrijgegeven, die bios moest ook licentie voor betaald worden.
En verder moet je ook niets meer bij de Blokker en de Hema gaan kopen, allemaal producten die wel een design broertje hebben voor 10x de prijs.
En zoals ten overvloede vermeld, het ging hier om het aansluiten van Siemens spul. Verder wordt er niets gepromoot of aangezet tot... dus je punt is gemaakt, wij weten het wel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
OpaAd
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 nov 2018 17:40
Locatie: Tilburg

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door OpaAd »

Nou als ik dit allemaal zo lees word het geen bordje en software van Planet-cnc

En of ik hier goed zit met mijn nieuwe hobby vragen weet ik niet meer

Met vriendelijke groet aan Leeuwinga

Sluiten die handel
kromhawt braandt ok.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door Breaker »

Ga even in op benkr aanbod en dan komt het allemaal goed... Stel dan nog eens een andere vraag en je zal zien dat heus niet iedereen’s mening ongenuanceerd is.

Maar ja, het is een open forum, dus iedereen kan hier zijn mening geven en die gaan soms niet over het onderwerp, dat hoort er nu eenmaal bij… als je dat erbij neemt krijg je vaak best nuttige informatie terug.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door andrefc101 »

Het is een zeer nuttig en openbaar forum en hier geldt dus niet klant is koning!
Wanneer je zo snel geïrriteerd ben kan je misschien beter een abonnement op de Margriet nemen!
OpaAd
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 nov 2018 17:40
Locatie: Tilburg

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door OpaAd »

Gisteren binnen gekregen, kan ik weer ff vooruit met aansluiten
Is weer anders als de oude
18627
kromhawt braandt ok.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door kawarider »

Proficiat, dat toont karakter. Veel plezier.
OpaAd
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 nov 2018 17:40
Locatie: Tilburg

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door OpaAd »

Dank je wel Kawarider

Het volgende probleem:
Sluit ik het bord aan volgens de gegevens van siemens, doet hij niets
Hele dag bezig geweest om hem draaiend te krijgen maar het is niet gelukt
kromhawt braandt ok.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je begrijpt natuurlijk dat wij nu geen idee hebben wat je dan wel allemaal gedaan hebt.

Misschien even beschrijven wat je met de aansluitingen gedaan hebt, en ook specifiec de enable en gate signalen.
18634
18633
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
OpaAd
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 nov 2018 17:40
Locatie: Tilburg

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door OpaAd »

Hehe eindelijk weer ff de tijd

Beste Hugo hierbij de foto`s hoe ik het aangesloten heb
186711867218673
kromhawt braandt ok.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door hfjbuis »

Ik zie dat je de Pulse_N Dir_N en Enbale_N hebt aangesloten op de Siemens DB15 connector (bruin oranje violet als ik het goed zie). Ik zie die kabels echter niet terug op het planet bordje. Daar zouden ze met de GND pin verbonden moeten zijn. Nu heb je op het planet bordje slechts één kant van de optocoupler ingang aangesloten.
Het planet bordje heeft ook voeding nodig 8..24 Volt DC, ook dat zie ik niet terug!

Je hebt PIN 8 van de Siemens verbonden met de GND op het planet bordje. Daarmee doe je het voordeel van de optocouplers teniet!

Maak de verbinding tussen pin 8 op de Siemens en de GND op het planet bordje los.
Verbind Pulse_N Dir_N en Enbale_N van het planet bordje met pin 8 GND van de Siemens.
Dan zou het moeten werken. Doe dit bij één as en koppel de andere assen los. Iets dat je sowieso altijd moet doen. Bij een verkeerde aansluiting gaat dan niet meteen alles in rook op maar slecht één van de assen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
OpaAd
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 nov 2018 17:40
Locatie: Tilburg

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door OpaAd »

Omdat de kleuren niet goed te zien zijn had ik de de kleuren er bij gezet.
op de db15 connector zit op 1 zwart pulse, op 2 rood dir, en op 3 geel enable, op 8 grijs gnd
de andere kant van de draad zit 3 geel op ENA, 2 rood op DIR, 1 zwart op STEP, en 8 grijs op GND
de 24 volt is aangesloten maar geen foto van gemaakt, zijn maar 2 draadjes bruin op plus en blauw op min

hfjbuis schrijft: Verbind Pulse_N Dir_N en Enbale_N van het planet bordje met pin 8 GND van de Siemens
Ik zie op het planet bordje geen Pulse_N Dir_N en Enbale_N
kromhawt braandt ok.
Plaats reactie