Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

OpaAd
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 nov 2018 17:40
Locatie: Tilburg

Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door OpaAd »

Nieuw op cnc gebeuren en een leek in aansluiten.
Ik heb een paar 230 volt stappenmotors gekregen met wat apparatuur van siemens oa een simodrive fm stepdrive
Nu wilde ik dit aansluiten op zo`n controller maar ik weet niet hoe
Is er iemand die mij kan helpen?
18182
18181
kromhawt braandt ok.
erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door erikkate »

Blz. 22 van dit document beschrijft de step-dir-enable interface:
https://cache.industry.siemens.com/dl/f ... 0101_e.pdf

Je kunt de ENABLE_N, DIR_N en PULSE_N aansluiten op GND. Vervolgens de ENABLE, DIR en PULSE aan de respectievelijke uitgangen van de UCNCV4 connectors.
So many projects, so little time.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door benkr »

Ja, voor helpen ben je hier op de juiste plaats, je kunt altijd bij mij thuis langskomen, grote kans dat je naar huis gaat met een werkend geheel.
Maar begin eerst eens om in je profiel in te vullen waar je woont want als jij b.v. in Den Helder woont dan is even langskomen in Tilburg geen goed idee.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar voor foto's plaatsen sturen we ze voortaan naar jouw, want de meeste kunnen dat na een jaar nog niet. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 feb 2019 18:36 Maar voor foto's plaatsen sturen we ze voortaan naar jouw, want de meeste kunnen dat na een jaar nog niet. :lol:
Dat zou toch dat nieuwjaarscadeautje worden?
OpaAd
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 nov 2018 17:40
Locatie: Tilburg

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door OpaAd »

Je kunt de ENABLE_N, DIR_N en PULSE_N aansluiten op GND. Vervolgens de ENABLE, DIR en PULSE aan de respectievelijke uitgangen van de UCNCV4 connectors

Als ik het goed begrijp kan ik ENABLE_N, DIR_N en PULSE_N aan elkaar solderen en met 1 draad naar GND doen
Maar er staat bij de aansluiting geen GND, wel CK+ CK- DIR+ DIR-
DIR zal wel aan DIR+ moeten
GND is dat dan CK- en DIR- ?
En waar laat ik dan ENABLE en PULSE ?
kromhawt braandt ok.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door Breaker »

benkr schreef: 21 feb 2019 19:14 Dat zou toch dat nieuwjaarscadeautje worden?
Dat duurt nog even dan... :roll:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door erikkate »

ik heb nu ook nog even de handleiding van de usbcnc kaart bekeken:
het is dus nog iets anders:

als je kijkt in blz. 10 van http://www.variometrum.com/PDF/USBCNC_csatolo_ENG.pdf

CK- => PULSE_N
CK+ => PULSE
DIR- => DIR_N
DIR+=> DIR

DIR+ of CK+ => ENABLE
GND deze zul je bijv. vanaf andere connector moeten aftakken => ENABLE_N


blz. 9 beschrijft het volgende:
This board does not contain the enable control, now most of driver in the market should not connect with the
EN signal and directly work regularly by default.

Blz.22 siemens: Het pwm signaal lijkt me optioneel maar helemaal duidelijk is het voor mij nog niet. Deze zou ik dus eerst laten wezen.
Blz.23 siemens: Ook zul je op je siemens drive zowel GATE_N als ENABLE_N moeten voorzien van 24V.

Al met al nog wel wat gefreubel om het werkend te krijgen maar het lijkt me zeker niet onmogelijk. Je mag me ook een berichtje sturen, misschien kan ik je in overleg verder helpen.
So many projects, so little time.
OpaAd
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 nov 2018 17:40
Locatie: Tilburg

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door OpaAd »

aangesloten op bord
CK- => PULSE_N
CK+ => PULSE
DIR- => DIR_N
DIR+=> DIR

aangesloten op simodrive
L+ (24 V)
M (24 V GND)
GATE_N L+ 24 v
ENABLE_N L+ 24 v

joepieeee hij draait
kromhawt braandt ok.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door Leeuwinga »

vlgs mijn bescheiden mening is deze kaart plagiaat en illegale softyware.
De fabrikant/ontwikkelaar is www.planet-cnc.com
Cees\
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door benkr »

OpaAd, ik zie dat je in Tilburg woont, mocht je verder nog problemen hebben dan wil ik je graag helpen, stuur dan maar een PB en we maken dan een afspraak.
OpaAd
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 nov 2018 17:40
Locatie: Tilburg

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door OpaAd »

benkr schreef: 22 feb 2019 17:19 OpaAd, ik zie dat je in Tilburg woont, mocht je verder nog problemen hebben dan wil ik je graag helpen, stuur dan maar een PB en we maken dan een afspraak.
Zal ik zeker doen
kromhawt braandt ok.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door Leeuwinga »

@mods kan dit itemgesloten worden. Er is hier sprake van illegale software en firmware.
Dat hoort op dit forum niet thuis.
Staat gelijk aan diefstal
Cees
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Siemens stepdrive en 4 Axis USBCNC Nema 23 Stepper Motor Breakout Board koppelen

Bericht door benkr »

Beste meneer leeuwinga, ik vind dat u wel heel erg hard van stapel loopt, over software is hier helemaal nog niet gesproken, en de hardware heeft OpaAd gekregen, hoe weet je dan nu al bij voorbaat dat we het hier hebben over iets illegaals? En waarom moet dit topic dan op slot, laat die man gewoon beginnen met CNC, hij komt er vanzelf achter wat legaal en wat illegaal is, als het illegaal blijkt te zijn dan kan hij altijd nog er voor kiezen om de zaak te legaliseren, maar kennis maken kan naar mijn mening altijd.
Plaats reactie