Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Kars-cnc »

PlanetCNC is de leverancier achter CNCUSB. Ze maken ook hardware bordjes maar volgens mij wordt hun software ook door andere (veelal Chinese) hardware leveranciers meegeleverd.
Best een aardig programma maar zoals al gezegd vind ik hier ook geen beschrijving voor een conditionele programma afloop.

Voor Mach3 heb ik het rekenen wel voor elkaar gekregen, zoals Geert-Jan al opperde moet de formule gewoon tussen vierkante haken. Een parameter moet blijkbaar een getal zijn, door de haken wordt een berekening eerst uitgewerkt en het resultaat is dan de parameter. Dus #21=3 of #21=[1+2] levert hetzelfde op.

Ik heb gezien dat er wel Makro of "subroutine" mogelijkheden zijn in Mach3 maar nog niets mee geprobeerd. Maar deze zijn dan nog steeds niet conditioneel.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door andrefc101 »

Kars-cnc schreef: 16 feb 2019 10:04Ik heb gezien dat er wel Makro of "subroutine" mogelijkheden zijn in Mach3 maar nog niets mee geprobeerd. Maar deze zijn dan nog steeds niet conditioneel.
Ik Mach3 kan je in macro's wel met IF/ELSE werken....
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Kars-cnc »

andrefc101 schreef: 16 feb 2019 11:48
Ik Mach3 kan je in macro's wel met IF/ELSE werken....
Hmm... dat zou mooi zijn, maar geldt dat voor alle versies? Ik zag op de site dat er ook duurdere versies zijn die meer kunnen.

Nietemin, ik ga hier nog wel eens goed naar kijken. Als je een voorbeeld zou hebben zou dat helemaal mooi zijn natuurlijk.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

Ik hoop dat het iemand lukt! Is echt leuk om zo te programmeren, straks probeer ik een vierkantje parametrisch te programmeren( simpel beginnen)
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Kars-cnc »

Grafjan schreef: 16 feb 2019 14:03 Ik hoop dat het iemand lukt! Is echt leuk om zo te programmeren, straks probeer ik een vierkantje parametrisch te programmeren( simpel beginnen)
Gebruik je hier Eding voor?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Met een beetje creativiteit is dit ook wel zonder WHILE lus op te lossen, alleen moet je dan zelf beter nadenken, en het is niet heel flexibel. (maar je moet wat wanneer de besturing niet slimmer is :shock: )
Eigenlijk maakt het in dit voorbeeld al niet uit want het aantal stappen staat al in een parameter, die vergelijking is dus een beetje dubbel op.
Ik zou liever de diepte per keer invullen, en vervolgens het aantal stappen uitrekenen.
Ik heb het even schematisch ingevuld, per besturing is dat aanroepen van onderprogramma's een beetje verschillend, en verder helemaal niet naar het programma gekeken.

Code: Selecteer alles

#1=40 (R-BOVEN)
#2=30 (R-ONDER)
#3=20 (DIEPTE)
#4=100 (AANTAL STAPPEN)
#5=10 (INLOOP)
#6=0 (Z-VLAK)
(-----------------------------)
#21=#1-#2 (R-VERSCHIL)
#22=#21/#4 (R-VERSCHIL PER STAP)
#23=#3/#4 (STAPDIEPTE)
#24=#1-#5 (INLOOPPOSITIE)

G0G17G40G49G80G90;
G54 X#24 Y0 Z3;
S24000 M3;

M98 P1234 L#100  (#100 is aantal stappen)

N2 G0 Z30;
M30;

O12324
(start onderprogramma)
N1 G1 Z-#6 F200;
G41 G1 D1 X#1 Y0 F800;
G3 X#1 Y0 I-#1 J0;
G40 G1 X#24;
#1=#1-#22;
#6=#6+#23;  // diepte wordt opgeteld
#24=#1-#5;
(end onderprogramma)
M99
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 16 feb 2019 14:03 Ik hoop dat het iemand lukt! Is echt leuk om zo te programmeren, straks probeer ik een vierkantje parametrisch te programmeren( simpel beginnen)
Ja, natuurlijk lukt je dat. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

Goeie Hugo met dat subprogramma daar had ik niet aan gedacht! Het makkelijkste is natuurlijk een mach licentie aanschaffen dan maakt de lengte van je programma niks uit, maar dat is lang zo leuk niet.👍
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door andrefc101 »

Grafjan schreef: 17 feb 2019 12:27 ......dan maakt de lengte van je programma niks uit, maar dat is lang zo leuk niet.👍
Het gaat niet om de lengte van het programma, door de parameters te wijzigen kan je een macro voor verschillende maten werkstukken gebruiken, en hoef je niet iedere keer je pc op te starten om gcode te maken....
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

Klein puntje: volgens mij moet #100 #4 zijn.
Zou je die 2 programma’s als 1 tekstbestand in kunnen lezen in mach?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

Ik snap de voordelen van parameters heel goed, ik ben er hier zelf over begonnen. Paar voorbeeldjes : we moesten een paar honderd schijven balanceren , ik moest dan een groefjes programmeren die het juist gewicht aan materiaal weg haalde , je hoefde alleen maar het weg te halen gewicht in te vullen en het programma rekende uit hoe lang de groef moest zijn. Werkte perfect!ook die spiraal waar ik het eerder over had , was op geen andere manier met de middelen die ik toen had niet anders mogelijk.( had dat ding met een voeding van 600 geprogrammeerd maar die machine rekende zo lagzaam dat hij amper een voeding van 80 haalde,telkens de Sin en Cos en radius opnieuw uitrekenen). Maar ik moest ook eens trechters maken, die waren boven vierkant , onder rond en het hartpunt verliep ook nog in 2 richtingen.Maar dat gaat nu toch wel makkelijker , tekening met solid works en hypermill op los laten!
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

Krijg het niet werkend.hij loopt wel naar#24 (40-10=30)Maar bij Z-#6 Loopt hij vast .Hij roept wel het subprogramma aan.
Zag bij Operator/G code Var monitor wel de parameters 0 t/m 4 die had hij keurig ingevuld zoals in het programma stond.
Maar waarom #24 wel goed gaat en #6 niet......geen idee
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 17 feb 2019 13:24 Klein puntje: volgens mij moet #100 #4 zijn.
Zou je die 2 programma’s als 1 tekstbestand in kunnen lezen in mach?
Ik denk dat je gelijk hebt, maar wilde even kijken of je wel wakker was. :lol: Je bent geslaagd.
Geen idee hoe die programma's in mach3 afgehandeld worden, en of dat in 1 keer kan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 feb 2019 21:22
Grafjan schreef: 17 feb 2019 13:24 Klein puntje: volgens mij moet #100 #4 zijn.
Zou je die 2 programma’s als 1 tekstbestand in kunnen lezen in mach?
Ik denk dat je gelijk hebt, maar wilde even kijken of je wel wakker was. :lol: Je bent geslaagd.
Geen idee hoe die programma's in mach3 afgehandeld worden, en of dat in 1 keer kan.
Mach is ook nieuw voor mij. wat ik vreemd vind is dat hij wel naar #24 loopt (X-as staat dan op 30)dit doet hij in het hoofdprogramma hij roept het subprogramma wel aan maar zegt bij Z-#6 Dat hij geen waarde heeft of zoiets.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie