Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

Meeste G codes heb je niet meestal nodig
G17 G80 G49 (DEZE KAN JE MEESTAL OVERSLAAN)
G0 IJLGANG
G1 VOEDING
G2 RADIUS MET DE KLOK MEE
G3 RADIUS TEGEN DE KLOK IN
G17 BEWERKINGSVLAK (beetje moeilijk uit te leggen ,maar meestal niet nodig)
G40 OPHEFFEN RADIUS CORRECTIE
G41 RADIUS CORRECTIE AAN DE LINKERKANT VAN DE CONTOUR
G42 RADIUS CORRECTIE AAN DE RECHTERKANT VAN DE CONTOUR
G80 OPHEFFEN ALLE CYCLUSSEN(volgens mij ook niet nodig)
G54 t/m G59 werkstuknulpunten
zit ik alleen nog met die G49 weet ik ook niet precies,opheffen hoogte compensatie??
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

G49 heft de G43 op, die gebruikt je om toollengte te compenseren.
En als je dan niet verteld in welk vlak je freest, weet die dus niet dat dat de Z-as moet zijn, vandaar die G17.
Door die G-17 weet die ook dat je cirkels in het XY vlak liggen, en de radiuscompensatie in XY moet worden uitgevoerd.
Er zijn freesbanken met horizontale en verticale freesspil, als je dan de horizontale spil gebruikt, moet je G18 gebruiken, frezen in het XZ vlak en lengte in de Y richting.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door javanree »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 feb 2019 08:42Er zijn freesbanken met horizontale en verticale freesspil, als je dan de horizontale spil gebruikt, moet je G18 gebruiken, frezen in het XZ vlak en lengte in de Y richting.
Dat wisselt per fabrikant... bij Maho (oude MH series met Philips 3000 besturing iig) was het juist G17 voor horizontale spindel (XY vlak) en G18 voor vertikale spindel (XZ vlak)
ingoo
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door ingoo »

Hier staat een programma voor Heidenhain

Je zou het kunnen vertalen naar een g code programma

viewtopic.php?f=59&t=16391&start=14
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb geprobeerd de door Geert-Jan voorgestelde code aan de praat te krijgen maar ik loop tegen het probleem dat Mach3 blijkbaar geen berekeningen aan kan?

Bij eerste regel met een berekening "#21=#1-#2 (R-VERSCHIL)" komt er een foutmelding voor het min teken. Als ik dit vervang door een plus of een ander rekenkundig teken krijg ik steeds weer de melding dat het teken niet herkend wordt. Als ik de regel tijdelijk weg haal dan komt de melding bij de volgende regel met een berekening.

Doe ik iets fout? Of moet er nog iets ingesteld worden om te kunnen rekenen binnen de G-code?
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

Berekeningen moet je soms tussen van die vierkante haakjes zetten maar dat verschilt per besturing ook # is soms VC of Q
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Breaker »

Grafjan schreef al dat het in algemene vorm was, iedere besturing heeft weer zijn specifieke macro-taal. Voor mach3 deze even doorbladeren, staat uitleg en voorbeelden:
https://machmotion.com/documentation/So ... Manual.pdf
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wel vreemd dat je helemaal nergens iets over conditional jumps e.d. kunt vinden in die mach3 manuals, ik begin me af te vragen of dat wel tot de mogelijkheden behoort.

(maar het goede nieuws, je kunt altijd nog op het onbeperkte LinuxCNC overstappen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

Ja , ik zie wel wat met optellen enzo, dan zal delen en andere sommen ook wel kunnen. Maar als je geen vergelijking kunt maken zoals: als een waarde gelijk of groter is dan...... ga dan naar regelnummer zoveel.., dan heb je er niet zoveel aan. Zag ook iets van ATAN en ACOS als dat wel kan lijkt het mij stug dat zo’n vergelijking niet ondersteund word.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Kars-cnc »

Ook mijn CNCUSB manual noemt vrijwel niets over dit soort mogelijkheden. Wel jammer, het leek me erg leuk om dit soort programmering te gaan toepassen. Maar geen nood, ik heb bedacht dat ik ook de parameters op een kladblaadje kan uitrekenen, dan zo'n 20 regels met een cirkel in G-code schrijven en de parameters er handmatig inzetten. Als dat lukt heb ik alweer een boel geleerd! Het meer geavanceerde programmeren komt later nog wel...

hugo stoutjesdijk schreef: 13 feb 2019 22:53 (maar het goede nieuws, je kunt altijd nog op het onbeperkte LinuxCNC overstappen. :lol:
LinuxCNC staat op mijn lijstje. CNCUSB heb ik overigens ook aan de praat gekregen dus de 500 regel limiet is niet zo hard meer. Maar het gaat mij op dit moment vooral om te oefenen en het allemaal te snappen ;-)
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

Misschien met een G10 en L11 en L12
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Breaker »

Kars-cnc schreef: 14 feb 2019 07:43 Ook mijn CNCUSB manual noemt vrijwel niets over dit soort mogelijkheden.
Heel hoofdstuk 4 van de handleiding gaat over zaken buiten de standaard G-code.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door andrefc101 »

Breaker schreef: 15 feb 2019 18:16
Kars-cnc schreef: 14 feb 2019 07:43 Ook mijn CNCUSB manual noemt vrijwel niets over dit soort mogelijkheden.
Heel hoofdstuk 4 van de handleiding gaat over zaken buiten de standaard G-code.
Denk dat je een beetje in de war bent..... da's een heel ander programma.... wel scherp blijven hè ;-)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Breaker »

Ow! :oops: Ja, inderdaad :shock: EdingCNC wordt nog wel eens hardnekkig USBCNC genoemd maar dit gaat over CNCUSB, wat is dit dan? PlanetCNC?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie