Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door hex173 »

paar jaar geleden met dit programma een plankje gemaakt met kegelvormige gaten voor ER11.
Komt van Peter's cncecke, kan ik niet meer vinden, daarom gescanned.
O0119 en 02222 zijn de subroutines, als ik het goed begrijp.
18172
18173
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 17 feb 2019 22:46 Mach is ook nieuw voor mij. wat ik vreemd vind is dat hij wel naar #24 loopt (X-as staat dan op 30)dit doet hij in het hoofdprogramma hij roept het subprogramma wel aan maar zegt bij Z-#6 Dat hij geen waarde heeft of zoiets.
Dan zou ik de negatief gebruikte parameter eens met haken schrijven.

Code: Selecteer alles

Z-[#6]
Zoiets dus.
Ik heb nog nergens een behoorlijke beschrijving van de complete syntax gevonden voor mach3, heb het zelf niet dus kan niks uitproberen.
Maak anders #6 een 0.1, misschien vind ie -0 een beetje vreemd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

0.1 heb ik geprobeerd haakjes zal ik morgen proberen .
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

Tussen haakje geprobeerd , ook niet .Hij struikelde over dat min teken , als ik dat weg haal loopt hij wel na z # 6 , dus 0. Maar loopt dan weer vast op I -#1 , terwijl hij het bij de berekening wel goed doet .
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door benkr »

Op het Mach support forum heb ik dit gevonden:

https://www.machsupport.com/forum/index ... ic=19539.0
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

In hex193 z'n voorbeeld schrijven ze [#502/-1] als je zoiets kunt verzinnen zal dat wel een oorzaak hebben, maar het is ook een manier om de uitkomst negatief te krijgen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 feb 2019 21:22 In hex193 z'n voorbeeld schrijven ze [#502/-1] als je zoiets kunt verzinnen zal dat wel een oorzaak hebben, maar het is ook een manier om de uitkomst negatief te krijgen.
Ja zo doet hij het! Morgen proberen of ik het kan laten herhalen met een subprogramma ( kreeg van mijn vrouw op mijn flikker dat ik teveel herrie maakte)😁maar als je al zo moeilijk moet doen om naar een negatieve waarde te lopen kunnen we die vergelijkingen denk ik wel vergeten in mach.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door arjancnc »

Je kunt ook ipv bore circular pocket milling gebruiken, dan kun je het zeker binnen 500 regels houden, zeker als je vertical radius uitzet. Hij maakt er dan mooie G2/3s van
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Breaker »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 feb 2019 13:10 Precies, cirkel radius aanpassen met de diepte x tangens(hoek) en dat in een loopje zetten waarbij je de parameter voor de diepte op laat tellen, en de diameter berekend.
En dan nog liefst met een hoek als parameter, dat dè bekende bij een taps gat voor een conus. ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 18 feb 2019 22:18maar als je al zo moeilijk moet doen om naar een negatieve waarde te lopen kunnen we die vergelijkingen denk ik wel vergeten in mach.
Ik zeg niks. :mrgreen:

Maar je zal maar veroordeeld zijn tot zo'n 'besturing'. :shock:
Het voordeel, je wordt er wel creatief van. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Kars-cnc »

Als ik er goed over nadenk is een echte conditionele afloop helemaal niet nodig. Er zijn namelijk geen condities die veranderen tijdens het frezen waardoor de afloop zou moeten wijzigen. Dat betekent dat je alleen herhalingen wil kunnen doen, en dat altijd met een van tevoren bekend aantal. De Macro aanroep M98 met z'n programmeerbaar aantal herhalingen is hier perfect voor. Petje af voor de Mach ontwikkelaars die dit destijds al voorzien hebben :lol:

Ik heb de laatste code van Hugo er nog eens bij gepakt en hier de nieuwste inzichten in verwerkt; zoals berekeningen in vierkante haken en negatief maken met delen door -1. Hieronder het resultaat:

Code: Selecteer alles

#1=40 (R-BOVEN)
#2=30 (R-ONDER)
#3=20 (DIEPTE)
#4=5 (AANTAL STAPPEN)
#5=10 (INLOOP)
#6=0 (Z-VLAK)
(-----------------------------)
#21=[#1-#2] (R-VERSCHIL)
#22=[#21/#4] (R-VERSCHIL PER STAP)
#23=[#3/#4] (STAPDIEPTE)
#24=[#1-#5] (INLOOPPOSITIE)

G0G17G40G49G80G90
G54 X#24 Y0 Z3
S24000 M3

M98 P1234 L#4  (#4 is aantal stappen)

G0 Z30
M30

O1234
(start onderprogramma)
G1 Z[#6/-1] F200
G41 G1 D1 X[#1] Y0 F800
G3 X[#1] Y0 I[#1/-1] J0
G40 G1 X[#24]
#1=[#1-#22]
#6=[#6+#23]  (diepte wordt opgeteld)
#24=[#1-#5]
M99 (end onderprogramma)
Dit gaat helemaal goed in Mach3 zo te zien. Ik kan het even niet echt frezen deze week maar off-line loopt het helemaal goed en mijn (beperkte) ervaring is dat het dan in de praktijk ook wel zo uitgevoerd wordt. Hieronder het tool-path met het aantal herhalingen op 5, dit heb ik even gedaan zodat je goed kunt zien wat er gebeurd. Met het aantal herhalingen op 100 is het 1 Massive kegel.

18177
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

Net te laat😁bij mij doet hij het ook. Wat ook fijn is, is dat het hoofd en subprogramma in een tekstbestand kan, heb het in de lucht laten frezen, ging goed. Nu die vergelijkingen nog!
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

Kleine kantnoot omdat het programma op z nul begint moet het subprogramma een keer extra herhaald worden, wil je de diepte halen .
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

In mijn beleving zitten er teveel 'stapgroottes' in. Specifiek #22
Ik zou liever de actuele radius uitrekenen aan de hand van de verhouding (huidige diepte/totale diepte)
Dus dan wordt het iets in de richting van:
#22= [#6 / #3 * #21]
Vervolgens met die waarde werken, maar niet #1 aanpassen, maar de berekening achter het juiste adres zetten. X[#1+#22] of #1-#22 natuurlijk.
Het voordeel, het maakt niet uit welke waarde je voor de diepte invult, er wordt altijd de juiste correctie berekend.

Ik leg het nu wel erg slordig uit, maar om het duidelijker te krijgen moet ik eerst dat programma beter ontleden, en het voorbeeld volledig aanpassen.
Ik zal es kijken of ik iets soortgelijks binnenkort eens in een uitgewerkt voorbeeld kan verwerken.


G54 X#24 begrijp helemaal niet, maar misschien heb ik niet helemaal in beeld wat je wilt maken.

En ik blijf toch een voorstander van het gebruik van absolute I en J waardes, gewoon even in de settings aanpassen, en natuurlijk aan je postprocessor vertellen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie