Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door keesfrees »

Grafjan schreef: 22 feb 2019 17:14 . . .soepbatten . . .
Iets met soep ?, of toch niet :-)
https://www.encyclo.nl/begrip/soebatten
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 feb 2019 17:22
Grafjan schreef: 22 feb 2019 17:14 Maar ja, bij die paar milliseconde moet je die anderhalve week dat we hierover aan het soepbatten zijn wel meerekenen.😄
Anders wordt het wel snel saai op zo'n forum.
Was maar een geintje ,vind het juist leuk om mee te denken. Vooral om zonder CAD cam iets voor elkaar te krijgen .en sorry van mijn spelfout.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door andrefc101 »

Grafjan schreef: 22 feb 2019 21:43....en sorry van mijn spelfout.
Het is: sorry voor mijn spelfout.

(ook een geintje hoor.....)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 22 feb 2019 21:43,vind het juist leuk om mee te denken. Vooral om zonder CAD cam iets voor elkaar te krijgen .
Dan ben ik bang dat je op dit forum niet echt aan je trekken gaat komen.
Ik heb de indruk dat G-code schrijven wel het laatste is waar de meeste forum leden aan willen beginnen.
Maar ik blijf het voordeel ervan toch maar promoten. Al vind ik het prima als iemand liever cadcamt, maar begrijpen wat er dan naar je freesbank gestuurd wordt is gewoon reuze handig.(eigenlijk noodzakelijk)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Breaker »

De hulp van mach inroepen: Dat je pas een volledige licentie mag kopen na een jaar ofzo, moet je eerst een jaartje binnen de 500 regels werken. Daar leer je g-code mee. Of verplicht op een heel oude machine met beperkt geheugen beginnen (zo heb ik het moeten leren) :lol:

Daar kon ik ook geen FAKE g-code op gebruiken als G9 en iedereen weet heus wel dat G55 voor werkcoördinaten is... :mrgreen:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Breaker schreef: 23 feb 2019 08:55 De hulp van mach inroepen: Dat je pas een volledige licentie mag kopen na een jaar ofzo, moet je eerst een jaartje binnen de 500 regels werken. Daar leer je g-code mee. Of verplicht op een heel oude machine met beperkt geheugen beginnen (zo heb ik het moeten leren) :lol:

Daar kon ik ook geen FAKE g-code op gebruiken als G9 en iedereen weet heus wel dat G55 voor werkcoördinaten is... :mrgreen:
Je hebt gelijk, ik denk dat er in m'n backup van de afgelopen 15 jaar heel weinig programma's van meer dan 500 regels staan.
En zelfs het programma van m'n avatar-schroef was 'slechts' 50 kB, moest die besturing toch nog wel voorzien worden van een extra optionele 32kB zodat het geheugen op 64kB kwam.
Kom maar een keer spelen op mijn besturing, helaas ga je dan heel ongelukkig worden met wat je hebt. :lol:

Ook niet 100% standaard din besturingen kunnen heel handig zijn, eigenlijk handiger want ze hebben het lef gehad om er een hoop eigen functionaliteit aan toe te voegen.
Die werkcoördinaten doe ik met G51*0 t/m G51*999 dus daar heb ik er genoeg van. ( en daar mag gewoon een W in als m'n systeem een keertje niet recht ligt )

Maar er staat een leuke te koop ergens in jouw buurt.
https://www.2dehands.be/doe-het-zelf-bo ... 90974.html
Dan krijg je van mij cursus.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Kars-cnc »

andrefc101 schreef: 22 feb 2019 22:20
Grafjan schreef: 22 feb 2019 21:43....en sorry van mijn spelfout.
Het is: sorry voor mijn spelfout.

(ook een geintje hoor.....)
Nou zeg.. we gaan toch niet neuzelen over taal dingetjes... Taal is een middel geen doel! Trouwens bij ons op de Veluwe zeggen we altijd: "jammer VAN mijn foutje, het spijt me VAN mijn foutje, geschrokken VAN mijn foutje, enz.... Het is maar net in welke cultuur je opgegroeid bend.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door andrefc101 »

Kars-cnc schreef: 23 feb 2019 17:21
andrefc101 schreef: 22 feb 2019 22:20
Grafjan schreef: 22 feb 2019 21:43....en sorry van mijn spelfout.
Het is: sorry voor mijn spelfout.

(ook een geintje hoor.....)
Nou zeg.. we gaan toch niet neuzelen over taal dingetjes... Taal is een middel geen doel! Trouwens bij ons op de Veluwe zeggen we altijd: "jammer VAN mijn foutje, het spijt me VAN mijn foutje, geschrokken VAN mijn foutje, enz.... Het is maar net in welke cultuur je opgegroeid bend.
met een t ;-)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Kars-cnc »

Grafjan schreef: 22 feb 2019 21:43
hugo stoutjesdijk schreef: 22 feb 2019 17:22
Grafjan schreef: 22 feb 2019 17:14 Maar ja, bij die paar milliseconde moet je die anderhalve week dat we hierover aan het soebatten zijn wel meerekenen.😄
Anders wordt het wel snel saai op zo'n forum.
Was maar een geintje, vind het juist leuk om mee te denken. Vooral om zonder CAD cam iets voor elkaar te krijgen.
Ik ben blij dat ik wat van Fusion 360 CAM geleerd heb, en ik ben blij dat ik een stukje "geavanceerd" G-code programmeren geleerd heb. Ik denk beide goed te kunnen gebruiken in de toekomst! En dan ook nog eens anderhalve week leuk discussiëren hierover, mijn maand kan niet meer stuk :lol:
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Grafjan »

👍ik vond dit ook een leuke topic!
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door DaBit »

Leuk topic, geen leuke topic! :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door DirkSchipper »

Breaker schreef: 23 feb 2019 08:55 De hulp van mach inroepen: Dat je pas een volledige licentie mag kopen na een jaar ofzo, moet je eerst een jaartje binnen de 500 regels werken. Daar leer je g-code mee. Of verplicht op een heel oude machine met beperkt geheugen beginnen (zo heb ik het moeten leren) :lol:

Daar kon ik ook geen FAKE g-code op gebruiken als G9 en iedereen weet heus wel dat G55 voor werkcoördinaten is... :mrgreen:
Ik snap je redenering, en er is ook zeker wat voor te zeggen. Alleen ... In het DOS-tijdperk programmeerden we ook zo efficient mogelijk omdat er weinig geheugen was, en de processor meer op een man met steen en beitel leek ... Maar tijden zijn veranderd, 10 mega-bytjes meer of minder? Wat zou het, 100.000 code regels extra? Tja, dan duurt je programma een seconde langer ...
Feit is wel dat hierdoor voor velen CNC opeens binnen handbereik komt, zonder dat jaren ervaring uit full-time er mee bezig zijn nodig is.

Het probleem wat hier speelt is: ik wil niet het volle pond betalen voor iets uit mijn hobby wat ik maar beperkt gebruik.
Dat is heel legitiem, en dan zul je de consequenties daarvan ook voor lief moeten nemen.
Toch?!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Breaker »

Zeker, het was meer een opmerking van hugo stoutjesdijk om dat verplicht te stellen. Ik vind het zelf wel leuk om hier soms eens over na te denken, en het is ook praktisch als je niet helemaal tevreden bent met een postprocessor, en soms ook gewoon makkelijk om niet de CAD/CAM te hoeven opstarten voor een simpele contour en 4 gaatjes. Maar nu ik de mogelijkheid heb laat ik ook de meeste code uitspugen door CAM en kan me voorstellen dat iemand die matig geïnteresseerd is in g-code maar graag (zomaar een totaal willekeurig voorbeeld ;-) ) vliegtuigvleugels wil laten uitspugen door de machine er niet op zit te wachten om g-code te leren om dit zelf eens te programmeren als er al perfect werkende software voor bestaat.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Heel veel G-code voor 1 simpel taps gat

Bericht door Breaker »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 feb 2019 09:07 Maar er staat een leuke te koop ergens in jouw buurt.

Dan krijg je van mij cursus.
Tja, als ik eens meer dan een halve vierkante meter hobbyhok ruimte overhad... :cry:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie