Nauwkeurigheid freeswerk

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Foenzel
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 jan 2019 14:00

Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door Foenzel »

Hallo allemaal,
Ik heb pas mijn zelfbouw cnc eindelijk afgemaakt nou ben ik veel aan het expirimenteren maar nu blijf ik problemen hebben met vibraties tijdens het frezen.
Mischien dat iemand tips kan geven die ik kan proberen.
Hoor het graag
Mvg
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien hebben we iets meer info nodig over de omstandigheden.
Een foto van de machine, de gebruikte frees, welke technologie, welk materiaal.
Er zijn een aantal forumleden met een kristallen bol, maar daar zou ik niet al te veel op rekenen.

Waarschijnlijk lees je al een tijdje mee hier op het forum, dan weet je inmiddels dat je niet moet schrikken van allerlei niet zo positieve reacties, dat is meestal toch opbouwend bedoeld, maar lukt dan minder om dat over te laten komen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Foenzel
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 jan 2019 14:00

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door Foenzel »

Ik stuur mijn cnc aan met mach 3 maar ik heb het idee dat de vibraties ontstaan doordat mijn stappenmotors niet goed afgesteld zijn.
Maar ik heb al zoveel geprobeerd dat ik niet meer zou weten waar het aan kan liggen.
Misschien ligt het wel aan de manier dat ik de machine gebouwd heb.
Ik heb gisteren geprobeerd fotos toe te voegen aan het forum maar dit kreeg ik niet voor elkaar wat voor bestanden moeten het zijn om het toe te kunnen voegen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door hfjbuis »

Ik heb gisteren geprobeerd fotos toe te voegen aan het forum maar dit kreeg ik niet voor elkaar wat voor bestanden moeten het zijn om het toe te kunnen voegen?
Top
Foto's laten zich als jpg bestand toevoegen aan je persoonlijke foto collectie. Daarna kun je ze met een link invoegen. Er is vast wel een topic over foto's toevoegen even de zoek functie gebruiken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er zijn mensen die bouwen een freesmachine als een 3D printer, met tandriem ipv schroefspillen, dat kan natuurlijk wel een beetje veren.
Stappenmotor drives hebben een type nummer, en instellingen voor microstappen, hoe wat ?

viewtopic.php?f=35&t=16521&p=185308&hil ... en#p185308
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Foenzel
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 jan 2019 14:00

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door Foenzel »

dit is mijn zelfbouw cnc hij wordt aangedreven door stappenmotors waar ik geen specificaties van heb.
alles wordt aangedreven via mach 3.
ikzelf denk dat de trilling mischien wel onstaan doordat de stappenmotors met veren tegen de tandheugels worden getrokken en niet vast in plaats zitten.
hoor graag wat jullie er van vinden en denken.

17983

(ik beschik momenteel niet over detail fotos deze zal ik zsm toevoegen)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik weet niet of er op het forum veel ervaring is met tandheugelmachines, dat is toch wel een ander verhaal dan een KO spindel.
Je zou eerst eens kunnen kijken of je verschil heb bij alleen in de X-as of de Y-as frezen.
Verder heb je zo te zien, loopwieltjes op een rails, weet niet of daar nog iets te winnen is.
De stabiliteit van de brug is vanaf de foto ook niet te beoordelen.
En wat jij vibraties noemt kan van alles zijn, zie je dat terug in het freeswerk.
Misschien ook eens met een potlood een contour tekenen, dan weet je of je ook nog in de freesspil en of frees iets kunt verbeteren.
(wij kunnen je machine wel minder geschikt vinden, maar als jij met een frees van 3mm diameter 60 mm uitsteeklengte gaat frezen, heb je op elke machine een uitdaging)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Foenzel
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 jan 2019 14:00

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door Foenzel »

De test met een potlood heb ik een keer gedaan waardoor ik erachter kwam dat de trillingen niet uit de freesmotor komen.
De brug is stabiel hij loopt aan 2 kanten op een tandheugel en stappenmotor.
De brug loopt over rvs hoeklijnen die op een aluminium profiel bevestigd zijn.

17984
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als de brug stabiel is, loopt de Y as dan probleemloos ? (of de X, maar net hoe jij ze genoemd hebt)

Wat is de step/rev. die je ingesteld hebt.
Hoe ziet een getekend vierkantje er dan uit ? (evenwijdig aan de assen, en ook een keer 45 graden verdraaid)
Denk eigenlijk dat je meer last van omkeerspeling (backlash) hebt. In de breedte meer dan in de lengte zo te zien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door benkr »

Als je je freesmotor met daarin een freesje ergens in het midden van het werkblad parkeert met behulp van X- en Y verplaatsing en je laat dan de frees zakken tot net boven het werkoppervlak, kun je dan de frees heen en weer bewegen? En dan bedoel ik echt alles wat meer dan 0,1 mm is. Als dat zo is dan is het verder een kansloos verhaal, allerlei speling en flex die op de frees samenkomt en er met deze constructie ook bijna niet uit te krijgen is denk ik.
Foenzel
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 jan 2019 14:00

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door Foenzel »

hier wat detail fotos mogelijk kunnen jullie een foutje ontdekken.
ik ga zaterdag de test met de 4kantjes uitvoeren en zal dan een foto plaatsen.

17998
17997
17996
17995
17994
17993
17992
17991
17990
17989
17988
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door benkr »

benkr schreef: 10 jan 2019 16:20 Als je je freesmotor met daarin een freesje ergens in het midden van het werkblad parkeert met behulp van X- en Y verplaatsing en je laat dan de frees zakken tot net boven het werkoppervlak, kun je dan de frees heen en weer bewegen? En dan bedoel ik echt alles wat meer dan 0,1 mm is. Als dat zo is dan is het verder een kansloos verhaal, allerlei speling en flex die op de frees samenkomt en er met deze constructie ook bijna niet uit te krijgen is denk ik.
17992

Als ik met name naar deze foto kijk dan weet ik eigenlijk wel zeker dat de bovenstaande test aan gaat geven dat deze machine aan alle kanten instabiel is, maar probeer het eens, dan weet je het zeker.
Foenzel
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 jan 2019 14:00

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door Foenzel »

Als dat zo zou zijn zou ik dus mijn brug moeten laten zakken zodat de lineare geleiders van de z as verder uit elkaar kunnen en ik minder freesbereik krijg.
Of zou dat niet helpen?
Zaterdag ga ik de tests uitvoeren en dan laat ik dit weten
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid freeswerk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

IK kan het niet goed beoordelen, maar dat spanveertje op die motor, doet die wel wat ?
En wat is de kwaliteit van tandwiel en tandkrans, ik kan me voorstellen dat dat helemaal niet geschikt is om aan te spannen, dat je dan een behoorlijke rammel genereert.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie