monteren riemtandwiel

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1738
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door Breaker » 30 mei 2018 14:57

Sven schreef:
30 mei 2018 14:45
Waarom niet een standaard spanbus uitdraaien en dan doorzagen?
Verschillende redenen:
- Kan er niet goed achter komen welke (taper) hoek wordt gebruikt. Ze zijn waarschijnlijk zo standaard dat niemand het meer vermeld.
- De asmaat ligt vast en de meeste bussen zijn vrij fors qua lengte en dikte, ik heb niet heel veel ruimte.
- Er is sowieso nabewerking nodig op die spanbussen en het tandwiel om het pas te maken.

Voor de krachten die overgedragen moeten worden kan ik het denk ik net zo makkelijk direct uit aluminium maken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

skillalot
Donateur
Berichten: 3019
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door skillalot » 30 mei 2018 20:39

Als je nou zoiets maakt, maar dan met een iets grotere diameter. En dan gaten er in boort en tapt, en je tandriemschijf er vanaf de zijkant tegenaan bout?
Afbeelding

assink
Berichten: 1706
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door assink » 31 mei 2018 10:22

misschien bereik je meer met een aangepaste taperlock bus.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6258
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door hugo stoutjesdijk » 02 jun 2018 11:44

Breaker schreef:
30 mei 2018 14:57
Sven schreef:
30 mei 2018 14:45
Waarom niet een standaard spanbus uitdraaien en dan doorzagen?
Verschillende redenen:
- Kan er niet goed achter komen welke (taper) hoek wordt gebruikt. Ze zijn waarschijnlijk zo standaard dat niemand het meer vermeld.
- De asmaat ligt vast en de meeste bussen zijn vrij fors qua lengte en dikte, ik heb niet heel veel ruimte.
- Er is sowieso nabewerking nodig op die spanbussen en het tandwiel om het pas te maken.

Voor de krachten die overgedragen moeten worden kan ik het denk ik net zo makkelijk direct uit aluminium maken.
Als je de mogelijkheid hebt om het zo zelf te maken, zou ik er niet lang over na denken.
Maar je moet er denk ik wel op letten die 2 helften even diep te trekken. Ik zou dan ook liever nog 2 halve ringen (waar gaten met draad in zitten) 90 graden verdraaid gebruiken om de conus helften in het tandwiel te drukken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1738
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door Breaker » 02 jun 2018 23:52

Ja, dan is het misschien net zo makkelijk om een hele ring te maken, dan kan het ook met een paar boutjes minder. Begint het al wel heel dicht in de buurt te komen van wat DaBit voorstelt.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

Robbie
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door Robbie » 03 jun 2018 22:22

Hallo Breaker,

Zoals voorgesteld is zo'n conische bus een mooie sterke oplossing, maar voor een goede loop van het tandwiel is het wel van belang dat de as niet slingert.
Ik zou als begin eerst eens kijken of het deel tussen de lagers niet slingert en de oppervlakteruwheid goed genoeg is, want dan kan je het evt wat nadraaien en daarna pas die bus opmaat maken.
Het is nl niet ongebruikelijk dat zo een as eerst wordt voorgedraaid, dan een warmtebehandeling krijgt waarna de passingen nabewerkt worden.
Het tussenstuk wordt dan niet meer bewerkt en er kan zo slingering van het (tot nu toe onbelangrijke) deel ontstaan.

Succes,
Rob.

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1738
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door Breaker » 03 jun 2018 23:48

Dat klinkt erg aannemelijk, het middendeel heeft zichtbare en voelbare groeven, wat inderdaad op voordraaien lijkt, de passingsvlakken zijn glad. ik heb de as in een V-blok gelegd een rondgedraaid, de variatie ligt rond de 0,03mm over het hele deel. Als de as zijdelings wordt verschoven is de variatie 0,01mm.


Gallerij Link
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

Robbie
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door Robbie » 05 jun 2018 08:47

Hallo Breaker,

Die slingering lijkt dus heel aanvaardbaar, vraag blijft of je de oppervlakteruwheid vertrouwt.
Je kan het allerlaatste beetje slingering er waarschijnlijk ook nog uit krijgen door te spelen met de stand van het tandwiel tov de conische bus en idem van de bus tov de as.
Maar mijn gevoel zegt, als het wiel net zo weinig slingert als je aangeeft, dan is het prima.

Succes,
Rob.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7873
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door DaBit » 05 jun 2018 09:36

Het zal afhankelijk zijn van wat je er precies mee wil aandrijven, maar ik word niet gauw ongelukkig van die 0,03mm.
En oppervlakteruwheid is een zegen als je monteert met een drupje loctite :lol:

motormuis
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: velo

Re: monteren riemtandwiel

Bericht door motormuis » 07 jun 2018 21:21

dit soort spanbus is voor normale poelies in de handel misschien ook voor riemschijven

Plaats reactie