Soepelheid

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Cncmachine.2009
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jun 2016 17:43
Contacteer:

Soepelheid

Bericht door Cncmachine.2009 »

Hallo,

Wanneer de machine niet in werking is, en je duwt tegen de brug van de Y-as ri van de X/A assen op. Hoe soepel mogen de assen lopen/bewegen bij handmatig duwen en zit er een max. aan de soepelheid van de Y-as en/of X/A assen.

Mvg. James
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Soepelheid

Bericht door serum »

Zonder enige info is hier geen zinnig woord over te zeggen. Je bent niet scheutig over de specs van je machine. Ko spindes? trapezium? Aangezien ik typen zo vreselijk leuk vindt, doe ik toch een gooi.

Geen max aan soepelheid. Hoe soepeler hoe beter, als er maar geen speling opzit. Doorgaans heb je enige voorspanning in de lineaire geleiders en KO's die weer wat meer weerstand veroorzaken.

Let er vooral op dat je bij de lager-ophangingen (dus de uitersten van iedere as, muv de z-as, als je die maar aan 1 kant ondersteund hebt met een lager) de as niet zwaarder gaat lopen. Als het daar zwaarder gaat lopen tav het midden, dan zit er iets niet snor in de uitlijning van je KO moer en en je los/vast lager.

Het is vrij standaard dat een Z as met een KO en een spindel van een kg of 5 automatisch zakt.
Cncmachine.2009
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jun 2016 17:43
Contacteer:

Re: Soepelheid

Bericht door Cncmachine.2009 »

Hm, je hebt gelijk vind ik.

Het zijn KO's van 2005. 3Nm steppermotor.
Aan mijn Z-as hangt de Kress 1050, deze zakt niet. Hier ga ik dus even over nadenken.
Plus Ronde ondersteunde CNC as geslepen en gehard en verchroomd.

Dank voor je reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Soepelheid

Bericht door Swets »

zak niet? je bedoel vanzelf?
of niet als de stappenmotor hem aandrijft?

mij z-as zakt ook niet vanzelf... ik denk bij de meeste niet? ook niet als alles elektrisch uitstaat, en de motor dus vrij kunnen draaien...
maar wat ik al zei... ik geloof dat bij iedereen de z-as bovenin blijft staan?!? hele zware (giet ijzeren professionele) cnc machines hebben soms een rem op de z-as , omdat deze door huh eigen gewicht wel eens willen zakken...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Cncmachine.2009
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jun 2016 17:43
Contacteer:

Re: Soepelheid

Bericht door Cncmachine.2009 »

:lol: Ja, ik bedoel vanzelf. Bedankt voor je comment. Altijd prima. Weet ik weer iets meer.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Soepelheid

Bericht door Swets »

dan moet alles wel heel licht lopen...

probeer jij eens een bankschroef, lijmklem, boorklem ofzo open te duwen , zodat het vanzelf gaat draaien...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Soepelheid

Bericht door keesfrees »

Mijn Z-as heeft echt een elektrische rem nodig maar er hangt dan ook een flink gewicht aan icm een vrij grove spoed spindel.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Soepelheid

Bericht door Swets »

keesfrees schreef: 20 feb 2018 22:13 Mijn Z-as heeft echt een elektrische rem nodig maar er hangt dan ook een flink gewicht aan icm een vrij grove spoed spindel.
ja hoe zwaarder, en hoe grover de spoed, hoe sneller het zal voor komen....

maar spoed 5mm moet je toch aardig hard duwen voordat het vanzelf zal gaan draaien... maar het kan altijd....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie