frequentieregelaar vraag

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

frequentieregelaar vraag

Bericht door John Sellis »

Ik heb hier een afzuiger voor de freesmachine staan. helaas is deze op 230v nu krijg ik daar een te hoge piek belasting op het stroomnet door.

nu was dus mijn bedoeling om hem op 380v te laten lopen. nu kwam ik er achter dat het geen 230\380v motor is.
volgende staat op de motor

220v 9.2a
1.1KW-1.5HP cos 0.75
28601/min 50hz
112uf -280v

nu draait hij op een fase en een nul met condensator.

nu moet hij dus op 380v gaan draaien zodat ik alles over de groepen verdeelt heb!

Ik dacht dus aan een frequentieregelaar met 380v in en kun je vaak wel kiezen voor 3fase uit van 0 tot 400v.

zou dat gewoon werken? en maakt het uit als de regelaar zwaarder is Bijv 2kw (kan vast de amperes bijstellen naar beneden)?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: frequentieregelaar vraag

Bericht door DaBit »

Als het een driefasenmotor is die ze met een condensator aan laten lopen op 230V/1ph dan werkt het. Maar het hoeft niet zo in elkaar te zitten; dat soort motoren bestaan ook met 1 'dikke' winding voor de motorstroom en een 'ielig' hulpwindingkje voor het starten. Scheelt koper en dus geld.

Is het niet handiger om een softstarter toe te voegen op die motor ipv een VFD? Anders zou ik overwegen om de motor te vervangen door een echte 3-fase, dat valt kwa kosten ook nog wel mee voor een 1,1kW type. De VFD mag inderdaad best zwaarder zijn dan je nodig hebt, zolang het maar niet te gek word.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: frequentieregelaar vraag

Bericht door audiomanics »

Euh... Veel VFD's kan je aansluiten op zowel 1 fase 230V als 3 fase 380 (is eigenlijk 3 x230V met 120 graden tussen de fasen) maar de uitgang is eigenlijk altijd 3 fase (UVW) Uitgezonderd andere typen motoren.
Je dustsucker zelf is enkelfase.. (motortje is vermoedelijk niet echt 3 fase )denk niet dat je VFD met 1 belastte fase aan de uitgang goed overweg kan..
Je had toch een paar van die dingen onder de tafel staan? Als je die ieder hun eigen fase geeft heb je het wat meer verdeeld ook.. Anders misschien een softstart oplossing in de vorm van een dikke NTC?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: frequentieregelaar vraag

Bericht door HD13 »

Als je nog een regelaar hebt liggen, dan een mechanisch passende 3 fase motor erbij zoeken.

Softstarter is ook een optie.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: frequentieregelaar vraag

Bericht door John Sellis »

Voor de vacuüm heb ik 3 motoren 230v netje verdeelt. Moet nu alleen afzuiger nog verdelen. Heb maar 40amp 3x En nu gebruikt de de snijmachine en kantbank ook een 25 amp bij elkaar. Als de freesbank er bij aan is komt er ca 5 amp bij per fase bij. En dan is die 9.2 amp net te gek. Maar die verdeelt is maar 3 amp per fase. Knalt nu er net uit na een tijdje omdat het koffiezet apparaat ook af en toe aan gaat.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: frequentieregelaar vraag

Bericht door Ballegooijen »

Knalt nu er net uit na een tijdje omdat het koffiezet apparaat ook af en toe aan gaat.
Geen koffie drinken betekent dan toch geen probleem :lol: :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: frequentieregelaar vraag

Bericht door FSSF »

Maar zonder koffie wordt er weer niet gewerkt... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: frequentieregelaar vraag

Bericht door Ballegooijen »

Ja, daar zit ook weer wat ik. Dan toch maar een andere motor denk ik.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie