Zelfbouw

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

tommyken
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 okt 2009 13:36
Locatie: Duffel

Zelfbouw

Bericht door tommyken »

Goedenmiddag allemaal.

Ik hoop dit op goede plek staat en dat iemand mij wil bijstaan om te helpen een machine in werking te krijgen.

Ik heb momenteel 4 NEMA 17 steppers
CW230 microstep drivers
24V 17A voeding
Kress 1050 spindle
werk oppervlakte van ongeveer 400 op 300 mm met staal en aluminium materiaal bouw.

maar ik zie de bomen door het bos niet meer . Ik dacht eerst aan een mach3 motion card MK3-IV Driver Support Windows aan te kopen voor dit project. Misschien is dit te zwak of onhandig.

Nu vroeg ik me af wat er te opteren val voor een bepaalde controller kaart. Natuurlijk eentje die met bovenstaand kan werken. graag wil ik ook aluminium frezen en ook 3d frezen.
Momenteel zou ik starten met 3 assen en binnenkort als 4 e roterende as.
Wat raden jullie aan met simpele software en makkelijk in werking te brengen met voornoemde materialen.
Liefst niet al te dure prijs.


Alvast dank,
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Zelfbouw

Bericht door mjeuring »

Hoe kom je tot de keuze van je huidige hardware?
Ik vind Nema 17 nogal licht voor aandrijving van een CNC machine, is met 0,5 Nm wel afgelopen. Ook de spanning van je voeding is aan de onderkant voor je driver (24-36V).
tommyken
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 okt 2009 13:36
Locatie: Duffel

Re: Zelfbouw

Bericht door tommyken »

mjeuring schreef: 11 jan 2018 17:01 Hoe kom je tot de keuze van je huidige hardware?
Ik vind Nema 17 nogal licht voor aandrijving van een CNC machine, is met 0,5 Nm wel afgelopen. Ook de spanning van je voeding is aan de onderkant voor je driver (24-36V).
Nema 17 is wat er momenteel ligt, samen met voornoemde materialen. Ik begrijp wel dat hogere Nema motoren beter zijn. Ik zie op Ebay ook in kits oa 23 , maar ik weet niet of de controllers zelf betrouwbaar zijn. Alle aanraders of suggesties zijn welkom.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw

Bericht door benkr »

Je behoefte lezende denk ik dat een leafboy77 kaart een hele goede keuze is.
Die zijn er in 3 en in 4 assen uitvoering, de 3 assen uitvoering wordt hier op het forum regelmatig voor prijzen tussen de 50 en 60 Euro aangeboden.
De 4 assen uitvoering zal iets van 100 Euro kosten.
Ikzelf gebruik een pokeys57CNC kaart, die is ontzettend veelzijdig, maar ook best wel moeilijk zo hier en daar om aan de gang te krijgen, maar je kunt er alles wat je zou kunnen verzinnen mee doen, extra Pendant, extra keyboard, extra assen etc. etc. En die werkt met Mach3 en met Mach4. (ik denk dat 4 assen alleen bij Mach4 mogelijk is met de Pokeys kaart maar dat weet ik niet helemaal zeker)

Ook de UCC100, UCC200 en UCC300 zijn heel bruikbare interfacekaarten, maar zijn veel minder bekend, dat betekent dat je er ook minder hulp voor gaat vinden, b.v. hier op het forum.

Wat betreft je motoren, hoe sterk zijn ze? Als je dat niet weet, hoe lang is het motor lichaam, dat geeft toch wel een globale indicatie van de kracht die echt ding kan produceren.
Hoe veel kracht je nodig hebt voor een machine van 30 x 40 cm ligt sterk aan de manier van bouwen, is de aandrijving met trapeziumspindels dan kost dat ruim meer kracht dan KO spindels om maar iets te noemen.
Het meest gebruikt zijn Nema23 motoren van 2 tot 3 Nm, maar Nema17 motoren zijn er globaal tot zo'n 1,5 Nm, dat zou moeten kunnen mits de rest van de machine een beetje optimaal is.
Het is wel zo dat hoe kleiner (in diameter van vooral de rotor) je motor is, hoe sneller deze kan accelereren omdat de massa die in beweging gebracht moet worden simpelweg kleiner is. Dus een 1,5Nm Nema17 motor zal sneer kunnen zijn dan een 1,5Nm nema23 of Nema34 motor. En snelheid kun je altijd nog inwisselen voor kracht via een overbrenging.

Punt van aandacht is zeker ook hoe je je portaal aandrijft, alleen in het middel of (eventueel via een extra tandriem) aan beide zijden. Een aandrijving alleen in het midden, gecombineerd met al dan niet ondersteunde ronde geleidingen geeft je een redelijk instabiele machine, maar er zijn hier op het forum mensen die op die manier wel een bruikbare machine hebben gebouwd, het ligt er ook aan wat je er mee wilt gaan doen. (toevallig ben ik er zo eentje voor een medeforumlid aan het opknappen)

De drivers die je hebt is zeker niet de beste keuze, zal een relatief traag systeem opleveren (in vergelijking met b.v. DMxxx drivers van Leadshine) maar ze zijn later alsnog heel eenvoudig te upgraden natuurlijk.
Zo ook de voedingsspanning, een spanning van 36 of 48V is heel veel toegepast, hoe hoger je voedingsspanning, hoe sneller je systeem zou kunnen zijn, maar dat is niet altijd een zekerheid want dat ligt ook aan de drivers en zelfs aan de motoren (zelfinductie en stroom) Met de drivers die je nu hebt is 36V al niet echt mogelijk zonder de kans te lopen op kapotte drivers door de hoge voedingsspanning maar vrijwel alle voedingen kun je ook nog een beetje naar beneden bijregelen, de 24v voeding die je nu hebt kun je heel waarschijnlijk ook nog wel naar richting 30V opregelen.

Plaats eens een paar fot's van je machine zoals die nu is, dan krijgen we een idee waar we over praten en kunnen we mogelijk heel eenvoudige verbeter tips geven.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Zelfbouw

Bericht door John Sellis »

benkr schreef: 11 jan 2018 19:49 Je behoefte lezende denk ik dat een leafboy77 kaart een hele goede keuze is.
Die zijn er in 3 en in 4 assen uitvoering, de 3 assen uitvoering wordt hier op het forum regelmatig voor prijzen tussen de 50 en 60 Euro aangeboden.
De 4 assen uitvoering zal iets van 100 Euro kosten.
Ikzelf gebruik een pokeys57CNC kaart, die is ontzettend veelzijdig, maar ook best wel moeilijk zo hier en daar om aan de gang te krijgen, maar je kunt er alles wat je zou kunnen verzinnen mee doen, extra Pendant, extra keyboard, extra assen etc. etc. En die werkt met Mach3 en met Mach4. (ik denk dat 4 assen alleen bij Mach4 mogelijk is met de Pokeys kaart maar dat weet ik niet helemaal zeker)

Ook de UCC100, UCC200 en UCC300 zijn heel bruikbare interfacekaarten, maar zijn veel minder bekend, dat betekent dat je er ook minder hulp voor gaat vinden, b.v. hier op het forum.

Wat betreft je motoren, hoe sterk zijn ze? Als je dat niet weet, hoe lang is het motor lichaam, dat geeft toch wel een globale indicatie van de kracht die echt ding kan produceren.
Hoe veel kracht je nodig hebt voor een machine van 30 x 40 cm ligt sterk aan de manier van bouwen, is de aandrijving met trapeziumspindels dan kost dat ruim meer kracht dan KO spindels om maar iets te noemen.
Het meest gebruikt zijn Nema23 motoren van 2 tot 3 Nm, maar Nema17 motoren zijn er globaal tot zo'n 1,5 Nm, dat zou moeten kunnen mits de rest van de machine een beetje optimaal is.
Het is wel zo dat hoe kleiner (in diameter van vooral de rotor) je motor is, hoe sneller deze kan accelereren omdat de massa die in beweging gebracht moet worden simpelweg kleiner is. Dus een 1,5Nm Nema17 motor zal sneer kunnen zijn dan een 1,5Nm nema23 of Nema34 motor. En snelheid kun je altijd nog inwisselen voor kracht via een overbrenging.

Punt van aandacht is zeker ook hoe je je portaal aandrijft, alleen in het middel of (eventueel via een extra tandriem) aan beide zijden. Een aandrijving alleen in het midden, gecombineerd met al dan niet ondersteunde ronde geleidingen geeft je een redelijk instabiele machine, maar er zijn hier op het forum mensen die op die manier wel een bruikbare machine hebben gebouwd, het ligt er ook aan wat je er mee wilt gaan doen. (toevallig ben ik er zo eentje voor een medeforumlid aan het opknappen)

De drivers die je hebt is zeker niet de beste keuze, zal een relatief traag systeem opleveren (in vergelijking met b.v. DMxxx drivers van Leadshine) maar ze zijn later alsnog heel eenvoudig te upgraden natuurlijk.
Zo ook de voedingsspanning, een spanning van 36 of 48V is heel veel toegepast, hoe hoger je voedingsspanning, hoe sneller je systeem zou kunnen zijn, maar dat is niet altijd een zekerheid want dat ligt ook aan de drivers en zelfs aan de motoren (zelfinductie en stroom) Met de drivers die je nu hebt is 36V al niet echt mogelijk zonder de kans te lopen op kapotte drivers door de hoge voedingsspanning maar vrijwel alle voedingen kun je ook nog een beetje naar beneden bijregelen, de 24v voeding die je nu hebt kun je heel waarschijnlijk ook nog wel naar richting 30V opregelen.

Plaats eens een paar fot's van je machine zoals die nu is, dan krijgen we een idee waar we over praten en kunnen we mogelijk heel eenvoudige verbeter tips geven.
Sluit ik mij volledig bij aan!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Zelfbouw

Bericht door Ballegooijen »

Sluit ik mij volledig bij aan!
Je hoeft niet de hele lap tekst te herhalen hoor John. Kost alleen maar veel dure ruimte en iedereen heeft het toch al gelezen! :idea:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zelfbouw

Bericht door Bjornski1976 »

Als je het simpel en goedkoop wil houden kan je met een arduino uno wat proberen.
Op de arduino kan firmware van grbl met als nadeel dat dit maar 3 assen onafhankelijk kan aansturen. De vierde as A is dan slave van X, Y of Z.
De Arduino stuur je aan met een laptoptopje waarop je universal gcode sender heb draaien en krijgt van de laptop zijn voeding.

https://github.com/grbl/grbl/wiki
https://github.com/winder/Universal-G-Code-Sender

Dit bovenstaande gaat wel beweging in je motortjes geven.
Aansluiten doe je zo:
https://github.com/gnea/gnea-Media/raw/ ... g?raw=true

We zijn natuurlijk wel nieuwsgierig hoe je je machientje in gedachte hebt.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
tommyken
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 okt 2009 13:36
Locatie: Duffel

Re: Zelfbouw

Bericht door tommyken »

Bedankt iedereen alvast voor hun meningen.

Ik zal van het weekend foto nemen van wat ik ga ombouwen van machine.

Nu even een vraag terzijde in verband met de leafboy77. wat is het verschil met mkx iv kaart eigenlijk ?
Wat betreft arduino zie ik niet echt zitten, daar het per as gaat werk en ook niet zo sterk is. Toch bedankt voor de suggestie. Ik wil toch proberen een iets wat stevigere machine te verkrijgen.

Groetjes,
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw

Bericht door benkr »

Ik ken die mkx iv kaart niet, maar lijkt best wel op de leafboy77 kaart. Het lijkt er op dat deze kaart de klus ook wel zal klaren maar ervaring heb ik er niet mee, wel met de Leafboy77, daar zijn best veel gebruikers van.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zelfbouw

Bericht door Bjornski1976 »

Staat een Leafboy77 op marktplaats.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
tommyken
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 okt 2009 13:36
Locatie: Duffel

Re: Zelfbouw

Bericht door tommyken »

Op marktplaats vind ik niets terug. Maar wel via Ebay

Hier alvast foto's van mijn toestel. Ik had gedacht voor de Y-as twee 'smooth rods te plaatsen 10 mm, nu staan de geleidingen links en rechts door centrische en excentrische rollementen. uiteraard moet ik aanpassingen doen voor het plaatsen van NEMA 23 indien ze neem (zie verder).

Afbeelding
Afbeelding

Nu vroeg ik me af welke ik zou nemen samen met die leafboy77 (AKZ250)
deze omdat motoren en drivers bij zijn (voorbeeld)
http://www.benl.ebay.be/itm/EU-Free-Shi ... SwfRdZGT~I

Of raden jullie iets anders /beters aan ? Of kan ik beter overgaan naar een stepcraft ?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zelfbouw

Bericht door kawarider »

Tommyken, als je een complete machine hebt maar geen sturing dan zou ik eerst de software selekteren voordat je de zaak gaat verbouwen. Horen er nema17 op de machine? Zo ja, laat dat zo. Zorgt dat er eerst beweging in het geheel komt, dan kun je later aanpassingen gaan doen. Ondertussen ben je aan de gang. Bouwen doe je toch niet in een keer goed. Mach3 is mijn keus niet, eerder Eding, rustige layout met goede support. Van mach3 is wel letterlijk alles te vinden op internet. Grbl heb ik geen ervaring mee, dat zou ik dan weer graag zien dat dat hier eens ter sprake komt.
Kortom, als motoren en drivers aangeschaft zijn dan ga je ze beter gebruiken. Een keus mbt besturing is een persoonlijke, probeer je wat in te lezen dan kom je daar ook wel uit.
tommyken
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 okt 2009 13:36
Locatie: Duffel

Re: Zelfbouw

Bericht door tommyken »

Hallo,

ik heb ook niet verteld dat het per se mach3 moest zijn, eender een betrouwbaar.
de reden dat ik hem wil ombouwen is dat ik stappen verlies heb. De firma is ook intussen ook al paar jaar 'uit'. Nooit vertrouwen gehad in de firma.

Nu die eding is ook wel 5 keer duurder zag ik. is er eigenlijk ergens een vergelijking voorzien met de voor en nadelen ?
ik zal naast mach3 ook eens de eding bestuderen voor zover ik kan vinden.

Nogmaals bedankt,
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zelfbouw

Bericht door Bjornski1976 »

Dat je stappen verlies hebt is heel vervelend. De oorzaken hiervan kunnen zijn:
- mechanisch; de boel loopt niet soepel of er zijn problemen met uitlijning, smering;
- elektrisch; te weinig vermogen van de voeding.

Het bovenstaande zijn voorbeelden er kan nog meer aan de hand zijn of een combinatie.
De voedingsspanning die je nu gebruikt voor je drivers zijn wel minimaal. Misschien wil je
te snel door het materiaal heen.

Heb je al gekeken op het internet naar bevindingen van gebruikers met een zelfde machine?

Of je nu Mach3 of 4, Linux CNC of Eding gebruikt staat los van je probleem van stappen verlies.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie