taats/druklagers
Moderator: Moderators
Re: taats/druklagers
ik zou de smeergroeven niet open maken, bij het smeren moet de leibaan-olie tussen de zwaluwstaartvlakken geperst worden, dat lukt nooit meer als het systeem open is.
Re: taats/druklagers
Ben aan het zoeken voor de stappers ed.
Na het lezen van enkele topics hier ivm aankoop denk ik toch in Europa te bestellen.
Closed loop.
Hoe bepaal ik het vermogen van de stapper motoren?
Het is een relatief kleine machine, de langs slede kan ik alleen op tillen.
Alleen de Z as is zwaarder, dus dat zou mijn referentie punt moeten zijn.
Eens testen hoe zwaar dat is.
Na het lezen van enkele topics hier ivm aankoop denk ik toch in Europa te bestellen.
Closed loop.
Hoe bepaal ik het vermogen van de stapper motoren?
Het is een relatief kleine machine, de langs slede kan ik alleen op tillen.
Alleen de Z as is zwaarder, dus dat zou mijn referentie punt moeten zijn.
Eens testen hoe zwaar dat is.
Re: taats/druklagers
Gewicht is slechts gedeeltelijk belangrijk, het gaat om het (aanloop) koppel, dat kun je zelf globaal opmeten met een gewicht en een arm aan je spindel.
Als je dan een factor 2 of 3 daar boven gaat zitten komt het wel goed. Kijk ook naar de benodigde snelheid, misschien is een vertraging wel op zijn plaats, ook daar win je koppel mee, zeker als je voor closed loop steppers gaat, die gaan toch wel een factor 2 harder dan gewone steppers. Bedenk wel dat bij hoge snelheden het koppel altijd terugloopt bij stappenmotoren.
Als je dan een factor 2 of 3 daar boven gaat zitten komt het wel goed. Kijk ook naar de benodigde snelheid, misschien is een vertraging wel op zijn plaats, ook daar win je koppel mee, zeker als je voor closed loop steppers gaat, die gaan toch wel een factor 2 harder dan gewone steppers. Bedenk wel dat bij hoge snelheden het koppel altijd terugloopt bij stappenmotoren.
Re: taats/druklagers
Met een gewicht aan een handel kan ik pas als alles er op zit.
De bovenslede weegt 35 kg. de rest heb ik zo goed mogelijk gewogen en was 50 kg, dus totaal 85 kg.
Nu wordt de Z as aangedreven door 2 schuine tandwielen.
Ik vraag mij af hoe lang zo iets mee gaat. Dat ligt niet in een olie bad.
Het zal sneller draaien dan met de hand, dus vraag ik me af of je dat met vet voldoende gesmeerd krijgt.
Ideaal lijkt mij dat niet.
Ik zou met een riem kunnen werken, maar dan moet ik een gat in de zijkant maken om de riem door te laten lopen.
Wordt er ooit gewerkt dat de moer draait en de spindel stil staat, dat zou ook te maken zijn.
Het is natuurlijk nooit eenvoudig en dit is nu mijn derde poging maar ik voel al dat dit het toch gaat worden.
De bovenslede weegt 35 kg. de rest heb ik zo goed mogelijk gewogen en was 50 kg, dus totaal 85 kg.
Nu wordt de Z as aangedreven door 2 schuine tandwielen.
Ik vraag mij af hoe lang zo iets mee gaat. Dat ligt niet in een olie bad.
Het zal sneller draaien dan met de hand, dus vraag ik me af of je dat met vet voldoende gesmeerd krijgt.
Ideaal lijkt mij dat niet.
Ik zou met een riem kunnen werken, maar dan moet ik een gat in de zijkant maken om de riem door te laten lopen.
Wordt er ooit gewerkt dat de moer draait en de spindel stil staat, dat zou ook te maken zijn.
Het is natuurlijk nooit eenvoudig en dit is nu mijn derde poging maar ik voel al dat dit het toch gaat worden.
Re: taats/druklagers
Toch is dit de enige juiste manier, al het andere blijft gokken.benkr schreef: ↑04 feb 2019 14:45 Gewicht is slechts gedeeltelijk belangrijk, het gaat om het (aanloop) koppel, dat kun je zelf globaal opmeten met een gewicht en een arm aan je spindel.
Als je dan een factor 2 of 3 daar boven gaat zitten komt het wel goed. Kijk ook naar de benodigde snelheid, misschien is een vertraging wel op zijn plaats, ook daar win je koppel mee, zeker als je voor closed loop steppers gaat, die gaan toch wel een factor 2 harder dan gewone steppers. Bedenk wel dat bij hoge snelheden het koppel altijd terugloopt bij stappenmotoren.
En ja, je kunt ook iets verzinnen waarbij de moer wordt aangedreven, waarom niet?
Re: taats/druklagers
Ja ja ik geloof het wel, ik was gewoon nieuwsgierig hoe zwaar dat nu zou zijn.
Re: taats/druklagers
Het komt mooi uit als ik 2 enkelrij hoekcontact lagers per soindel plaats.
Vraag: als ik 2 gewone lagers plaats worden die op de binnen ring geklemd.
Hoe zit dat met 2 hoekcontact lagers?
Vraag: als ik 2 gewone lagers plaats worden die op de binnen ring geklemd.
Hoe zit dat met 2 hoekcontact lagers?
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1961
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
Re: taats/druklagers
Kan niet helemaal wijs worden uit je vraag, maar waarschijnlijk moet je even kijken of de hoekcontactlagers dan in X of O configuratie opgesloten moeten worden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1961
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
Re: taats/druklagers
Ja, de constructie moet wel geschikt zijn (of gemaakt worden) om de hoekcontactlagers op te kunnen sluiten, anders heeft het weinig zin.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Re: taats/druklagers
OK, dat wou ik weten.
O opstelling dus.
O opstelling dus.
Laatst gewijzigd door kitman op 04 apr 2019 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: taats/druklagers
plaat gevonden
Laatst gewijzigd door kitman op 04 apr 2019 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: taats/druklagers
Ik ben op zoek naar een centerboor van 6mm.
In de handel vind ik alleen maar 6,3 mm, heb ik ook een.
Weet misschien iemand waar te bestellen?
In de handel vind ik alleen maar 6,3 mm, heb ik ook een.
Weet misschien iemand waar te bestellen?