Trespa verlijmen?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Trespa verlijmen?

Bericht door DaBit »

MS-polymeer

(als ik het niet met epoxy kan dan pak ik dat spul :lol: )
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Trespa verlijmen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:MS-polymeer

(als ik het niet met epoxy kan dan pak ik dat spul :lol: )
De meeste montagekitten zijn toch ms-polymeer tegenwoordig ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Trespa verlijmen?

Bericht door DaBit »

Volgens mij wel.

Om grote vlakken op elkaar te lijmen lijkt het spul me niet ideaal trouwens. Veel te stroperig, en er moet vocht bij kunnen voor het uitharden.
Ik zou het toch zoeken in iets dat niet afhankelijk is van zuurstof of vocht van buitenaf, en dat erg vloeibaar is. Of een contactlijm, dat is misschien ook nog geen verkeerd plan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Trespa verlijmen?

Bericht door serum »

Contactlijm is weer op basis van neopreen, dat is weer flexibel. Ik ga de komende week eens een paar proefstukjes doen, gevlakt, niet gevlakt, geschuurd, niet geschuurd, en dan met PU en epoxy in de weer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Trespa verlijmen?

Bericht door DaBit »

De vraag is hoeveel last je nou werkelijk hebt van die flexibiliteit, gegeven de dunne laagjes en het grote oppervlak.

Magoed, bij mij hadden die dingen allang op elkaar gezeten. Grof schuren, dun laagje epoxy, en dan de grootste ramp: bij elkaar en vlak zien te houden.
Dat spul hecht alleen niet op oppervlakten met een hele lage oppervlakte-energie zoals PE, PP, etc. Maar dan heb je met andere lijmen net zo goed een probleem. En je hebt ook geen 20N/mm² afschuifsterkte nodig; je hebt oppervlak genoeg en je belast de verbinding alleen in compressie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Trespa verlijmen?

Bericht door zeeschuim »

resorcinol lijm
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trespa verlijmen?

Bericht door DirkSchipper »

Oscar f1 schreef:Trespa in de oven
grappig bedoelt neem ik aan?
Nee, epoxy wordt aanzienlijk sterker en harder van een 'temper-behandeling'.
Maar dan moet dat wel goed gebeuren.

Gewoon in de oven is handig omdat (grofweg) elke 10 gr temperatuurverhoging de reactie 2x zo snel verloopt. +20 gr zorgt dus voor 4x zo korte uithardingstijd.

Temperen is iets anders. De uitharding van epoxy creëert een chemisch netwerk van verbindingen. Maar lang niet alle te verbinden molecuul-eindje raken verbonden. Door te temperen ontstaan veel meer verbindingen (bijna 100%). Daardoor wordt de epoxy harder en sterker (+20% à +50%).

Hoe voer je temperen goed uit?
Eerst wat voorinformatie: uitgeharde epoxy is een zgn. thermoharder. Dwz. als je het verwarmt smelt het niet. ga je door met de temperatuur verhogen dan gaat het verbranden/verkolen. Maar er is een temperatuur, vlak voor verbranden verkolen, waar het wel zachter en plastischer wordt. Het wordt enigzins vervormbaar, Maar niet zoals smelten.
Eerst gewoon laten uitharden. Eventueel bij iets verhoogde temperatuur (max +20 gr.).
Daarna, nogmaals, een paar uur de oven in. Nu bij een verhoogde temperatuur. Hoe hoog? Daar zit ons probleem: net onder de temp waarbij de epoxy wat zacht begint te worden. Na een paar uur (4-6) is de epoxy verder uitgehard, en kun (moet) je de temperatuur weer wat verhogen, tot vlak onder de nieuwe plastische grens, weer een paar uur wachten ... En dat een keer of vier - vijf.

Wat is hier lastig aan:
1. een oven van bruikbare afmetingen,
2. welke temperatuur voor elke stap. Die is specifiek voor elke soort epoxy, voor elke stap,
3. voldoende nauwkeurige thermometer

In de praktijk kom je een heel eind met de volgende methode:
1. gewoon 24 uur uitharden (evt. iets versneld bij 40 gr)
2. daarna nog 6 uur bij 55 gr Celcius.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Trespa verlijmen?

Bericht door serum »

Prachtige post Dirk! Erg leerzaam! Was al eerder wat van je reacties tegengekomen in de epoxy-sfeer. Is het je werk?
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trespa verlijmen?

Bericht door DirkSchipper »

Nee, modelvliegtuigen bouwen als hobby.
Je pikt hier en daar wel eens wat op ....
Wat niet wil zeggen dat ik dat ook allemaal toepas ...
- Het moet thuis uitvoerbaar zijn,
- het moet zinvol zijn (onzin voor laagbelaste onderdelen)
- en opwegen tegen een laagje glas of carbon extra.
In de praktijk laat ik de boel gewoon rustig uitharden, en als ik het extra sterk wil hebben leg ik het onderdeel een dag in een plastic zak in de vensterbank in de zon. Werkt voor mij goed genoeg.
Als ik haast heb maak ik met een paar latten en een laken een tunneltje voor een elektrische blaaskachel. 3 uurtjes op 500 of 1000 W doet wonderen met 24-48 uurs epoxy. :mrgreen:

Maar ... het kan geen kwaad om de theoretische achtergronden te kennen.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Trespa verlijmen?

Bericht door michel pet »

ik heb geen id wat voor kit het was had het nog over en domweg geprobeerd.
plaat op plaat her en der een dotje en dan heen en weer bewegen gewicht er op of klem en wachten 24 uur.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Plaats reactie