Software

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
R Hoekstra
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 apr 2017 17:04

Software

Bericht door R Hoekstra »

Hallo,

Momenteel ben ik bezig een cnc aan het bouwen voor het graveren van printplaten.
Ik ben nu zo ver dat ik de steppers kan laten draaien via een programma GRBLcontrol. Zie link.
http://www.netlaputa.ne.jp/~T-Satoh/CNC ... Hole_s.png.
Alles werkt naar behoren, alleen is mijn plateau wat als Y heen en weer gaat maar 20x20 cm.
Ook mijn X-as en Z-as hebben een ruimte beperking.
Ik heb niet het idee dat het programma met endstops werkt, maar vind het wel heel fijn als hij bij de drie assen op tijd stopt zodat niet alles in de soep draait.
Ik had voor mijn zelf al wel bedacht om in het begin voor alle zekerheid alle endstops in serie te zetten en deze aan te sluiten op het contact E-stop. maar er moet volgens mij een instelling zijn die software matig op tijd bij het eind stopt.

Is er iemand die ervaring heeft met dit programma en weet waar je de uiterste waarden van X,Y en Z kan ingeven, of een beschrijving heeft hoe je dat moet invoeren en waar.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Mvg R Hoekstra
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Software

Bericht door Benny_DS »

Welke firmware zit er in je arduino?
R Hoekstra
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 apr 2017 17:04

Re: Software

Bericht door R Hoekstra »

V-0,9a
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Software

Bericht door vincent1971 »

Persoonlijk zou ik de limits van de x-, y- en z-as van grbl gebruiken. Weet niet of je de uno of de mega gebruikt. Maar zijn wel de aansluiting te vinden op internet. Je kan dan b.v. de home functie gebruiken om naar de begin positie terug te keren. DIt werkt b.v. bij grbl controller 3.6.1. en dan klik je op Home. Binnen grbl zijn een aantal te configureren parameters. Je kan voor maak of breek contacten kiezen b.v.
DurkVell
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2017 15:55
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Software

Bericht door DurkVell »

R Hoekstra schreef:Hallo,

Momenteel ben ik bezig een cnc aan het bouwen voor het graveren van printplaten.
Ik ben nu zo ver dat ik de steppers kan laten draaien via een programma GRBLcontrol. Zie link.
http://www.netlaputa.ne.jp/~T-Satoh/CNC ... Hole_s.png.
Alles werkt naar behoren, alleen is mijn plateau wat als Y heen en weer gaat maar 20x20 cm.
Ook mijn X-as en Z-as hebben een ruimte beperking.
Ik heb niet het idee dat het programma met endstops werkt, maar vind het wel heel fijn als hij bij de drie assen op tijd stopt zodat niet alles in de soep draait.
Ik had voor mijn zelf al wel bedacht om in het begin voor alle zekerheid alle endstops in serie te zetten en deze aan te sluiten op het contact E-stop. maar er moet volgens mij een instelling zijn die software matig op tijd bij het eind stopt.

Is er iemand die ervaring heeft met dit programma en weet waar je de uiterste waarden van X,Y en Z kan ingeven, of een beschrijving heeft hoe je dat moet invoeren en waar.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Mvg R Hoekstra
Hier: https://github.com/grbl/grbl/wiki/Configuring-Grbl-v0.9 kan je alle grbl-opdrachten bekijken. Je hebt soft- en hardware limits $20 en $21, die je moet activeren (bijv. $20=1 voor activeren soft limits) en vervolgens met $130, $131 en $132 de maxima ingeven.
Plaats reactie