twee motoren werken niet. Wel goed bedraad..

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dfennema
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 mar 2014 18:00
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

twee motoren werken niet. Wel goed bedraad..

Bericht door dfennema »

Hallo beste mensen. Inmiddels weer met een nieuw project bezig en alles aangesloten .. vervolgens doet alleen de y as het. Geen idee wat ik verkeerd heb gedaan. Bij het inschakelen en joggen brommen de x en z wel. Vervolgens de drivers getest. Zowel op de x y en z driver draait de y as wel. De x en z echter brommen alleen wat. Vervolgens de bedrading 3x nagekeken van x en z van motor tot driver, en kom tot de conclusie dat de bedrading precies hetzelfde is als die van de y as. Vervolgens de motor van x en z op de driver van y gezet en ook geen resultaat. Zo veel draad zit er niet op, dus na 3x controleren moet de fout toch echt elders liggen. Wat zie ik over het hoofd? Motortjes zijn nieuw.. zou in de fabriek de kleuren omgedraaid kunnen zijn?
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: twee motoren werken niet. Wel goed bedraad..

Bericht door skillalot »

Zou kunnen, meten is weten...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: twee motoren werken niet. Wel goed bedraad..

Bericht door Sven »

dfennema schreef:zou in de fabriek de kleuren omgedraaid kunnen zijn?
Dat schijnt met chinees spul wel eens te gebeuren.
Kan je wat van de motoren omwisselen, werkende en niet werkende verwisselen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: twee motoren werken niet. Wel goed bedraad..

Bericht door vincent1971 »

Wat voor voeding gebruik je? Welk type stapmotor? Al de stapmotor doorgemeten?
dfennema
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 mar 2014 18:00
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: twee motoren werken niet. Wel goed bedraad..

Bericht door dfennema »

Zojuist de motoren eens doorgemeten die niet willen werken. Die lijken normaal te zijn. Rood en Blauw zijn een spoel en Groen met Zwart ook.

Kit gekocht van ebay van Longsmotor :
3 pcs Nema 23 stepper motor 270 oz.in bipolar 23HS8430 3A
3 pcs Stepper motor driver DM542A, PEAK 4.2A, 128 micsteps
1 pc Power supply 350W-36vdc/9.7A

Misschien ligt het wel aan het type draad. Ik heb speakerdraad gebruikt. Wel wat dun misschien. Vanavond maar eens met gewoon netsnoer bedraden.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: twee motoren werken niet. Wel goed bedraad..

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb speakerdraad gebruikt
Je moet hiervoor een afgeschermde kabel gebruiken. Lees o.a. maar eens in het topic van de open source machine.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: twee motoren werken niet. Wel goed bedraad..

Bericht door benkr »

Ja, afgeschermd draad is waarschijnlijk beter voor het in de perken houden van storingen, maar verder moet het met speakersnoer ook werken,zeker als je de draden per spoel twist, als het wat dun is dan zal het wat minder goed werken, maar werken zal het.
Als je spanning op de driver zet en de enable niet aansluit, kun je dan de motoren ronddraaien?
Is de weerstand van een spoel van een werkende motor gelijk aan de weerstand van een spoel van een niet werkende motor?
Als je geen weerstand kunt meten, zet dan b.v. eens een autolamp (koplamp) in serie met een van de spoelen, kijk vervolgens of je verschil in helderheid van de lamp ziet bij een werkende en een niet werkende motor.

Mocht dit nog steeds niet tot resultaat leiden, vraag dan een medeforumlid eens bij je langs te komen om je te helpen, of ga met het setje bij iemand langs, het aangeven van je woonplaats helpt beslist om iemand uit de buurt te vinden, misschien zelfs wel uit de straat, wie weet. Zoals je kunt zien hebben veel forumleden hun woonplaats in hun gegevens ingevuld en kun je die bij elk bericht zien.Je bent bij mij altijd welkom, en ik denk bij veel andere forumleden ook.
dfennema
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 mar 2014 18:00
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: twee motoren werken niet. Wel goed bedraad..

Bericht door dfennema »

Allen hartelijk dank voor de reacties! Inmiddels werkt de machine naar behoren. Ik had de bedrading vervangen en .. voila! Ik had nu dikker draad gebruikt en zag bij het loshalen van de eerste draad dat er bij het vastzetten de eerste keer een aantal koperdraadjes uit de kern loszaten. Dus ik denk dat het vooral losse contacten waren die de problemen veroorzaakten. Vandaag lange werkdag dus nu biertje en morgen eens een eerste tekening frezen. Vond de assen wel wat traag bewegen. Ik post wel even een plaatje van het resultaat. Draden uit de motor waren overigens correct.

https://imageshack.us/i/pnpYYf1vj
Plaats reactie