hulp gevraagd

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
BlackBart
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2017 20:18
Locatie: Montfoort
Contacteer:

hulp gevraagd

Bericht door BlackBart »

Een goede morgen, of zoals dat tegenwoordig heet hallo aanwezigen.
Ik ben hier nieuw, en eigenlijk een volkomen leek op het gebied van de toe te passen besturingen voor CNC.
Ik kan goed overweg met metalen en hout en kunststof. Heb de machines conventioneel, en kan daar aardig mee uit de voeten ( ik wil bescheiden overkomen ) Maar het probleem.
Ik heb aangeschaft een CNC 3020. en klein CNC freesbankje afkomstig ergens uit azie.
Maar hoe stuur ik die aan, hoe werken de diverse programma's ( jpg naar mach 3 voor omzetten naar G code etc )
Dat is project 1
Project 2
Ik wil een laser plotter maken. Heb al wat over gekocht van een blijkbaar mislukt project. Stappen motoren met assen en 1 kaart waarop iets staat over mach 3.
Maar wat heb ik nodig voor de besturing. Ik heb geen flauw idee. En de leverancier van de stappen motoren zegt dat je het zelf moet programmeren ???

Overigens een boekje gekocht bij bol.com.
Build your own CNC Machine. Uitvoerig beschreven hoe je een machine uit MDF op kunt bouwen ( knutselwerk in mijn ogen ) Maar over de besturing geen of nauwelijks enige info.

Wie kan mij helpen. Als tegenprestatie bied ik (tig) las werk, klein draai en freeswerk, zetwerk etc.

vr gr

Bart
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: hulp gevraagd

Bericht door Ballegooijen »

Welkom Bart.
Er is genoeg kennis aanwezig hier op het forum dus dat komt wel goed. Geef eerst even aan waar je woont. Soms zit er iemand "naast de deur" wat dan weer heel makkelijk is.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
BlackBart
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2017 20:18
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: hulp gevraagd

Bericht door BlackBart »

Ik woon in Montfoort. Is inderdaad wel zo handig

VR gr Bart
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: hulp gevraagd

Bericht door keesfrees »

Montfoort, daar kom ik on-regelmatig langs, nu nog geen concrete plannen, ws eind aug. weer, om een collega te gaan helpen met werkplaats verhuizen, voor de zoveelste keer, daarom heb ik het een stukje verderop gezocht :-)

En hou iig za. 4 november 2017 vrij :
viewtopic.php?f=2&t=14459
Laatst gewijzigd door keesfrees op 02 aug 2017 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: hulp gevraagd

Bericht door Floppy »

Als je zin hebt mag je wel eens bij mij komen kijken. Ik woon in Rotterdam-oost dus ook niet zo ver weg.
Ik gebruik oa q-cad, cambam en Eding -cnc.
BlackBart
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2017 20:18
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: hulp gevraagd

Bericht door BlackBart »

Rotterdam is goed te doen.
Ik wil graag een keer kijken hoe e.e.a. bij jou werkt.

Wat is de beste manier om contact op te nemen.

vr gr

Bart
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: hulp gevraagd

Bericht door Floppy »

Ik heb je een e-mail gestuurd.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: hulp gevraagd

Bericht door kawarider »

He, blackbart. Drongelen bij Waalwijk is mss ook een optie. Kun je cnc plasmasnijder aan het werk zien onder Mach3.
Freesje hebben we draaien onder Eding.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: hulp gevraagd

Bericht door audiomanics »

Je noemt JPG naar GCode.. Dat is een vrij ongelukkige keuze... Voor CNC frezen zijn vectoren nu eenmaal veel beter te gebruiken.. Een JPG omzetten naar vectoren is "automatisch" meestal een drama.. Handmatig overtekenen geeft een veel beter resultaat.
Dat is project 1....
Dan een programma waarmee je, met de freesjes die je wil gebruiken, een "toolpath" genereren, ofwel je freesjes aan de binnenkant van die vector of aan de buitenkant of midden over laten lopen..
Als je de toolpaths hebt laten maken moeten die nog geëxporteerd worden naar een taaltje dat je freesmachine begrijpt, in de meeste gevallen een G-code.. (helaas zijn er nogal wat dialecten in die taal, dus afhankelijk van je machine begrijpt hij bepaalde opdrachten wel of niet en kan ook het ook verschillen hoe de opbouw van die G-code is...... daar zijn de "postprocessors" voor. Die zorgen voor een goede vertaling van die toolpaths naar jouw G-code.. Die postprocessor is een wezenlijk onderdeel van je programma (of dat nou CamBam, Fusion360, ArtCam of wat dan ook is. Zelf werk ik al jaaaaaren met ArtCam en kan daar "alles" mee, maar er zijn hier mensen genoeg die met die ander programma's werken en "alles" over weten.
Tenslotte moet die G-code nog vertaald worden naar pulsjes voor de motoren.. En dat doet de controller, of dat nu EdingCNC of Mach3 of whatever is..
Een Laser werkt ongeveer hetzelfde, met dit verschil dat je bij een laser ook vaak kan graveren, dus JPG plaatjes enzo rechtstreeks kan gaan branden op het materiaal.
Dat vergt meestal wel een aparte lasercontroller, maar die zijn er ook genoeg te koop (bijv de AWC708 of LO x7)
Hoewel er mensen zijn die met veel trial-and-error specifieke CNC-controllers zover gekregen hebben om te graveren zijn de "echte" lasercontrollers toch tot veel betere resultaten in staat.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
BlackBart
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2017 20:18
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: hulp gevraagd

Bericht door BlackBart »

Nou Kees,

dat betekend dat ik nog een hoop bij moet leren.

Ga eerst de nieuwe machine aan het werk proberen te zetten. Lijkt mij al een hele stap.
En dan kom ik terug op project 2.

Ik teken nu met Coreldraw, al jaren, vanaf versie 2.0 alleen in 2 D
voor 3D nu tinkercad. Dit is een eenvoudig programma met een goede instructie.
Maar bijzonder is het niet.

vr gr

Bart
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: hulp gevraagd

Bericht door hex173 »

Hoi Bart,
ik ben in 2007 begonnen met CNC als je bij mij wilt kijken hoe het gaat kan dat. Woon in Schoonhoven, als je interesse hebt stuur maar een PM.
Ad
alles wat ik maak, kan beter.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hulp gevraagd

Bericht door DirkSchipper »

BlackBart schreef:Ik woon in Montfoort.
Ik in De Meern. Dat is lekker dichtbij.
Ik ben weliswaar geen 'pro', maar kijken en 'voelen' kan geen kwaad ...
Stuur maar een PB-tje.
Plaats reactie