Emco 240 ombouw

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door ruudpg »

willy wonka schreef:Meen je niet :shock:
Welke controller kan nu niet draadsnijden? Zelfs een willekeurige chinese kan het.
Voor dat geld ging ik er wel vanuit dat het kon...niet dus :evil:
Als ik het zo snel even zie heb je de uitbreiding CSMIO-ENC er apart bij nodig voor het draadsnijden, volgens de handleiding is deze geschikt voor de CSMIO/IP kaarten, dus lijkt mij ook voor de IP-M...

Ik zou er even een mailtje aan wagen ;-)
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

javanree schreef:Gelijk een goede MESA kaart nemen en LinuxCNC draaien zou ik zeggen...
Mijn andere machine draait op LinuxCNC en dat is helemaal top!
Waarom toch voor Mach3 controller gekocht? daar is iets meer van bekend over de ombouw o.a. voor de turret.
Op LinuxCNC zal het vast ook werken maar er dient wel wat meer gedaan te worden. Waar ik eigenlijk niet gek veel zin in heb, plus het gebrek aan kennis van electronica :roll:
Ik heb hier nog een mesa kaart liggen, dus ik ga toch een poging wagen.
boutje schreef:Zie hier de verschillen tussen de cs lab modules:

https://www.cncmotor.nl/besturingen/besturings-kaarten/
Ik had een jaar of 3 geleden al eens naar de besturing van cslab gekeken. En toen niet gekocht i.v.m. slave axis ondersteuning. Stond mij niets bij van dat draadsnijden etc niet ging. Dat had ik iets beter uit moeten zoeken.
DaBit schreef: Maar vinden je spindellagers dat ook leuk? Bij mijn Compact 8 is dat de begrenzende factor; die worden bij 2700rpm (60% meer dan af-fabriek) al aardig warm, ook met 'hogesnelheidsvet' .

Zuiguitdeduim 80Hz. Bij hoge frequenties lopen de ijzerverliezen fors op en balans van de rotor is ook nog een dingetje.

Ja, dat is een goed plan. In theorie kunnen die dingen vanaf 0rpm de motor vol koppel laten leveren.
Spinderlagers vinden dat prima. De 240 draait standaard 4.500 of 5.000rpm zo even uit mijn hoofd. moet ik het boekje even voor de zekerheid voor checken.
@ de rest van je tekst: helder!
ruudpg schreef:Als ik het zo snel even zie heb je de uitbreiding CSMIO-ENC er apart bij nodig voor het draadsnijden, volgens de handleiding is deze geschikt voor de CSMIO/IP kaarten, dus lijkt mij ook voor de IP-M...

Ik zou er even een mailtje aan wagen ;-)
Helaas Ruud, dat gaat niet werken had ik al gevonden
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door javanree »

willy wonka schreef:
javanree schreef:Gelijk een goede MESA kaart nemen en LinuxCNC draaien zou ik zeggen...
Mijn andere machine draait op LinuxCNC en dat is helemaal top!
Waarom toch voor Mach3 controller gekocht? daar is iets meer van bekend over de ombouw o.a. voor de turret.
Op LinuxCNC zal het vast ook werken maar er dient wel wat meer gedaan te worden. Waar ik eigenlijk niet gek veel zin in heb, plus het gebrek aan kennis van electronica :roll:
Ik heb hier nog een mesa kaart liggen, dus ik ga toch een poging wagen.
Op de LinuxCNC wiki en in het forum staan ook de nodige Emco gebruikers, je bent in elk geval niet de eerste.
En voor diverse turrets is er ook al een oplossing, al ben ik de eerste om toe te geven dat het niet altijd even makkelijk is (mijn Compact 5 turret wil ook nog niet automatisch wisselen zoals het hoort...)
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Ik heb in ieder geval 2 oplossingen gevonden waarmee de turret kan worden aangestuurd. Nadeel...voor beide een PCB laten maken (tekening kan richting China, heb je 10 stuks voor 50dollar). Ander nadeel...solderen (ikke geen zin).
Mocht je ook interesse hebben, dan kunnen wij wellicht samen het e.a. kopen o.a. de pcb.

Afbeelding

Zojuist het e.a. voor de elektromotor uitgezocht.
Montageplaat heeft ruimte voor een 180mm flens en 215mm boutgaten. Dat komt overeen met B5 IEC100 IEC112M qua maatvoeringen. Echter kan ik hier geen geschikte 5,5kw motor voor vinden. In de UK staat er wel een, maar de shipping costs zullen niet mals zijn. Voor B5 IEC132 (maatje groter) zijn er genoeg 5.5KW motoren. Hart op hart van de boutgaten is 265mm en de flens is ook groter. Maar ik kan uiteraard nieuwe gaten boren en voorzien van schroefdraad. uitsparing voor de flens kan ik van 18cm naar 230cm vergoten. De motor is wel iets groter dan de montageplaat maar dat maakt niets uit.

Iemand ervaring met deze motoren?
https://www.elektromotor.nl (er is helaas geen rechtstreekse link)
Deze wil ik dan aansturen met een Danfoss VLT 6000 type 6008

18232550HJA
MERK: Marathon
Technische gegevens
Materiaal: Aluminium
Bouwmaat: 132
Vermogen: 5,5 kW
Spanning: 400/690V
Bouwvorm: B5
Efficiency: IE3
Waterdichtheid: IP55
Isolatieklasse: Iso F-B
Kleur: Ral 5014


De huidige spindel encoder kan ik als het goed is nog gebruiken.
Hierin zitten 2 outputs (voor mach3 heb je er maar 1 nodig), voor LinuxCNC heb je er 2 nodig.
De encoder op de Emco heeft 1ppr en 360ppr. Dus de 1ppr kan ik onder LinuxCNC mooi voor de index puls gebruiken. Ik moet alleen even navragen of 360ppr voldoende is om draad te snijden.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door boutje »

Zou je cs lab gebruiken (6 asser) dat kan je de binaire encoder van de wisselaar direct aansluiten zonder speciale pcb.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door kawarider »

Willy. 5,5 kW 3000 112 heb ik zo liggen. Paar 100 euro denk ik. Goede motoren. Gaan bij mij in de afzuiginstallaties.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

@ Boutje: Yep, maar ik heb stiekem een hekel aan mach3 :lol: Ik ga het eerst met LinuxCNC proberen. Mocht dat geen succes worden. Kan ik altijd nog voor mach3 gaan met eventueel een cslabs controller.
Kwestie van het kaartje wisselen

@ kawa: Heb je toevallig een linkje? Dat zou heel mooi zijn
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door kawarider »

Motoren komen van dertec. Ik heb een goeie korting (als het goed is). Informeer maar
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door boutje »

Is mach3 of mach4 zoeen slecht programma dan?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Oh nee hoor, zo bedoelde ik het niet.
Maar ik vind Mach3 verre van prettig werken. Op mijn eerste machines had ik Mach3, werkte prima overigens. Maar de overstap naar LinuxCNC was een verademing :shock:
En mijn andere machine draait ook op LinuxCNC. Dus het is sowieso handig om hetzelfde te gebruiken.

En ik heb nog een mesa kaart liggen voor LinuxCNC.
Mocht ik de turret echt niet aan de praat krijgen, dan is een cslab (of andere controller) snel gekocht.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door boutje »

Alles wat met mach script werkt is zeker voor elkaar te krijgen met linuxcnc.
Dus de wisselaar moet geen enkel probleem opleveren.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Wie kan mijn adviseren in de voeding van de drivers/stappenmotoren?

De drivers willen AC24~70V of DC30~100V. Ik denk dat AC geven het makkelijkste is? Hoef ik geen aparte AC->DC omvormer. Kwestie van trafo -> verdeelblok -> drivers.
Ze trekken max 8A per stuk
Hoe zwaar zou de trafo moeten zijn?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door javanree »

Als de drivers AC lusten gewoon een dikke (ringkern) transformator nemen.
Je zult nooit beide drivers tegelijk maximaal belasten, dus zoek een goede transformator die 55-60V secundair geeft (blijf wel onder die max van 70V, je zult altijd piekjes krijgen...) bij circa 12A maximaal, dus zo'n 700-800W tesamen en je hebt een prima voeding.

http://www.amplimo.nl/images/downloads/ ... /v8017.pdf bijvoorbeeld , niet goedkoop maar wel heel goed.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Deze dus? En vervolgens in serie zetten zodat ik 60V AC heb?
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringk ... 800va.html

Moet er nog iets voor of na qua zekering?
Plaats reactie