Emco 240 ombouw

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door boutje »

Met leadshine 4 Nm haal je ruimt 7 meter/min .(geen geschakelde voedingen gebruiken)
Terwijl de maximale ijlgang bij een emco 240 rond de 5 meter ligt.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Das pech....complete besturing weg...
Een avondje demonteren en kijken hoe alles in elkaar steekt.

Alle componenten heb ik los gehaald, maar niet los van de besturing. Dus zo weer terug te bouwen.

De stappenmotoren monteren is geen probleem.
Waarschijnlijk wel even de poelies opboren, nieuwe htd riemen erop en voila.
Geinig hoe de referentie switches zijn gemonteerd.
De machine heeft namelijk geen home switch. Dus eerst moet je de assen bewegen naar een bepaald punt. En dan kun je pas refereren. Bovenkant poelie zit de trigger waar de switch vervolgens langs komt, en voila het referentiepunt.
Uiteraard ga ik wel home switches monteren.

Ook maar de oude TL balk eruit gehaald :lol: die wordt vervangen voor LED

De besturing was mij toch echt te 'retro'. Telkens als ik de sleutel omdraaide leek het alsof ik inlogde in de Matrix.

Afbeelding

En de turret
Afbeelding

Dat wordt nog een leuke. Zitten een berg kabeltjes aan.

Verder heeft de machine wel een likje verf verdiend :P Eens bedenken welke kleuren combo :lol:

@ boutje: wat bedoel je precies met geschakelde voeding?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Prijsverschil tussen 4Nm en 8Nm steppers is slechts enkele tientjes.
Wat is wijsheid? Zoals Boutje aangaf is 4Nm al sneller dan de standaard besturing. Maar als 8Nm maar een klein beetje duurder is?
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door boutje »

Waarom zou je 8Nm gebruiken als dat niet nodig is?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Meer koppel en snelheid? Maar of dat inderdaad nodig is, goeie vraag.
Zoals je aangaf zal 4Nm meer dan snelheid genoeg zijn. Maar voor het kleine prijs verschil dacht ik waarom niet 8Nm.


Zojuist de linkerkant gestript.
Complete besturing is eraf.

Zojuist een CSMIO/IP-M gekocht met voeding
Ik was aan het twijfelen of de complete besturing in de originele besturingskast te bouwen. maar die kast is nogal erg groot (en lelijk). Dus ik ga een nieuwe kast bouwen die achter of aan de zijkant van de machine wordt gemonteerd.
Aan de voorkant komt een touchscreen.

Wat is trouwens die ronde buis net boven de encoder? Deze zit verder niet verbonden met de spindel of encoder.
Als het goed is kan ik de encoder gewoon gebruiken onder mach3. Zou mooi zijn en scheelt nog het e.a. geknutsel.

Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door DaBit »

willy wonka schreef:Meer koppel en snelheid? Maar of dat inderdaad nodig is, goeie vraag.
Zoals je aangaf zal 4Nm meer dan snelheid genoeg zijn. Maar voor het kleine prijs verschil dacht ik waarom niet 8Nm.
- Met 8Nm kun je meer schade aanrichten dan met 4Nm bij, euh, 'onbedoelde acties' omdat de krachten 2x zo hoog zijn.
- De 8Nm motoren willen minder graag toeren draaien dan de 4Nm motoren, dus het word er langzamer van ipv sneller (tenzij je de overbrenging erop aanpast, maar dan gaat de resolutie achteruit)
- Ze zijn duurder, de extra kracht is nutteloos , dus het is weggegooid geld.

Ik zou eerder eens kijken of 2-3Nm niet ook gewoon kan. Lijkt me meer dan zat. De 3Nm Z-as motor gekoppeld aan een 5mm KO op mijn Emco duwt al factoren harder dan zinvol is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Oké helder verhaal
Ik heb toch maar gekozen voor de 4Nm steppers Nema34.
In de nema34 geeft zich dat alleen in 4 en 8Nm.
Een nema23 motor lijkt mij wel erg klein voor de machine. De 240 is een stukje groter dan de 120.


Vervolgens bij de spindelmotor beland.
hart op hart van de boutgaten is 215mm

spindel poelie is +/-130mm
Motor poelie is +/- 85mm

Klauwplaat vindt max 4.700rpm leuk. Dus rond die aantal toeren zou ik willen zitten.
https://www.blocklayer.com/pulley-belt.aspx

Om minimaal 4.500rpm te draaien zou de elektromotor 7.000rpm moeten kunnen draaien.
Of een grotere poelie op de elektromotor plaatsen. Poelie van de spindel verander ik liever niet.

Wie kan mij hier in adviseren? ik heb er zo goed als geen verstand van. Elektromotor draait op 50Hz maar met een VFD kun je die vervolgens op een hogere frequentie laten draaien. Hoe hoog kan deze frequentie maximaal zijn?
Als VFD kom ik vaker tegen dat het beste gekozen kan worden voor een sensorless vector drive omdat die nog iets vermogen op lage toeren hebben?
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door ruudpg »

Ik weet niet met wat voor motor je de spindel wil aandrijven, een standaard electromotor heb je die op 50Hz zo'n 2800 toeren draait, als je deze met een vfd aanstuurt op 80Hz draait hij een kleine 4500 toeren.

Als je spindel een poelie heeft van 130 zou je op je motor dus iets tussen de pak hem beet 130 tot 150mm moeten zetten, bij 150mm kan je de frequentie dan wat lager zetten circa 70Hz, je motor draait dan circa 3900 toeren.

In plaats van een dure frequentieregelaar te kopen kan je natuurlijk ook overwegen een wat zwaardere electromotor te nemen, maar daar moet je wel ruimte voor hebben, verder zou je de kosten van beide varianten eens onder elkaar moeten zetten.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Dank voor je reactie
Ik kan van een mede forumlid een Danfoss VFD overnemen voor een 5.5kw motor. Voor volgens mij wel net geld, waar geen chinese brol tegenop kan.
Nu opzoek naar een geschikte motor die op de montagepunten past.

Poelie vervangen op de spindelmotor kan ja. Genoeg ruimte over voor een grotere poelie.
Echter steekt deze verder naar buiten. Ik moet even opzoek of dit kant-en-klaar te bestellen is. of dat er een nieuwe moet worden gedraaid (liever niet natuurlijk).

Afbeelding

De stappenmotoren slikken trouwens AC24~70V of DC30~100V
Ik denk (corrigeer mij als ik het mis heb) dat ik ze het beste AC kan geven? Ringkerntrafo plus verdeelblokje en klaar. Dan heb ik ook geen AC-DC convertor nodig.
Ze mogen dan max 70V hebben. Het lijkt mij om dan ook om hier een trafo voor te zoeken die max 70V kan leveren of in de buurt komt?
Ze trekken max 8A.
Zou 500VA voldoende zijn om 2 drivers/steppers te voeden?
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringk ... 500va.html
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door mjeuring »

willy wonka schreef:Zojuist een CSMIO/IP-M gekocht met voeding

Je weet dat je met de CSMIO/IP-M niet kan draadsnijden?

Uit: http://en.cs-lab.eu/product/csmioip-m-4 ... onnectors/
en dan "Who is recommend..."

"CSMIO/IP-M can be successfully used with milling machines, lathes that doesn’t require threading function, routers, plasma or laser cutters."
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Meen je niet :shock:
Welke controller kan nu niet draadsnijden? Zelfs een willekeurige chinese kan het.
Voor dat geld ging ik er wel vanuit dat het kon...niet dus :evil:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door javanree »

Gelijk een goede MESA kaart nemen en LinuxCNC draaien zou ik zeggen...
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door boutje »

Zie hier de verschillen tussen de cs lab modules:

https://www.cncmotor.nl/besturingen/besturings-kaarten/
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door DaBit »

willy wonka schreef: Klauwplaat vindt max 4.700rpm leuk. Dus rond die aantal toeren zou ik willen zitten.
Maar vinden je spindellagers dat ook leuk? Bij mijn Compact 8 is dat de begrenzende factor; die worden bij 2700rpm (60% meer dan af-fabriek) al aardig warm, ook met 'hogesnelheidsvet' .
Hoe hoog kan deze frequentie maximaal zijn?
Zuiguitdeduim 80Hz. Bij hoge frequenties lopen de ijzerverliezen fors op en balans van de rotor is ook nog een dingetje.
Als VFD kom ik vaker tegen dat het beste gekozen kan worden voor een sensorless vector drive omdat die nog iets vermogen op lage toeren hebben?
Ja, dat is een goed plan. In theorie kunnen die dingen vanaf 0rpm de motor vol koppel laten leveren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie