Emco 240 ombouw

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Je kan zondagavond op de bank hangen en hersenloos naar de tv staren of je gaat de draaibank poetsen :lol:
Alle bruine aanslag van olie en vuil is er zo goed als af. Voor nu prima. Over een tijdje komt er een nieuw kleurtje op.

Afbeelding

Ow en de trafo ligt klaar met inschakelbegrenzer.
Geel en blauw moeten aan elkaar om in serie te schakelen zodat ik 60V AC heb.
Wat is een mooie oplossing om deze met elkaar te verbinden?

Daarnaast ook nog benieuwd wat ik het beste kan gebruiken als verdeelblok?
Liefst op DIN rail zodat ik deze mooi in de besturingskast kan monteren. Dit voor de voedingskabel van trafo ->drivers.

Afbeelding

De stappenmotoren hebben een encoder en step/dir kabel..doh. De encoder kabel is lang genoeg. Maar de step/dir kabel is maar 30cm. Ik had het idee om er gewoon een verdeeldoos voor te gebruiken met kroonsteentje/verdeelblokje erin. Kabel eraan solderen vind ik niet bepaald mooi, en op de lange duur wellicht storingsgevoelig.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door kawarider »

Goed bezig !Motor zat er nog snel op.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door Breaker »

willy wonka schreef:Daarnaast ook nog benieuwd wat ik het beste kan gebruiken als verdeelblok?
Liefst op DIN rail zodat ik deze mooi in de besturingskast kan monteren. Dit voor de voedingskabel van trafo ->drivers.
Railklemmen zijn daar ideaal voor, bijvoorbeeld Phoenix Contact heeft een mooi assortiment :
viewtopic.php?f=8&t=11886&p=156276#p156255
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Bedankt Breaker, ik heb zojuist een bestelling bij Conrad geplaatst. Wat wordt ik trouwens altijd een partij chagrijnig van die webshop...
Maar afijn...verder is het een typische maandag. Alles gaat fout, o.a. nieuwe telefoon van 1 week al gesloopt. Kortom een topdag. Van de electronica blijf ik vandaag maar af.
Enige dat ik heb gedaan is toch maar de kabels van de stappenmotor gesoldeerd. Doorverbinden met een kroonsteentje was niet je van het. Het solderen ook niet maar voorlopig prima. Op termijn maar vervangen voor iets beter (suggesties?).

Afbeelding
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Ik heb de beugel gemaakt voor de touchscreen monitor.
Asus VT nog wat (20"), werkt out of the box onder Linux. Niet de beste bouwkwaliteit en niet de goedkoopste. Maar scheelt veel gedoe met kalibreren en drivers zoeken. Kabels worden uiteraard via de goot aan de bovenkant richting besturingskast gestuurd.
Besturings PC is een mini ITX systeem met dualcore, 2gb ram, en een SSD met uiteraard een mesa 7i76/5i25 combo. Werkt zeer snel! De behuizing van de pc gaat er uiteraard af, mobo wordt rechtstreeks in de besturingskast gemonteerd.

Afbeelding
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

De beugel voor het touchscreen heb ik afgemaakt. Simpel alu extrusieprofiel dat ik nog had liggen. En netjes alle bekabeling doorgevoerd.

Foto's gemaakt met een aardappel..

Afbeelding

Afbeelding

Verder nog de home switches toegevoegd.
Ik ben benieuwd of dit een beetje goed werkt.

Afbeelding

Trouwens hoe kan ik het beste het volgende doen.

In mijn besturingskast komt 230v binnen.
Zodra deze de kast ingaat komt hier uiteraard eerst hoofdschakelaar.
Deze loopt vervolgens naar de inschakelvertraging en zekering voor de ringkerntrafo. Drivers/motoren worden gevoed door deze trafo (ac).
Maar voor randapparatuur had ik graag nog extra voedingen (12V, 24V, 5V) voor o.a. koelpomp, ledstrip, switches etc.
Kortom ik wil graag een vertakking van de 230V die de kast binnenkomt.
Deze moet vervolgens worden opgedeeld tussen de voedingen en twee extra 230V voor besturingscomputer en touchscreen.
Mijn vraag is dus hoe ik dit het beste kan opdelen? En hoe dit gezekerd dient te worden?
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door mjeuring »

Verdelen doe je via je rijgklem en dan met een jumper.
https://www.conrad.nl/nl/phoenix-contac ... 73823.html

Primair (230V gedeelte) zou ik b.v. een 6 of 10A automaatje plaatsen. Rest secundair afzekeren
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Oké klemmen had ik besteld. Maar zo'n lange jumper niet helaas. :evil:

Domme vraag maar wat bedoel je precies met secundair afzekeren? Ik dacht er aan om gewoon zekering automaten te gebruiken op DIN rail?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Hmmm goeie...
Ik ging er vanuit dat de turret werd aangestuurd door een 24V dc motor zoals op de 120. Dat is niet het geval helaas.
Er zit een 5 fasen motor op.
Kan helaas de 'open source emco 120 tool changer' niet gebruiken. Nu proberen te achterhalen wat wel gaat werken.
Opto sensors (welke plaats staat de turret) van de turret zijn wel identiek aan de 120.
Afbeelding
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door mjeuring »

willy wonka schreef:Domme vraag maar wat bedoel je precies met secundair afzekeren? Ik dacht er aan om gewoon zekering automaten te gebruiken op DIN rail?
Secundair is na de voeding. Tussen je voeding/trafo en verbruikers. Alle 230 aansluitingen gooi je op 1 hoop, met een automaat en een hoofdschakelaar er voor.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door boutje »

Het is een 3 fase 2 toeren motor
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

aha, dank boutje
Dacht dat het 5 fasen was (10 draadjes)
Ben benieuwd hoe ik dit aan de pruttel krijg onder Linuxcnc :lol: Jij gebruikt gewoon deze motor direct gekoppeld aan zo'n csmio, die je vervolgens aanstuurt via een macro?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door willy wonka »

Eerste bestelling van conrad is zojuist afgeleverd. Voor de besturingskast heb ik een 50 bij 50 Rittal kast gekocht. De kast had nog gek veel kleiner moeten zijn.

Mooi systeem die Phoenix verdeelstrips met bruggetjes. Ik heb er nog wat extra gekocht.
Nu wachten op de 2e levering van conrad met o.a. de zekering automaten etc.

Afbeelding


M.b.t. de turret. Ik heb via het Linuxcnc forum iemand gesproken die ook de ombouw heeft gedaan. Hij heeft de motor van de turret compleet vervangen voor een stappenmotor en ingesteld als A as. Eén omwenteling is 360 graden. 8 tool posities dus 45 graden om van tool te wisselen.
Dan doet hij een G0 met iets meer dan 45 graden gevolgd door nogmaals een G0 om terug tegen het blokkeerpalletje te komen.
Niet ideaal (in mijn ogen) maar het werkt wel. Ander nadeel is dat er geen feedback opzit. Dus Linuxcnc heeft geen idee welke tool geladen is. Elke keer bij het opstarten dient er dus aangegeven te worden welke tool geladen is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco 240 ombouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Turret:
Die 3 phase motor, kun je natuurlijk gewoon aan en uit zetten met een relais.
Een 2e relais en hij loopt achteruit. Waarschijnlijk krijgt ie alleen maar kortstondig een puls zodat ie tegen de nok aan zit.
Als dat 1:1 op de turret zit zonder vertraging zal het wel niet werkbaar zijn, en kun je er beter iets anders opzetten.(maar dat lijkt me niet)

En met die Mesa kaart heb je voldoende IO over om met een paar extra slim geplaatste sensortjes de huidige positie van de turret te bepalen. (3 bits is 8 mogelijkheden toch ?)

Dan komt het natuurlijk wel op slim aansturen van het gehaal aan, maar dat vind je een leuke uitdaging, anders was je niet met LinuxCNC begonnen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie