Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door asterduc »

Erik schreef:
asterduc schreef: Ook het verhaal van Erik, mbt de goede stofzuiger, swat of het nu een Festo of een ander gerenommeerd merk is, volstaat niet voor het MDF werk waarvan ik verwacht dat jij gaat doen. De reden is enerzijds de grootte van het opvangreservoir en anderszijds het filteroppervlak................

Dat is een 0,12 m²............filteroppervlak van 1,8 m²
Kijk en vergelijk Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
zeer mooi ding Erik, maar ...

Eerst moet ik wat rechtzeggen mbt mijn filteroppervlak berekening.

Metabo geeft in hun specs een filteroppervlak op van 2900 cm². Dat is heel wat meer dan wat ik had berekend. Om dit te verifieren heb ik het filter volledig opgemeten.
Er zijn 100 vouwen van 1,5 cm diep en 10 cm hoog. Dat geeft een filteroppervlak van 100 x 3 x 10 = 3000 cm². Dus de Metabo gegevens kloppen.

Het grote filterpatroon dat ik heb heeft 90 vouwen van 2,5 cm diep en 50 cm hoog. Dat geeft een oppervlak van 22500 cm². Bijna 8 keer zoveel als de Metabo.

De Festo die jij opgeeft is inderdaad indrukwekkend.
14000 cm² filteroppervlak in zulk een klein toestel. Dat is 4 keer meer als de Metabo.
Om dat te verwezenlijken moeten ze de vouwen zeer dicht bij elkaar zetten. Ik vrees dan dat het filter snel dicht slipt met het fijne MDF stof waardoor de afzuigprestaties sterk afnemen. Een trilinrichting kan hier een oplossing voor zijn. De duurdere Metabo's hebben zulk een feature, ik weet niet of dit op de Festo aanwezig is.

Motorcapaciteit:
Mijn Metabo 1202 haalt met een nieuw filter 216 m³/hr en kan een max aanzuigdruk leveren van 171 mBar. Als ik met een 6mm frees en een voersnelheid van 75 mm / sec 6 mm diep frees, dan kan de Metabo het volume niet aan indien de afzuigadapter 2 cm van het werkstuk afstaat. (Dat is nodig om een freesdiepte van 18mm te behalen)

De Festo haalt met nieuw filter een volume van 228 m³/hr en kan een max aanzuigdruk van 230 mBar leveren. Ook die gaat het op mijn machine niet redden. Door de hogere opvoerdruk en de lagere drukval bij het langzaam dichtslippen van het grotere filter, zal hij wel goed funktioneren indien de voersnelheid wordt verlaagd.

Opvangreservoir:
Beide toestellen hebben 32 en 33 liter opvangreservoir. Gisteren heb ik nog eens de test gedaan. Bij constant freeswerk met de 6mm frees in MDF zit het reservoir binnen het uur vol. Dat is voor mij te kort.

Zelf blijf ik bij mijn groot vouwfilter van 22500 cm² en een sterke industriele drukpomp. In zelfbouw kost dit je 1000 euro.
Als ik voor een alleszuiger oplossing gaan, dan zou ik zoeken naar een toestel dat meer als 200 m³/hr lucht kan verplaatsen en een max aanzuigdruk van minstens 250 mbar kan opbrengen, een filteroppervlak van 10000 cm² of hoger heeft, is uitgerust met een automatische trilinrichting en minstens een stofreservoir van 50 liter heeft waar met een lossen vervangbare zak kan gewerkt worden.

Sander, aangezien je geen kogelgelagerde spindels inzet zal je snelheid niet boven de 50 mm/sec komen. Een dergelijke alleszuiger zal bij jou dan ook prima werk leveren.
Kijk eens naar de Metabo ASR 2050. Dat is bijvoorbeeld zo een toestel dat dicht in de buurt komt van de prestaties die ik hierboven opnoemde. Vooral die automatische trilinrichting en dat grotere reservoir ga je plezier aan hebben. Ik denk dat je die uitvoering op eBay vindt onder de 500 euro.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door Erik »

asterduc schreef: De Festo die jij opgeeft is inderdaad indrukwekkend.
Ik heb verschillende bouwstofzuigers versleten (Makita, Metabo, Bosch), de meesten gaven na 1,5 jaar intensief gebruik de geest vanwege stof dat de motor verontreinigd had. Bij alle 3 merken nam het zuigvermogen af naarmate de stofzak voller werd. Ik gebruik de stofzuiger in combinatie met een (muur)freesmachine, je wilt niet weten wat een berg (fijn) stof daarvan af komt. Een bovenfrees in MDF is daar een lachertje bij vergeleken.

Het kleine broertje van de Festo uit de link gebruik ik nu al 3 jaar (met een longlifezak). Als de stofzak 95% gevuld is, is de zuigkracht niet merkbaar afgenomen. Dichtslibben van de longlifezak gebeurt niet. Een trilinrichting is op deze machine niet nodig. Handmatig de fijnfilters uitkloppen per 3-4 volle stofzakken is voldoende. Bij mijn weten is er voor mobiel gebruik niets beters. Stationair gebruik is een ander verhaal.

Gr.

Erik
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door asterduc »

Erik, dat klinkt op z'n minst zeer interessant.
Ben benieuwd hoe Sander dat gaat aanpakken.
Bij hem weet je nooit!

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door Rimpelsteeltje »

tsja ,,da probleem had ik dus ook met afzuigen ... mdf dat gaat wel , het is alleen stof ... dat vliegt wel de slang in ,, maar kunststof geeft spaantjes die overal heen schieten , en ook staties zijn waardoor ze overal aan hangen ,, ik heb nu een verloopstuk van pvc buis van 125 naar 40 mm , het ziet er uit als een eind kap voor op een pvc buis en daar zit dan een gat van 40 in ( aan de kant ) ik heb er een gat van 43 mm bij gemaakt waar de kress in past ,, de eindkap zit nu tussen de kress en de kress steun in vast en in het gat van 40 pas een stofzuiger slang ,, om de eind kap heb ik een strook rubbermat gelijmt van ongeveer 8 cm ,, aan de onderkant heb ik er allemaal franjers aan geknipt die sleepen over het werkstuk als hij aan het freezen is ,, en bij deze oplossing is er echt geen een stofje of krulletje meer te zien ,
ik heb een aquavac 3000 stof/water zuiger ,, gebruik hem al 8 jaar en is nie kapot te krijgen , in deze stofzuiger zitten geen zakken ,, ( die dicht kunnen gaan zitten ) het vuil valt in een tonnetje onder aan de stofzuiger , verder zit er een filter in die je kan uitkloppen of met een compressor door kan blaazen ,( je hoeft dus geen stofzakken te kopen )

groeten
rimpelsteeltje
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door asterduc »

Rimpelsteeltje schreef: ik heb nu een verloopstuk van pvc buis van 125 naar 40 mm , het ziet er uit als een eind kap voor op een pvc buis en daar zit dan een gat van 40 in ( aan de kant ) ik heb er een gat van 43 mm bij gemaakt waar de kress in past ,, de eindkap zit nu tussen de kress en de kress steun in vast en in het gat van 40 pas een stofzuiger slang
die constructie zou ik wel eens willen zien.
Heb je er toevallig een foto van?
Gebruikersavatar
Rimpelsteeltje
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jan 2007 23:06
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door Rimpelsteeltje »

die foto ga ik morgen even voor je maken en dan kijk ik effe of dat ik hem hier ergens kan plaatsen

groeten
Rimpelsteeltje
tsja ... een kleinigheidje hou je toch .
peterdegrote
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2007 18:04
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door peterdegrote »

hallo, misschien is dit ook iets voor je:
http://www.maxxmach.nl/producten.php?gid=10&m=2

ik heb op mij werk ook wel machines van dit merk en we zijn hier ook dealer van..
deze machines zijn naar mijn idee van prima kwaliteit..

succes,
peter
TEBI Technics
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:39
Locatie: Nieuwkoop

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door TEBI Technics »

Misschien is onze voet van polycarbonaat iets voor je.. Je kunt hem ook zelf maken natuurlijk, tekening staat praktisch op de site ;-)

http://www.tebi.nl/catalog

MVG

David
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door Floppy »

Na de eerste proefjes met mijn freesbankje kom je al gauw tot de conclusie dat stofafzuiging wel heel handig is.
Daarom mijn bankje maar eens echt aan het werk gezet om iets voor zichzelf te maken.
Van een kunstof electronica kastje en een stuk PVC buis rond 32 wat gemaakt.
Zie foto's
http://www.sardogs.nl/cad/stof1.jpg
http://www.sardogs.nl/cad/stof2.jpg
http://www.sardogs.nl/cad/stof4.jpg
http://www.sardogs.nl/cad/stof6.jpg
Morgen maar eens uit proberen.
Mischien maak ik er nog wel een transparante perspex ring onder.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door asterduc »

peterdegrote schreef:hallo, misschien is dit ook iets voor je:
http://www.maxxmach.nl/producten.php?gid=10&m=2
nee, lukt niet.
dergelijke ventilatoren hebben een te kleine opvoerhoogte. Zodra je de slangsectie dan naar 32,40 of 50 mm brengt, hebben ze geen kracht meer om het materiaal op te zuigen.

Je hebt minstens toch wel een dikke 200 Pa nodig om iets of wat snelheid te halen. Zo'n alleszuiger stofzuiger is dan veel efficienter als die grote sectie spaander afzuigers.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door asterduc »

TEBI Technics schreef:Misschien is onze voet van polycarbonaat iets voor je.
die ziet er inderdaad mooi uit.
Ik vind hem wel redelijk duur. Laatst heb ik een gevormd alu model gecht voor 28 euro.

Heb je geen last van statische lading in die volkunststof adapter? Tevens is polycarbonaat niet hittebestendig en zou de wand dan zeer gevoelig zijn voor inbranding.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mar 2007 20:44
Locatie: Schilde, België
Contacteer:

Re: Stof/spaanderafzuiging, hoe en wat?

Bericht door asterduc »

Floppy schreef:Na de eerste proefjes met mijn freesbankje kom je al gauw tot de conclusie dat stofafzuiging wel heel handig is.
Daarom mijn bankje maar eens echt aan het werk gezet om iets voor zichzelf te maken.
Van een kunstof electronica kastje en een stuk PVC buis rond 32 wat gemaakt.
leuk bedacht Floppy!
Plaats reactie