welke spindel gebruiken?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door audiomanics »

Mijn lucht gekoelde 1500W spindel is toch ook behoorlijk stil.. veel stiller dan een Kress of dergelijke koolborstel motoren. Zelfs het makkelijkste materiaal maakt meer herrie dan de freesmotor zelf.
Zelfs na freesklussen van 15 uur en meer is de motor nog lauw (ca 30-35 graden).
In mijn optiek is een watergekoelde echt onzin, bovendien komen er nog een hoop dingen bij: twee extra, dikke waterslangen door je kabelrupsen, een waterpomp die continue gecontroleerd moet worden op de werking, een watertank waar je ongetwijfeld een keer je voet in zet, algenvorming en het aantal gevallen van lekkages in de motor waar ik er sowieso in de jaren al vijf van voorbij heb zien komen.. Bovendien zeggen de mensen die zelf een watergekoelde spindel hebben en de mijne gehoord hebben dat het verschil in geluid nauwelijks hoorbaar is..
Dus om je dan de ellende van watergekoeld op je hals te halen??? Ik niet in ieder geval.
Wel is het een aanrader om een filtertje voor de inlaat van de luchtgekoelde motor te plaatsen om stof en brokjes buiten de motor te houden. Een kaboutermutsje om het snoer en over de motor werkt prima..
Een chinese spindel met zo'n Huanyang VFD is volgens mij een prima keuze.. ik ben er al zo'n 9 jaar erg blij mee..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Mounir
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2015 10:25
Locatie: Belgie

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door Mounir »

javanree schreef:Nee, 800W is voor mijn machine al meer dan voldoende. Ik heb een Chinese 3040 en die mist al de stabiliteit om die 800W volledig te gebruiken, laat staan dat ik er meer vermogen in probeer te pompen.
Maar bij de Chinese spindels vind ik het argument 'geluid' vaak zwaar in het negatieve getrokken. De meeste spindels met koolborstels (Kress ed, gewone bovenfrezen/routers) zijn veel luider en dus geen goede vergelijking.
En wat frees je er zoal mee?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door javanree »

Vooral hout, kunststoffen en printplaat tot nu toe. Paar maal aluminium gefreesd, maar daar mist mijn machine's frame stabiliteit voor. De spindel kan veel meer hebben. Messing en brons zelfde verhaal....

Staal kan de machine sowieso niet aan, maar daar zal ook de spinsel waarschijnlijk niet sterk genoeg voor zijn.
Mounir
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2015 10:25
Locatie: Belgie

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door Mounir »

audiomanics schreef:Mijn lucht gekoelde 1500W spindel is toch ook behoorlijk stil.. veel stiller dan een Kress of dergelijke koolborstel motoren. Zelfs het makkelijkste materiaal maakt meer herrie dan de freesmotor zelf.
Zelfs na freesklussen van 15 uur en meer is de motor nog lauw (ca 30-35 graden).
In mijn optiek is een watergekoelde echt onzin, bovendien komen er nog een hoop dingen bij: twee extra, dikke waterslangen door je kabelrupsen, een waterpomp die continue gecontroleerd moet worden op de werking, een watertank waar je ongetwijfeld een keer je voet in zet, algenvorming en het aantal gevallen van lekkages in de motor waar ik er sowieso in de jaren al vijf van voorbij heb zien komen.. Bovendien zeggen de mensen die zelf een watergekoelde spindel hebben en de mijne gehoord hebben dat het verschil in geluid nauwelijks hoorbaar is..
Dus om je dan de ellende van watergekoeld op je hals te halen??? Ik niet in ieder geval.
Wel is het een aanrader om een filtertje voor de inlaat van de luchtgekoelde motor te plaatsen om stof en brokjes buiten de motor te houden. Een kaboutermutsje om het snoer en over de motor werkt prima..
Een chinese spindel met zo'n Huanyang VFD is volgens mij een prima keuze.. ik ben er al zo'n 9 jaar erg blij mee..

Kees
ok dat is al redelijk de goede richting aan het gaan, :lol: 8)

zoiets dan:
http://www.benl.ebay.be/itm/TOP-1-5KW-A ... Sw1vlUvLuI
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door skillalot »

Ja, alleen even iets zoeken met een grotere spantang als ER11, die gaat tot 7mm, een maatje groter als ER11 zou mooi zijn.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door javanree »

http://www.benl.ebay.be/itm/1-5KW-ER16- ... Sw2s1UvyXM

Al snap ik het probleem niet zo... veel groter dan 6mm freesjes kun je er toch niet in kwijt vanwege de toeren. Onder de 6000 rpm hebben deze spindels vrij weinig koppel meer over, dus dat beperkt je toch al qua diameters.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door skillalot »

In hout ook?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door andrefc101 »

skillalot schreef:In hout ook?
Tja.... dan zou het wel eens anders kunnen zijn....
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door hrscharft »

Klikkerdeklik

Zie dat ze tegenwoordig ook een nieuw model Choocher hebben van Chinesium.

Al mensen hier ervaring met dit model?
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door audiomanics »

Geen ervaring, maar ik vind hem er zondermeer zeer goed uitzien.. Het scheelt ook weer een klemblok want je kan dit ding zo tegen de Z-plaat bouten.. Hij is ook lekker klein, dus het gewicht, totaal, zal ook wel meevallen. (denk aan een eventuele rem op je Z-as, die dan niet nodig is.. Bij de Opensource is dat opgelost door de Z-as-KO-spindel aan te drijven met een tandriem)
Enig nadeel tov de ronde spindel, dat ik kan verzinnen, is dat je de ronde spindel makkelijker even een stukje omhoog of omlaag kan schuiven in de klem, als dat eens nodig is ivm freeslengte en hoogte van het materiaal.
Aan de andere kant: je kunt natuurlijk ook een heel rijtje schroefgaten in de Z-plaat maken en de hele spindel dan een cm ofzo verplaatsen in de gewenste richting..
Een mooi ding al met al..
Overigens heb ik met de Sorotec 8mm ER11 collet nog nooit de behoefte gevoeld om het nog dikker te maken. De meeste frezen zijn er toch in 6 of 8 mm schacht.
De 2,2KW met ER20 spantang zijn zoveel groter en zwaarder (ik denk dat ze wel 2 x zo zwaar zijn, als het niet zwaarder is... En het vermogen dat je nodig hebt zal zelden hoger zijn dan zo'n 4-500Watt. Mij is het nog niet gelukt in ieder geval, met uitzondering van die enkele keer dat ik mijn toolpaths verkeerd ingeklopt had.. in één keer 25mm diep frezen met een V90-40mm V-groef in echt heel hard hout vergt iets meer dan het motortje kan leveren :oops: ... gelukkig springt het hele machien dan ook in de noodstop..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door serum »

Hoe heb je het geregeld dat de machine in de noodstop springt? gooit de VFD er dan een error signaal uit of zijn de leadshines die de stress in schieten?
Laatst gewijzigd door serum op 10 feb 2017 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door hrscharft »

Zag dat ie ook bij sommige leveranciers vanuit duitsland geleverd word. Dus snel in huis en geen gemier met douane enz. Overweeg om er eentje aan te schaffen iig.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Mounir
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2015 10:25
Locatie: Belgie

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door Mounir »

hrscharft schreef:Zag dat ie ook bij sommige leveranciers vanuit duitsland geleverd word. Dus snel in huis en geen gemier met douane enz. Overweeg om er eentje aan te schaffen iig.
welke zijn te leveren in duitsland,de oude of nieuwe model en heb je eventueel een link
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door janplastiek »

Mounir schreef:
hrscharft schreef:Zag dat ie ook bij sommige leveranciers vanuit duitsland geleverd word. Dus snel in huis en geen gemier met douane enz. Overweeg om er eentje aan te schaffen iig.
welke zijn te leveren in duitsland,de oude of nieuwe model en heb je eventueel een link
nieuw model in verschillende kW

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_odk ... c&_sacat=0
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie