welke spindel gebruiken?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Mounir
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2015 10:25
Locatie: Belgie

welke spindel gebruiken?

Bericht door Mounir »

Beste

IK wou vragen welk spindel het best is om hardhout/plastiek/mdf/en aluminium ermee te frezen,

Dus hoeveel watt en toeren zou een spindel moeten hebben om door deze opgesomde materialen gemakkelijk te kunnen frezen(ok de frezen moeten ook van goede kwaliteit zijn ect maar dit even ter zijde)het is puur om de spindel,
heb al vershillende dingens gelezen ivm kress 1050 maar prijs is ook rond bijna 200 euro :roll:

ik had deze ook op het oog,zou het met dit kunnne lukken?

Makita RT0700C kantenfrees - 710W

kost 135 euro

of enige andere suggesties

Thanx alvast 8)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door audiomanics »

CNC of handmatig?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door serum »

Die Makita loopt mooi, maar er zit een 'gek' spantangetje bij voor 8mm. De 6mm is een conventionele spantang, maar de 8mm is een simpel kraagje met een sleuf erin. Bij de Kress ben je wat vrijer qua keuze in spantangen. Maar als je toch geld aan het uitgeven bent, is dit dan niet interessanter?

http://www.ebay.nl/itm/TOP-1-5KW-AIR-CO ... 1905361869

Ga er voor het gemak vanuit dat het voor een CNC machine is?
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door karangetang »

700 wat is niet veel...
Mounir
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2015 10:25
Locatie: Belgie

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door Mounir »

audiomanics schreef:CNC of handmatig?
Kees
Is voor cnc
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door skillalot »

Als je het hebt over gekke spantangetjes 8mm moet je niet met een ER11 motor aan komen, daar kan alleen een overmaatse 8mm spantang in, standaard gaan deze ook maar tot 7mm. De 2.2KW heeft vaak een iets grotere spantang, waar je wat vrijer mee bent.

Kress en makita en soortgelijke moet je wel koolborstels van vervangen na verloop van tijd, en dat heb je met zo'n chinese spindle weer niet. En met een spindle met frequentieregelaar kun je het toerental weer via de besturing regelen, waar dat bij een kress of makita weer op het apparaat moet. En die chinese dingen hebben vaak wat meer vermogen, maar goed dat ligt ook weer aan je machine of je dat extra vermogen ook kunt gebruiken of niet.
Mounir
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2015 10:25
Locatie: Belgie

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door Mounir »

serum schreef:Die Makita loopt mooi, maar er zit een 'gek' spantangetje bij voor 8mm. De 6mm is een conventionele spantang, maar de 8mm is een simpel kraagje met een sleuf erin. Bij de Kress ben je wat vrijer qua keuze in spantangen. Maar als je toch geld aan het uitgeven bent, is dit dan niet interessanter?

http://www.ebay.nl/itm/TOP-1-5KW-AIR-CO ... 1905361869

Ga er voor het gemak vanuit dat het voor een CNC machine is?
Het is inderdaad voor cnc,komt ongeveer uit op 225 euro
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door serum »

Die 1.5kw spindel is ook te krijgen met ER16, als je geen makita 8mm spantang hebt gezien, weet je niet wat ik bedoel met rare spantangetjes. 'moet je niet mee aankomen' redelijk passief agressief. Heb ik je reuzenjoekelbonkie een keer van je gewonnen met knikkeren ofzo? :mrgreen:

Kijk.. Makita's halve poging naar een 8mm spantang. Ik denk dat het niet nodig is je voor te breien waarom een ER11 8mm alsnog mijn voorkeur heeft? (hoewel die makita 8mm spangtang mij tot nu toe niet in de steek heeft gelaten, ondanks de serieuze belasting met een 16mm frees in eiken).

Afbeelding
Mounir
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2015 10:25
Locatie: Belgie

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door Mounir »

serum schreef:Die 1.5kw spindel is ook te krijgen met ER16, als je geen makita 8mm spantang hebt gezien, weet je niet wat ik bedoel met rare spantangetjes. 'moet je niet mee aankomen' redelijk passief agressief. Heb ik je reuzenjoekelbonkie een keer van je gewonnen met knikkeren ofzo? :mrgreen:

Kijk.. Makita's halve poging naar een 8mm spantang. Ik denk dat het niet nodig is je voor te breien waarom een ER11 8mm alsnog mijn voorkeur heeft? (hoewel die makita 8mm spangtang mij tot nu toe niet in de steek heeft gelaten, ondanks de serieuze belasting met een 16mm frees in eiken).

Afbeelding
dus je zou die makita 700 watt afraden?of zeg je van je kan het er perfect mee doen zeker voor aluminium en hardhout?want als het genoeg vermogen heeft en het kan perfect doen wat ik zou willen doen(alu hardhout ect),dan is die chines spindel gewoon overbodig ook al is het 1500watt en minder geluid,bespaar je wel 100 euro mee ongeveer :lol:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6003
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door Sven »

serum schreef:redelijk passief agressief
Of Sacha schrijft spreektaal....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door benkr »

Ik zou geen luchtgekoelde spindel nemen, geen Makita en geen Chinees, je hele omgeving (vrouw, buren en andere huisgenoten) zullen je vervloeken als je een freesklus van een paar uur opstart.
Ik weet ook niet of die Makita wel geschikt is om b.v. 4 uur continu te draaien zonder onderbrekingen en extra koellucht aanvoer, zeker bij wat lagere toerentallen.
Pak zo'n watergekoelde Chinees van 2,2 kW en je hebt een goede ER20 opname (moet je nog wel een setje ER20 spantangetjes kopen, hoewel je bij sommige spindels een setje van 4 er bij krijgt)
En die waterkoeling kan een simpel aquariumpompje zijn met voldoende waterverplaatsing (dus niet de allerkleinste)
De koeltank kan een frisdrankfles zijn.
Je hebt dan een redelijk stil systeem, tot op het moment dat je een frees in b.v. aluminium stuurt, dat maakt hoe dan ook een boel herrie.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door javanree »

Chinese luchtgekoelde spindels zijn behoorlijk stil ... mijn 800W spindel (ER11) maakt meestal minder herrie dan het snijden zelf (plus de resonantie) en de stofzuiger voor het afzuigen van de spanen. Ik heb bewust voor luchtgekoeld gekozen, vind zelf het risico bij watergekoeld dat er een keer iets mis gaat met het watercircuit te groot.
Mounir
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 dec 2015 10:25
Locatie: Belgie

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door Mounir »

javanree schreef:Chinese luchtgekoelde spindels zijn behoorlijk stil ... mijn 800W spindel (ER11) maakt meestal minder herrie dan het snijden zelf (plus de resonantie) en de stofzuiger voor het afzuigen van de spanen. Ik heb bewust voor luchtgekoeld gekozen, vind zelf het risico bij watergekoeld dat er een keer iets mis gaat met het watercircuit te groot.
iedereen zegt iets anders :roll: :lol: ene watergekoeld ander niet,dus een 1500w spindel luchtgekoeld zou beter zijn voor je geweest???
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: welke spindel gebruiken?

Bericht door javanree »

Nee, 800W is voor mijn machine al meer dan voldoende. Ik heb een Chinese 3040 en die mist al de stabiliteit om die 800W volledig te gebruiken, laat staan dat ik er meer vermogen in probeer te pompen.
Maar bij de Chinese spindels vind ik het argument 'geluid' vaak zwaar in het negatieve getrokken. De meeste spindels met koolborstels (Kress ed, gewone bovenfrezen/routers) zijn veel luider en dus geen goede vergelijking.
Plaats reactie